בתחילתו של משבר הקורונה, תושבים רבים בעיר התנדבו במסגרות שונות וקידמו יוזמות מגוונות למען הקהילה. מערך המתנדבים המשמעותי סיפק מענה לאזרחים שהזדקקו לסיוע בתקופת הסגר, ובייחוד לאוכלוסייה הוותיקה בעיר.
אולם, מאז שהחלה החזרה לשגרה, הצורך הגדול בסיוע הצטמצם ואיתו הצטמצמה גם כמות האנשים המתנדבים. יחד עם זאת, עדיין נדרשים הקשישים לשמור על עצמם ולא להרבות ביציאה מהבית. לכן, גם בימים אלה, בהם כולם מתחילים לחזור לשגרת חייהם, קשישים רבים עוד מתמודדים עם בדידות ונזקקים לעזרה.
יונתן, פולינה ונועםיונתן, פולינה ונועם
יונתן, פולינה ונועם
(צילום פרטי)
לאור זאת, החליטה חברת "נטלי - שירותי רפואה" להפוך את פרויקט התמיכה בקשישים, שהפעילה בזמן הקורונה, לפרויקט קבוע שאף יוכר כהתנדבות במסגרת המחויבות האישית של התיכוניסטים.
עם תחילת הסגר קידמה החברה יוזמה המחזקת את הקשר הבין דורי, במסגרתה תלמידי תיכון אורט יד ליבוביץ' וריגלר אימצו סבא וסבתא. התלמידים יוצרים קשר קבוע עם קשיש, באמצעות שיחות טלפוניות או שיחות וידיאו, דורשים בשלומו ועוזרים לו.
"אם בימים כתיקונם סובלים קשישים רבים מבדידות ומשוועים לחברה ולשיח, קל וחומר שבימים אלה הרצון לשיח קליל, מרענן ואופטימי, מקבל משנה תוקף", נמסר מחברת 'נטלי - שירותי רפואה'. "בדיוק לצורך כך נרקם שיתוף הפעולה המיוחד עם תלמידי תיכון בנתניה. הקשישים שמחים שיש להם מישהו לדבר איתו ושיש מי שמקשיב להם, בעיקר כשמדובר בדור הצעיר. היה לנו חשוב להמשיך את הפעילות גם אחרי שהוסר הסגר".
במסגרת השיחות, הקשישים נעזרים בצעירים גם בתפעול טכנולוגיה. באחד המקרים, יונתן שטרן בן ה-17 מתיכון "ריגלר", סייע לקשיש להתקין וואטסאפ כדי שיוכל לתקשר עם משפחתו ביתר קלות. "בשבילנו זאת עזרה כל כך מינורית ושולית, אבל בשביל הקשישים, הדברים הקטנים האלה יכולים לשפר מאוד את איכות חייהם. עצם זה שהם יודעים שיש להם במי להיעזר ויכולים תמיד לבקש תמיכה, זה שווה הכל. אני שמח מאוד שאני חלק מזה" מספר יונתן.
קשר מיוחד נוסף נוצר בין נועם צימבל, תלמידת כיתה י"א בתיכון אורט יד ליבוביץ', לבין פולינה סטוליאר. "התחלתי להתקשר לפולינה בתחילת תקופת הקורונה. היה נראה לי מדהים לתרום מעצמי לדברים כאלה" אומרת נועם. "מהשנייה הראשונה שדיברתי איתה, הבנתי שהיא מאוד שמחה שאני מתקשרת, שזה באמת עושה לה טוב ושזאת לא סתם עוד שיחה.
"השיחות התחילו משאלות בסיסיות ולבסוף התפתחו לשיתופים הדדיים ולשיחות בנות חצי שעה ויותר. זאת תחושה טובה לשמוע את ההתרגשות בקול שלה. היא מחכה שאתקשר, וכך גם אני. עבורי זה לא עוד 'סימון וי', זה באמת להיות שם בשבילה במצב הקשה הזה, בבדידות שפולינה וקשישים אחרים חווים".
"אני בבית לבד וזו תקופה קשה, פיזית ונפשית" מספרת פולינה. "בכל פעם שנועם התקשרה ממש התרגשתי. יש משהו מיוחד בילדה הזאת. היא יודעת מה לשאול והיא מתעניינת בי ובסיפורים שלי. לא האמנתי שהיא כל כך צעירה, כי היא אדם בוגר מאוד. אני כבר מזהה את הקול שלה ומחכה לשיחות איתה. זו הזדמנות להגיד לנועם ולחברת 'נטלי' תודה על המעטפת המחבקת ועל האכפתיות האינסופית".
תכנית "קהילות תומכות" אשר מופעלת עבור הרשויות המקומיות על ידי חברת "נטלי - שירותי רפואה", בשיתוף המחלקה לאזרחים ותיקים באגף הרווחה בעירייה, מספקת סל שירותים מגוון שנועד לתת מענה לצרכים שונים של מבוגרים אשר מעדיפים להמשיך לגור בביתם בביטחון תוך שמירה על עצמאותם, פרטיותם ואיכות חייהם. סל השירותים כולל חיבור ללחצן מצוקה ושירותים רפואיים 24 שעות ביממה, פעילויות חברתיות שבועיות בקהילה ובבית, אב קהילה לסיוע בתחזוקת הבית, עובדת סוציאלית לסיוע במיצוי זכויות ועוד. החברה מפעילה את התכנית בתשע ערים ברחבי הארץ, ומונה 24 קהילות.