ביום ראשון (2.9), היום הפותח את שנת הלימודים, הפגינו שלושים הורים וילדיהם, שאמורים לעלות לכיתה ז' (ומקצתם לכיתות ח' וט') מחוץ למשרדי העירייה, בתואנה שלא אושרה להם האפשרות לשלוח ילדיהם למוסד הלימודי שהם בוחרים.
ההורים החליטו לשלוח את ילדיהם למוסד לימודי מחוץ לגבולות נתניה וגילו שהעירייה אינה מאפשרת להם זאת, בטענה שגם בתוך גבולות העיר ישנם מוסדות לימוד טובים.
מיקי שוהם, אחד מהאבות שמעוניינים לשלוח את בנו ללמוד במוסד היוקרתי "עתיד הרצליה", סיפר ל"מיינט נתניה": "החלטנו לרשום את בני לבית ספר "עתיד הרצליה", שהוא בה"ס לנוער נעלה, כפר נוער עם איכויות לימודיות. גילינו שכמונו ישנם עוד שלושים ילדים משכונות רבות בעיר כמו: אגמים, גלי ים, פולג עיר ימים שמעוניינים ללמוד שם. כולנו עברנו מיון ומבחנים ואז נתקלנו בסירוב עיריית נתניה.
"עד היום בתי הספר היו מקבלים את הילד, הוא היה מתחיל ללמוד והעירייה היה מאשרת את השיבוץ, השנה יצא חוזר מנכ"ל שבלי אישור מהעירייה אי אפשר לרשום את הילד. בית הספר ידע שעיריית נתניה לא יאפשרו זאת מפני שעל כל ילד מקבלת העירייה ממערכת החינוך הרבה כסף".
שוהם טוען לאפליה, שכן לתלמידות אולפנה מאפשרים לצאת ללמוד במוסדות מחוץ לעיר, למשל ללימודים באולפנת צביה. "לאף אחד לא מאשרים לימודים מחוץ לעיר למעט תלמידות אולפנה, שהם כידוע מגזר מועדף בעירייה, מדובר באפליה ואנחנו לא נסכים לכך".
בני ערובה
30 הילדים ומשפחותיהם מצאו עצמם בני ערובה בידי המערכת, הילדים כעת לא משובצים לאף מוסד לימודי ולמעשה לא התחילו את שנת לימודיהם.
"הילדים לא משובצים לכלום. העירייה חוזרת ומציעה לנו להירשם למוסדות לימוד בעיר שלא מציעים את תוכניות הלימודים שאנחנו מחפשים. כשאנחנו אומרים זאת אנו זוכים להתעלמות מצד העיירה. עד עכשיו התעלמו מאיתנו בהפגנתיות. אבל אנחנו לא מתכוונים להיכנע, אם לא יתנו לנו לרשום את ילדינו לבית הספר שאנחנו רוצים נעתור לבית משפט. אני גם יכול לומר שהם לא בדקו את הבקשות, לא ביקשו אבחונים וכלום, שלחו לכולם באותו יום את אותה התשובה".
שיעור באזרחות
מצד אחד העירייה טוענת שישנם העיר בתי ספר טובים ומגמות מצויינות, אבל ההורים טוענים שבית הספר "עתיד הרצליה" מציע אוכל, מערכות ללימוד לבעלי הפרעות קשב, ומגמות כמו חקלאות אורבנית וקיימות.
בהמשך להפגנה ביום ראשון מתוכננת הפגנה מול המחוז ועתירה בבית משפט. בינתיים הילדים לא זוכים למסגרת לימודים, אבל ההורים לא דואגים, "זה שיעור באזרחות. הכל בסדר", אומר שוהם.
תגובת וגיף אליאב, עו"ד ונוטריון, שמייצג את ההורים: "בפנייתי האחרונה למנכ"ל משרד החינוך, העליתי ארבע טענות עיקריות:
- מזה שנים רבות ילדי נתניה לומדים בבית הספר ואחים של חלק מהילדים, למדו או לומדים בבית הספר. על כן, מדובר בשינוי מצב הקיים.
- קיומם בבית הספר מסלולים אשר אינם קיימים בתחומה של העיר נתניה. בנסיבות הללו, חייבים לתת להם אישורי לימודי חוץ.
- גישה סלקטיבית במתן אישורי לימודי חוץ. ילדים מסוימים אכן מצליחים לקבל.
- זכותם של ההורים לבחור יחד עם ילדיהם היכן ומה ללמוד.
מדובר ביום לימודים ארוך עם המון מסלולים, חוגים, הסעות וארוחות צהריים. המסגרת הנ"ל מתאימה באופן מיטבי לצרכים של הילדים וההורים.
מדובר בנושא אשר מוכר בעיר מזה שנים רבות ביותר. מחלקת החינוך במשך אותם שנים נמנעה מלהקים מסגרות חדשות עם מסלולים דומים בנתניה. על כן, אין לה כל זכות לסרב לשחרר את הילדים ללמוד בבתי הספר הנ"ל".
תגובת עיריית נתניה
"אישור ללימודי חוץ: התלמידים פנו לעירייה, בבקשה להירשם כתלמידי חוץ ב”עתיד רזיאל" ונענו בשלילה כמפורט בתשובות שנשלחו להורים.
התלמידים ערערו בפני משרד החינוך, מחוז ת"א וגם שם נענו בשלילה.
יודגש כי מערכת החינוך בנתניה נותנת מענה מיטבי לכלל התלמידים תושבי העיר ודואגת לקידום וטיפוח ילדי העיר, שכן בעיר קיימות מסגרות לימודיות וחינוכיות מרובות ומגוונות.
באשר למסלולים המבוקשים על ידי הפונים, בהיקף של 3 שעות- יצויין כי בבתי הספר העירוניים קיימים מענים זהים, דומים ונוספים כמו: רובוטיקה, אסטרופיסיקה, רפואה, מופת, מחול, אמנויות העיצוב, תיאטרון, מנהיגות, קיימות, עתודה מדעית, סייבר ועוד.
יצויין כי מינהל החינוך פנה אישית ולפנים משורת הדין, לכל משפחה והציע:
רישום בבית הספר אליו התלמיד משתייך או לחילופין – הצטרפות לכיתה ייעודית ייחודית, בתוך אחד התיכונים העירוניים, הכוללת הארכה של יום הלימודים, כמו גם חשיפה למספר מסלולי לימוד כגון: מוסיקה, הנדסת תוכנה, מנהיגות וקיימות (מותנה כמובן במספר הנרשמים).
למרבה הצער, מרבית ההורים סירבו להצעות אלה".