בעלי המסעדות באזור קיבלו את הבשורה על ההנחיות החדשות, לפיהן אין להכניס יותר מ־20 איש למסעדה סגורה, בלב כבד. אלעד ארג'ואן ממסעדת "הדוקטור" באזור התעשייה החדש בנתניה חושש מהעתיד. "אנחנו עובדים באזור התעשייה שהוא גדוש בעובדים בדרך כלל, ולכן השינוי הוא בולט. אני זוכר פרצופים וחברות ואני רואה שהם לא חזרו לעבודה. הם עובדים מהבית, מבודדים, או גרוע מכך - פשוט נסגרו".
גם דודי הרוש ממסעדת "נגיסה" בעיר מעיד כי "יש ירידה 'עצבנית' במספר הלקוחות, אנשים פחות יושבים פה. תקופת הקיץ היתה אמורה להיות שיא העבודה, וזה כרגע ממש לא הולך לקרות".
3 צפייה בגלריה
מסעדת "הדוקטור" נתניה
מסעדת "הדוקטור" נתניה
מסעדת "הדוקטור" נתניה
(צילום: רון קובי)
ארג'ואן ותומר צור פתחו את המסעדה שלהם לפני שנה וחצי. בגל הראשון של הקורונה הם עוד לא הבינו את גודל המכה שתנחת על העסק שלהם.

מנסים להחזיק

"היינו סגורים בבית", אומר ארג'ואן, "הגל הראשון היה נחמד כזה, היתה תחושה שכולם יחד במעין חופש גדול, עד שלאט לאט התחלנו להבין שזה עומד להיות ארוך והעלילה מתחילה להסתבך".
"במסעדות האסייתיות זה פחות מסובך כי אנחנו עובדים הרבה על משלוחים", אומר הרוש, "אבל העבודה ירדה והצוותים השתנו. מצאנו את עצמנו שוטפים כלים ויוצאים למשלוחים עם האוטו. עשינו הכל, כמו שזה נשמע. יש לנו ילדים, בית, משכנתאות להחזיק. אז ניסינו לעשות הכל כדי להחזיק מעמד".
מה לגבי ההנחיות החדשות?
"בסדר גודל של המסעדה שלנו, שהיא לא גדולה מדי ולא קטנה מדי, אני אצליח להתמודד עם ההנחיה הזאת, כי זה לא מקום סגור לגמרי. יש פה אוויר פתוח וישיבה בחוץ", אומר ארג'ואן.
הרוש, לעומתו, פסימי: "המסעדה שלי בנויה ל־200 אנשים. ההנחיות החדשות מבחינתי אומרות לסגור את המסעדה ואולי לא לחזור לעבוד יותר. לסגור לתמיד. בגלל שאנחנו רשת אנחנו עוד קצת מחזיקים את הראש מעל המים".
3 צפייה בגלריה
"נגיסה" נתניה
"נגיסה" נתניה
"נגיסה" נתניה
(צילום: יובל דנש)
ארג'ואן: "אנחנו מחפשים את החזרה למסלול אבל המצב המשק במצב קטסטרופה. הכל סגור, הכל לא זז. אין אנשים. אין קהל. אני פתוח רק שנה וחצי אז לא נכנסתי חזק לתודעה, זה משאיר אותנו על הרצפה. זה או ללכת לבלגן של פשיטות רגל או לנסות להאמין ולקוות. אנחנו מקווים שיקרה נס. אני מרגיש שמגיע לנו, אנחנו עושים משהו טוב ושונה", אומר ארג'ואן.

"לא כדאי לי לפתוח"

עבור מסעדת "עוני" בבאקה אל ע'רביה, ההנחיות החדשות שיצאו השבוע הן גזר דין מוות. "עוד לא התאוששנו מהסגר הראשון וכבר אנחנו בסגר שני. אי אפשר להמשיך כך ומה שנראה לי זה שאנחנו בדרך לסגירה", אומר בעל המסעדה, מהראן ענבוסי.
3 צפייה בגלריה
מסעדת "עוני" באקה אל ע'רביה
מסעדת "עוני" באקה אל ע'רביה
מסעדת "עוני" באקה אל ע'רביה
(צילום: באדיבות המסעדה)
מסעדת "עוני", אחת המסעדות היוקרתיות באזור, הוקמה לפני 11 שנים. זוהי מסעדה בסגנון מזרחי שמכילה יותר מ־200 מקומות ומתקיימים בה אירועים. רגע לפני משבר הקורונה עברה המסעדה שיפוצים, בהשקעה גדולה.
איך תסתדר עם התקנות החדשות?
"יש לי יותר מעשרים עובדים שהוצאתי אותם לחל"ת בגל הראשון. עם הפתיחה החדשה החזרתי חצי מהם בתקווה שנצליח להתאושש. עכשיו עם הנחיות החדשות אני לא יודע מה לעשות עם העובדים".
לדברי ענבוסי, אחרי הפתיחה הראשונה, העבודה במסעדה לא הגיעה ל־60 אחוז ועיקר העבודה היה באירועים. "עכשיו, כשהגבילו את מספר הסועדים, לא נשאר לי מה לעשות. עשרים איש בשבילי זה שלושה שולחנות. בשביל זה לא כדאי לפתוח".