2 צפייה בגלריה
רחוב יוספטל נתניה (צילום: מפות גוגל)
רחוב יוספטל נתניה (צילום: מפות גוגל)
רחוב יוספטל נתניה (צילום: מפות גוגל)
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, הודיעה בישיבת מועצת העיר בשבוע שעבר, על שינוי שמו של רחוב יוספטל בצפון העיר, שייקרא על שם הזמרת ברכה צפירה, זמרת פופולארית בארץ ישראל החל משנות ה-30 וחלוצה בזמר העברי.
הסיבה לשינוי השם: התבטאויותיו הקשות של יוספטל, מי ששימש ראש מחלקת הקליטה של הסוכנות היהודית ושר בממשלות ישראל, נגד יהודי ארצות ערב, שנחשפו במסגרת הסדרה "סאלח, פה זה ארץ ישראל" בערוץ 13 (רשת).
בעקבות ההתבטאויות של יוספטל, של שר החינוך לשעבר, זלמן ארן, ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, חיים שיבא, פנתה תנועת "הקשת הדמוקרטית המזרחית" במכתבים גלויים לכל חברי הכנסת ולראשי רשויות בדרישה להסיר את הנצחתם של השלושה.
פיירברג-איכר הייתה ראש העירייה הראשונה שנענתה לדרישה, והודיעה, כאמור, על הסבת רחוב יוספטל, הרחוב המרכזי בשיכון סלע, על שם ברכה צפירה, אימם של הזמר והמלחין אריאל זילבר ושל זמרת האופרה נעמה נרדי.
בעקבות פיירברג-איכר הלך ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה, ששינה את שם בית הספר היסודי "יוספטל" בעיר על שם האסטרונאוט אילן רמון, שנהרג בהתרסקות מעבורת החלל "קולומביה", ובנו אסף רמון, טייס חיל האוויר שנהרג בהתרסקות מטוסו.
2 צפייה בגלריה
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר: "בעיניי מדובר בתיקון עוול כפול: מחד - עשיית צדק היסטורי עם יהודים יוצאי ארצות ערב, ומאידך – תיקון מגדרי, במסגרת מדיניות שקבעתי לעצמי להנציח כמה שיותר נשים פורצות דרך ברחובות ומוסדות העיר".
מהקשת הדמוקרטית המזרחית נמסר: "התנועה מברכת את ראש עיריית נתניה על ההחלטה האמיצה והתקדימית לבטל קריאת רחוב על שם גיורא יוספטל, מבכירי מפא״י שהובילו את מדיניות פיזור האוכלוסין המפלה והגזענית כלפי העולים המזרחים בעשורים הראשונים למדינה. הקשת קוראת לשאר ראשי הערים לאמץ את הפעולה ולהסיר שמות רחובות המנציחים אישים שפעלו באופן גזעני ופוגעני כלפי האוכלוסייה המזרחית בארץ".