השמיים של נתניה התמלאו במהלך השנה האחרונה במנופים. מפילוח הנתונים שנאספו במינהל ההנדסה עולה, כי בשנת 2019 אושרו הרבה יותר התחלות בנייה למגורים או לתעסוקה בהשוואה לשנת 2018. הנתונים מלמדים, כי הונפקו יותר מ-170 היתרי בנייה בשנת 2019 ויותר מ-1,500 יחידות דיור בהיתר. במסגרת ההיתרים אושרו פי שלושה יחידות דיור ופי שלושה שטחי תעסוקה מאשר בשנת 2018. גם תוכניות תמ"א 38 אושרו בהיקף כפול מאלה שאושרו בשנת 2018.
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, אומרת כי "לשינויים שנעשו על ידי מוסדות התכנון היו השלכות שאיתן נאלצו אנשי המקצוע להתמודד. פרק הזמן שנדרש לכך יצר האטה מסוימת, והיום המגמה היא להדביק את הפערים ולהמשיך בתנופת הבנייה ברחבי העיר. יש לציין, כי העירייה חתמה בעבר על הסכמי גג, שאותם החלה לממש ותמשיך בכך בעתיד".
6 צפייה בגלריה
מתחם הבננה
מתחם הבננה
מתחם הבננה
(צילום הדמיה: באדיבות העירייה)
בשנה הקרובה, כך נמסר, תיתן העירייה עדיפות לפרויקטים גדולים: היתרי בנייה ל-1,500 יחידות דיור ול-100,000 מ"ר בתעסוקה ובמסחר.
חבר המועצה, אלון אלרואי, הממונה על מינהל ההנדסה, צופה כי בשנת 2020 יהיה גידול נוסף באישורי הבנייה, בהתחשב בכך שהעירייה מקדמת כמה תוכניות, בהתאם לתוכנית המשך מרכז העיר לכיוון דרום (תוכנית 542), פיתוח שכונת עין התכלת, פיתוח באיזור ה"בננה" במזרח נתניה ופיתוח אזור תעשייה מטרופוליני משני.
כדי לקדם התחדשות עירונית במתחמים הוותיקים בעיר ובשכונות, הוקמה מינהלת התחדשות עירונית. המינהלת כפופה למהנדס העיר, האדריכל ארז טל, והמבנה הארגוני שלה כולל, בין היתר, מנהל תחום תכנון ומנהל תחום חברתי.
6 צפייה בגלריה
הדמיית היכל התרבות החדש בנתניה
הדמיית היכל התרבות החדש בנתניה
הדמיית היכל התרבות החדש בנתניה
(צילום הדמיה: באדיבות העירייה)
"נתניה היא עיר שופעת פוטנציאל להתחדשות עירונית", אומרת השבוע עו"ד הדס גבע-מדליה, ראש מינהלת ההתחדשות העירונית. "לתהליכי ההתחדשות העירונית בעיר חשיבות רבה. מעבר לשדרוג המבנים ולעמידותם בפני רעידות אדמה ובפני פגיעות טילים, לחידוש המרקם הוותיק של העיר יש תפקיד חשוב בתמיכה בגידול הטבעי של העיר, בהעלאת איכות החיים, בצמצום הפערים בין ישן לחדש, בחיזוק המסחר וביצירת מוקדי משיכה עדכניים לצעירים".
לדברי גבע-מדליה, מטרתה של המינהלת היא לפשט, להאיץ ולקדם מיזמי התחדשות עירונית כמו פינוי-בינוי ותמ"א 38. "בין תפקידיה של המינהלת: ביצוע בדיקות היתכנות לקידום פרויקט התחדשות עירונית; גיבוש מדיניות עירונית ברורה, שוויונית וכלכלית למתחמי ההתחדשות; הנגשת מידע לתושבים, ליזמים ולבעלי מקצוע, ועוד".

אזור תעשייה חדש

פיתוח אזור תעשייה חדש צפוי להיות מאושר במהלך 2020, והוא ימוקם בין שני אזורי התעשייה הקיימים היום. "הוא הוגש בינתיים לוועדה המרכזית ועדיין לא אושר, אבל אנחנו כבר נותנים היתרים לפי הכללים שלו. כשזה ייצא לפועל, אמור להיות שם אזור תעשייה ענק, שייתן מענה תעסוקתי לכל תושבי העיר והסביבה", אומר אלרואי.

מרכז העיר

במרכז העיר יושלמו עבודות הפיתוח לאורך רחוב הרצל, והוא יהפוך ל"סטריט-מול" הראשון בישראל. לדברי מהנדס העיר, ארז טל, שנת 2020 צפויה להתאפיין בפיתוח תשתיות בשכונות מרכז העיר, כמו שכונת בן ציון (כבישים, מדרכות, ניקוז וכדומה) ושכונת רמת טיומקין. מתוכננת לקום גינה ציבורית רחבת ידיים על שטח של ארבעה דונמים במתחם טשרניחובסקי, ויושלם שדרוג רחוב יהלום בשוק. בנוסף, יהיה המשך פיתוח תשתיות של תוכנית "הרי גרינטל" (בשלב זה נבנה במסגרתה פרויקט אחד, וצפויים להצטרף היתרים לארבעה בניינים נוספים).
6 צפייה בגלריה
כך ייראה רחוב הרצל
כך ייראה רחוב הרצל
רחוב הרצל
(צילום: נורית מוזס)
מעבר לבנייה הניכרת לעין של שכונות חדשות, מדגיש אלרואי כי בשנה האחרונה יש התחלות בנייה במרכז העיר, ובמרכז שכונות קיימות, יותר מבעבר. במרכז העיר יוצאים לפועל פרויקטים רבים של פינוי-בינוי ושל תמ"א 38, וגם שטחי המסחר בתוך העיר נבנים עכשיו בקצב מואץ.
האם התשתיות ערוכות לבנייה הרבה הזאת?
"זאת באמת שאלה טובה. ברור לחלוטין שזה ייצר צפיפות. יש חסרונות בעומס שייווצר וחייבים להתמודד עם בעיות התחבורה, אבל הבנייה תחדש בתים שנוטים ליפול. חשוב לציין, כי התחדשות עירונית מסייעת לזוגות חדשים ולמחדשי דיור. אם יש יותר דירות, המחיר יותר נמוך. היה קבלן שביקש לא להתחיל פרויקט חדש כי הוא עוד לא מכר את כל הדירות שלו. אותנו זה לא מעניין, מרכז העיר אמור לקבל עוד 15 אלף יחידות דיור, ואנחנו עכשיו בעיצומה של הבנייה", אומר אלראי.
מרכז העיר פקוק כבר היום. הכבישים הצרים יעמדו בעומס?
"זה אכן אתגר גדול שיצטרכו להתמודד איתו. הכניסה לעיר והיציאה ממנה יהיו בעייתיות, אבל אולי יהיו לנו פה שבילי אופניים", אומר אלרואי. "בסופו של דבר, בכל תוכנית בנייה אנחנו חושבים על הסביבה ועל התחבורה. במקום שבו לא ניתן, לא יהיו פרויקטים. נושא התחבורה הוא מרכזי, כי זאת איכות החיים של כולנו. אבל זאת בעיה ארצית, היום כולם מבלים שעות רבות יותר על הכביש".

מערב העיר

על שטח של 800 דונם תיבנה במערב העיר תוכנית 542 א', הממוקמת בין שדרות בן גוריון לשדרות בן-צבי. תוכנית השלד אושרה בוועדה המחוזית בחודש נובמבר, והיא מאפשרת עד 6,300 יחידות דיור ו-350 אלף מ"ר בתעסוקה ובמסחר.
ח.ל.ת. (החברה לפיתוח נתניה) תבצע עבודות בהתאם לקצב התקדמות הבנייה על ידי היזמים במתחם זה, וגם במתחם נת/556 הממוקם צפונית לרחוב איתמר בן אבי ומזרחית לשכונת נת 600, בשטח של כ-200 דונם.
6 צפייה בגלריה
מחלף איננשטיין
מחלף איננשטיין
מחלף איננשטיין
(צילום הדמיה: באדיבות העירייה)

אגם 3

האזור נמצא מזרחית לשכונת אגמים, כאשר בין השכונה החדשה לשכונת אגמים מפריד כביש שדרות בן צבי. על פי אתר מדל"ן, הבנייה בשכונה אמורה להיות צפופה מאוד. כ-1,000 יחידות דיור ירוכזו ב-11 בניינים בלבד. כ-70% מיחידות הדיור ייבנו בשישה מגדלים בני יותר מ-33 קומות, והיתר בחמישה בניינים נוספים בני 17 קומות. מתחם המגורים ימוקם באזור הסמוך לשדרות בן ציון, וממזרח לו ייבנו מבני תעסוקה, מסחר וציבור, שרובם יתנשאו לגובה של כשש קומות (מלבד שני בניינים בגובה של 24 קומות). הדירות שיימכרו במסגרת מחיר למשתכן יהיו בבניינים בני 17 הקומות (לאורך שדרות בן ציון), ובשני בניינים נוספים בני 33 קומות. על פי תוכניות העירייה, בשנת 2020 יושלמו עבודות הפיתוח, עבודות הביצוע במגרשי המגורים, מתן היתרי בנייה למגורים, שיווק והיתרי בנייה למגרשי התעסוקה. במתחם ימוקם היכל התרבות החדש, שיכלול 1,000 מקומות ישיבה, שטחי פנאי ומסחר.

צפון העיר

בשטחה הצפוני ביותר של עין התכלת קיימת תוכנית מאושרת להקמת שכונה ובה כ-800 יחידות דיור (תמ"ל 1010). בשנת 2020 יושלמו עבודות התשתית וייערך עדכון התכנון וקליטת היתרי בנייה במתחם הגובל במושב אביחיל ובכביש החוף. כמו כן, יסתיימו עבודות שדרוג ותשתיות ברחוב החשמונאים.

מזרח העיר

מתחם חדש, "הבננה", צפוי להיבנות מדרום לכביש 57, מזרחית לשכונות נאות גנים ועמליה, צפונית לבית העלמין נתניה ומערבית למועצת האזורית לב השרון. בהקמת המתחם ייסלל הכביש העוקף המזרחי של נתניה, שיחבר בין כביש 57 לכביש 561 החדש (ובעתיד יגיע עד 553). במקום צפויים להיבנות 3,500 יחידות דיור. במסגרת הקמת המתחם מתוכננת הסטה והרחבה של של נחל נורדיה באורך של ארבעה קילומטר.

פורסם לראשונה: 08:08, 14.02.20