עיריית נתניה הודיעה לפני כשלושה חודשים על פיטורי כלל מורות הריתמוזיקה, המעבירות שיעורים מוזיקליים בגני העירייה. הסיבה: גירעון של 300 אלף שקלים בקופת היכל התרבות, מעסיקן הישיר של המורות. במסגרת מפגשי המשא ומתן עם העירייה, בתיווך ההסתדרות, הסכימו המורות לסעיפים רבים המְרֵעִים את תנאי עבודתן, ובלבד שלא יפוטרו. אלא שלטענתן, דרישות העירייה הגדישו את הסאה, והמורות סירבו לוותר עוד ועוד. בעקבות כך הן פוטרו. המורות, שרובן בעלות שנות ותק רבות, נותרות עתה מחוסרות עבודה, ומבקשות: "הורים, גננות, עִמדו לצדנו במאבק. הנפגעים העיקריים מהמהלך הם הילדים שלכם".
דורשים שקיפות
ועד ההורים העירוני מעורב אף הוא בסכסוך בין הצדדים. בוועד טוענים להיעדר שקיפות מצד העירייה, בנוגע להיווצרות הגירעון שגרם למשבר, ולכן מסרבים להצעות העירייה לייקר את התשלום בעבור החוגים, דבר שיאפשר את המשך קיומם.
לפני חודשים מספר עודכן הוועד על ידי העירייה, כי בקופת היכל התרבות יש גירעון בסך 300 אלף שקלים, שנובע מתעריפי פעילות הריתמוזיקה בגנים בשנים האחרונות. בעקבות המצב הכלכלי ביקשה העירייה מההורים לאשר את העלאת מחיר החוג ב-30 אחוזים, כתנאי להמשך קיומו. נציגי ועד ההורים דרשו נתונים והסברים על אודות הסיבות להיווצרות הגירעון, אך לטענתם, העירייה לא המציאה נתונים המספקים הסבר ברור. עקב כך, סירב ועד ההורים להעלאת המחיר, ובתגובה, הודיעה העירייה על פיטורי המורות. כך שכעת מסתמן, שהילדים לא יוכלו ליהנות משיעורי ריתמוזיקה, החל משנת הלימודים הקרובה.
"העירייה, ולא ההורים, היא הגורם שמתפקידו לספק פתרונות הולמים ולכסות גירעונות שנגרמו מהתנהלות לקויה של גורמים עירוניים", מסביר איציק וקנין, יושב ראש ועד ההורים העירוני. "התנהלות שכזאת מובילה למסקנה, כי ילדי הגנים וחינוכם אינם נמצאים בראש סדרי העדיפויות העירוניים. ועד ההורים העירוני מגנה בתוקף את ניסיון העיריה להטיל את האחריות להפסקת פרויקט הריתמוזיקה על הוועד העירוני. התנהלותה הלא-אחראית של העיריה עם כספי ההורים, והיעדר נכונות לשקיפות — אלה הם שהובילו לפתרון העגום שבחרה העירייה".
קווים אדומים
מכתבי הפיטורים נשלחו למורות לאחר חופשת הפסח. אז נכנסה לתמונה הסתדרות העובדים, וניסתה לגשר ולסייע במשא ומתן בין המורות להיכל התרבות והעירייה. "התחילה סדרת מפגשים, שארכה כמה חודשים. בכל פעם, העיריה הציבה לנו עוד ועוד תנאים שמרעים את תנאי העבודה שלנו, והסכמנו, עד שלא יכולנו עוד", מספרת מורה ותיקה לריתמוזיקה בעיר. "הציבו לפנינו כל מיני דרישות כמו למשל שכל מורה תוסיף עוד שלושה או ארבעה גנים בלי העלאה במשכורת, הסכמנו; אבל אז הגיעה דרישה שנוותר על המשכורת של חודש אוגוסט השנה. בשלב הזה המפקחת שלנו, לילי לוין, כבר אמרה: די, יש קווים אדומים שלא חוצים".
"לא מדובר כאן במורות סטאז'ריות שהתחילו עכשיו, רובנו במקצוע כבר יותר מ-20 שנה", אומרת מורה אחרת. "כל זמן שהתנהל משא ומתן לא יצאנו לתקשורת, כי רצינו לסדר את העניין בשקט; אבל בשבוע שעבר אפילו ההסתדרות, שניסתה מאוד לעזור, כבר מיצתה את כל האמצעים שהיו בידיה. עכשיו אנחנו מנסות לפעול בכל דרך אפשרית בזמן הקצר שנותר לנו עד תחילת השנה".
המורות מסבירות, כי לשיעורי הריתמוזיקה השפעות חיוביות על הילדים, וכי הם מפתחים מיומנויות רבות, נוסף על יכולת מוזיקלית. "המוזיקה תורמת לילדים בכל המישורים. זה מביא המון שמחה לגן. אני עובדת כמורה לריתמוזיקה כבר 25 שנה, ונכון, זאת עבודה קשה ומתישה, אבל כשאני רואה את האור בעיני הילדים, ושומעת ואת קולות הצהלה שלהם כשאני נכנסת לגן, זה נותן לי כוחות. מעבר לכך, ששיעורי הריתמוזיקה פותחים לילדים את הצוהר הראשון לעולם המוזיקה. הנגינה במטלופון — כלי שהמורות עובדות אתו — מפתחת את הקואורדינציה ואת האוריינות, ומכינה את התלמידים לכיתה א'. אני רואה המון ילדים מופנמים, שמצליחים להיפתח ולהביע את עצמם רק בשיעורי הריתמוזיקה, וילדים עם הפרעות קשב וריכוז שהגננות נפעמות מכמה שהעיסוק במוזיקה ממקד אותם. שיעורי הריתמוזיקה מפתחים כישורי חיים רבים מאוד, וחשוב שהבסיס שלהם יירכש בגיל הגן", מסבירה אחת המורות.
"אנחנו מבקשות את גיבוי ההורים והגננות", אומרות המורות. "היינו רוצים לארגן קבוצה, עם הגננות וההורים, שתקום ותצעק מול לשכת ראש העירייה, ותגיד לראש העירייה שלנו, שדוגלת בכך שאנחנו חיים בעיר של חינוך, שלא יכול להיות שבכל הערים מוזיקה היא חלק אינטגרלי ובסיסי מתוכנית הלימודים, ובנתניה לא. הנפגעים העיקריים כאן הם הילדים".
אהרון אורגד, המשנה לראש העירייה ויו"ר הוועד המנהל של היכל התרבות אמר: "אין חולק שחוגי הריתמוזיקה טובים ואהובים ותורמים לילדי הגנים. לצערי, אחזקתם הכלכלית בשנים האחרונות גרמה לגרעון גדול בהיכל התרבות וכבר באביב היתה סכנה לפיטורי המורות שזומנו לשימוע. עצרתי את התהליך בעצה אחת עם ראש העירייה. סברתי ואני עדיין חושב שבגלל 30 שקלים לשנה, לא ראוי לסגור את חוגי העשרה הללו, ואזכיר שהעיריה גם מסבסדת אותם בחינם לילדים ממשפחות נצרכות. לכן פעלתי להביא את הצדדים לשולחן הדיונים וביקשתי פתרונות יצירתיים ואף תרמתי כמה כאלה בעצמי. העיריה ועמותת היכל התרבות בההחלט גילו נדיבות בתהליך ולקחו על עצמם התחייבויות עבר בהיקף מאות אלפי שקלים כשאזכיר שהחוג הוא בכלל במימון ההורים. אני חושב שעם עוד קצת רצון טוב של המורות ונציגיהן, ניתן יהיה להמשיך את חוגי הריתמוסיקה גם בשנת הלימודים הקרובה".
חוג הריתמוזיקה, על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, מבוצע על פי גביית כספי הורים במסגרת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת). לפני שנים מספר התאגדו מורות הריתמוזיקה ונכללו בהסכם קיבוצי, שבעקבותיו גדל היקף עלות השכר שלהן בכ-30%-25%, ויוסיף לגדול בהתאם להסכם. ועד ההורים הקודם תמך בהסכם הקיבוצי, ואישר את הפעלת החוג בהתחייבות כתובה עד שנת 2020, תוך הכרה בכך, שעלויות ההורים יגדלו מעט. עקב כך, העירייה והיכל התרבות חתמו על ההסכם, כגורם המפעיל של החוג.
עם כניסתו של ועד ההורים החדש, התגלעו מחלוקות, על רקע סירובו של הוועד להכיר בהסכם שנחתם עם הוועד הקודם. עקב כך נוצרו גירעונות בסך 700 אלף שקל בגין שנים קודמות, שאותם העירייה נדרשת לממן, אף על פי שאין זה מחובתה.
בחודשים האחרונים התקיימו פגישות בין העירייה והעמותה לנציגי ועד ההורים ולנציגי ההסתדרות הכללית, כדי להגיע להבנות. ועד ההורים החדש התבקש לשלם את הפער התקציבי לתקופה 1-9/2019 בסך 30 שקל לילד, לשנה זו בלבד, ולא 30% כפי שנטען על-ידיהם, או לחלופין — המורות יידרשו לוותר על שכר אוגוסט 2019. נכון לכתיבת שורות אלה שני הצדדים סירבו.
באשר לשנת 2020, הוצע פתרון על ידי העירייה, שלא התקבל הן על ידי ועד ההורים, הן על ידי המורות לריתמוזיקה. על פי הפתרון שהוצע, ההורים לא ישלמו תוספת בתנאי של ויתור על חמש דקות לשיעור, ואילו המורות וההסתדרות יסכימו להפחתת מרכיבים בהסכם הקיבוצי בגובה הגירעון.
העירייה ועמותת היכל התרבות מצרות על הצגת הנתונים השגויים, ועל סילוף העובדות, על ידי מי מהצדדים. משלא נמצא פתרון, הליכי הפיטורין, שבוצעו עקב הודעת ועד ההורים להפסקת החוג ממרץ 2019, תקפים.
תגובת העירייה: "ההורים והמורים דחו את הפתרון שהצענו"
חוג הריתמוזיקה, על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, מבוצע על פי גביית כספי הורים במסגרת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת). לפני שנים מספר התאגדו מורות הריתמוזיקה ונכללו בהסכם קיבוצי, שבעקבותיו גדל היקף עלות השכר שלהן בכ-30%-25%, ויוסיף לגדול בהתאם להסכם. ועד ההורים הקודם תמך בהסכם הקיבוצי, ואישר את הפעלת החוג בהתחייבות כתובה עד שנת 2020, תוך הכרה בכך, שעלויות ההורים יגדלו מעט. עקב כך, העירייה והיכל התרבות חתמו על ההסכם, כגורם המפעיל של החוג.
עם כניסתו של ועד ההורים החדש, התגלעו מחלוקות, על רקע סירובו של הוועד להכיר בהסכם שנחתם עם הוועד הקודם. עקב כך נוצרו גירעונות בסך 700 אלף שקל בגין שנים קודמות, שאותם העירייה נדרשת לממן, אף על פי שאין זה מחובתה.
בחודשים האחרונים התקיימו פגישות בין העירייה והעמותה לנציגי ועד ההורים ולנציגי ההסתדרות הכללית, כדי להגיע להבנות. ועד ההורים החדש התבקש לשלם את הפער התקציבי לתקופה 1-9/2019 בסך 30 שקל לילד, לשנה זו בלבד, ולא 30% כפי שנטען על-ידיהם, או לחלופין — המורות יידרשו לוותר על שכר אוגוסט 2019. נכון לכתיבת שורות אלה שני הצדדים סירבו.
באשר לשנת 2020, הוצע פתרון על ידי העירייה, שלא התקבל הן על ידי ועד ההורים, הן על ידי המורות לריתמוזיקה. על פי הפתרון שהוצע, ההורים לא ישלמו תוספת בתנאי של ויתור על חמש דקות לשיעור, ואילו המורות וההסתדרות יסכימו להפחתת מרכיבים בהסכם הקיבוצי בגובה הגירעון.
העירייה ועמותת היכל התרבות מצרות על הצגת הנתונים השגויים, ועל סילוף העובדות, על ידי מי מהצדדים. משלא נמצא פתרון, הליכי הפיטורין, שבוצעו עקב הודעת ועד ההורים להפסקת החוג ממרץ 2019, תקפים.