בנתניה נערכים השנה לחודש אוגוסט שונה מהרגיל.בעקבות מגיפת הקורונה לא יגיעו תיירים מחו"ל, ובעירייה החליטו למשוך את התייר הישראלי לנפוש בעיר. עיריית נתניה יצאה בקמפיין תיירותי במטרה להחזיר את התיירים לעיר. האמצעים: מחירים נמוכים יחסית, סיורים ברחבי העיר, ספורט חופים, כרטיסים בחינם למוזיאונים, ועוד - הכל על פי הנחיות התו הסגול של משרד הבריאות.
4 צפייה בגלריה
מלון "ווסט לגון". "הכל חדש"
מלון "ווסט לגון". "הכל חדש"
מלון "ווסט לגון". "הכל חדש"
(צילום: באדיבות העירייה)

רק תבואו

"המחירים כרגע יותר משתלמים מבעבר", אומרת מנכ"לית האגודה לעידוד התיירות בנתניה אולגה לוריה, "אנחנו מתחרים באילת, בגולן ואפילו בים המלח, והיינו צריכים לבנות תוכנית טובה ומסקרנת כדי למשוך את הצעירים. האמת היא שיש לנו הרבה מה להציע, כולל חופים יפים שמתאימים גם לבעלי מוגבלויות".
הפעילות העירונית שמציעה העירייה מתמקדת במידה רבה בחופי העיר, בתקווה שהם לא ייסגרו בחודשים הקרובים. "אנחנו שמחים שהחופים פתוחים", אומרת לוריה, "יש פעילות בחופי הים. בין היתר יתקיימו בחוף שיעורי פילאטיס ויוגה בשקיעה ובזריחה, יהיו סיורי סטיילינג עם מעצבת אופנה וגם סיורים קולינריים. אנחנו נחלק קופונים שהתיירים יכולים לקבל כדי לבקר באטרקציות השונות בעיר".
הקמפיין שיזמה ראש העירייה מרים פיירברג־איכר אמור לעודד גם את העסקים בעיר. "התייר יילך למסעדה, יסע במונית ויעשה קניות; כל אלו תומכים בחוסן הכלכלי של העיר. מדובר בקמפיין לטווח ארוך. אנחנו רוצים לשים את נתניה על מפת תיירות הפנים", אומרת לוריה.
האם יש לקהל הישראלי מספיק מקומות במרכז העיר שיהיו פתוחים עבורו בסופי שבוע?
"יש במרכז העיר כמה מסעדות פתוחות. רוב האנשים שרוצים לצאת יגיעו עם רכב לעיר והם יכולים להגיע גם לאזור התעשייה. אולי בעתיד יהיו יותר מקומות פתוחים גם בשבת".
מנכ"לית מלון "ווסט לגון" אושרת וזאנה־יואב אומרת כי על אף שיש לא מעט אפשרויות לקהל הישראלי, נתניה ו"ווסט לגון" היא בחירה טובה עבורו. "אנחנו קיימים שלוש שנים, הכל חדש, ויש לנו פה את כל הפסיליטיס, אם זו בריכה, חדר כושר או בריכת שכשוך. אנחנו פותחים את הדלתות ומקפידים על הנחיות התו הסגול. אנחנו לא ממלאים את המלון, התפוסה לא תעבור את ה־75 אחוז, אנחנו מכניסים לחדר האוכל ולבריכה רק את הכמות המותרת".
4 צפייה בגלריה
 קו החוף של נתניה. "אנשים מגלים את העיר"
 קו החוף של נתניה. "אנשים מגלים את העיר"
קו החוף של נתניה. "אנשים מגלים את העיר"
(צילום: באדיבות העירייה)
וזאנה־יואב לא מתעלמת מהעובדה שמדובר בחוויית אירוח שונה. "המציאות של אירוח תחת הגבלות הקורונה צריכה להיות מגובה בכל הדברים מסביב כדי שהחוויה תהיה טובה. יש חדר נפלא ואוכל טוב, אבל אנחנו רוצים לספק לאנשים גם את החלל הפתוח. במלון שלי מתארחות משפחות, קבוצות קטנות, והם מחפשים את הערך המוסף בעיר. עכשיו יש שאטלים לים ולמרכז העיר, סיורי תרבות מיוחדים. אחת לשבוע אנחנו שולחים אוטובוסים מהמלון לסיור בעיר. אם זה לא היה קורה, האפשרויות היו מאוד מצטמצמות והתיירים היו מעדיפים ללכת לאילת ולטבריה. זו תחרות לא פשוטה. המלונות והעיר חייבים לשלב זרועות ולשלב תכנים תחת מגבלות הקורונה. אנשים מעריכים את האפשרות ללכת למוזיאון, לצאת לסיורי קולינריה ולבקר בפלנתניה. אנשים מגלים את העיר. כל הטיילת נפרסת מחלון כל חדר ומאפשרת לעשות ספורט, אנחנו מוציאים יוגה לטיילת ואנשים מוקסמים. אנשים כותבים בתיוגים 'נחשו איפה אני' ואף אחד לא מאמין שזה פה בנתניה".

קיץ שונה

"לנתניה יש הרבה מה להציע", אומר דני רונן, מנכ"ל מלון "דיוויד טאוור" ויו"ר התאחדות המלונות בנתניה, "לצערי היא לא בתודעה של הישראלי כשהוא בוחר תיירות פנים. הוא יחשוב על אילת, הגולן ואפילו ים המלח. בדרך כלל האוכלוסייה שמגיעה לעיר היא ציבור דתי. רוב הביקוש זה שבת חתן ואירועים. אבל לתחושתי, כשהמחירים באילת ימשיכו לעלות, הקהל יזרום לנתניה. אילת, הגליל והגולן מלאים ומבחינת מחירים, נתניה היא יעד שווה ומשתלם לתיירות נכנסת".
4 צפייה בגלריה
מלון איילנד. "יותר ישראלים מגיעים"
מלון איילנד. "יותר ישראלים מגיעים"
מלון איילנד. "יותר ישראלים מגיעים"
(צילום: באדיבות העירייה)
"אני חושבת שנתניה היא עיר נהדרת שנותנת מענה לתייר הישראלי, עם רצועת החוף הארוכה בישראל, קניונים, טבע בעמק חפר שמסביב. דווקא בשנים האחרונות יש בעונת הקיץ יותר ישראלים שמגיעים לנתניה ליותר מלילה אחד", אומרת מנכ"לית מלון "איילנד" שרון סיידא.
המהלך הפרסומי המאסיבי לעודד תיירות בעיר מצליח?
"יצאנו בקמפיין לפני שבוע וחצי, אני פתחתי מחדש את חודש יולי ואנחנו עומדים בתפוסה של 60 אחוז. זה לא מעט, ואנחנו מצפים שבאוגוסט יהיה אפילו יותר", אומרת מנכ"לית מלון "ווסט לגון" וזאנה־יואב.
יו"ר התאחדות המלונות בנתניה, דני רונן: "הישראלים תמיד הזמינו ברגע האחרון. בגלל חוסר הוודאות במשק, הישראלים מזמינים יום-יומיים לפני. אנחנו מאפשרים לבטל הזמנה עד אותו יום בשעה 14:00 בצהריים"
"הישראלים תמיד הזמינו ברגע האחרון, שבוע לפני. עכשיו, בגלל החוסר הוודאות במשק, הישראלים מזמינים יום-יומיים לפני", אומר רונן מ"דייוויד טאוור, "בתקופה הזאת אנחנו מאפשרים לבטל הזמנה עד אותו יום בשעה 14:00 בצהריים".
"כל יוזמה שנועדה לקדם את תיירות הפנים היא יוזמה ברוכה", אומרת סיידא, "כל התיירות שלנו לחודש הקרוב תהיה תיירות פנים, ואנחנו מקבלים כל יום הזמנות לשהייה במלון. אנחנו מאמינים שהקיץ לא יהיה כמו בשנה שעברה, אבל עדיין, במסגרת המגבלות והקורונה, אנחנו נעבוד וניתן שירות. יש לנו 137 סוויטות על הים, בריכה שיושבת על הנוף, חדר כושר אפילו בר סיגרים אקסקלוסיבי. אנחנו מגישים ארוחות ברמה גבוהה ותמיד קשובים לאורחים
שלנו".
האם תקופת הקורונה תיזכר לטובה או לרעה בתולדות תיירות הפנים של נתניה?
סיידא: "אי אפשר להתעלם מהמגפה, זה משפיע על מצב הרוח. בכל פעם שאומרים שיש הידבקות אנחנו מרגישים את זה. זה לא עוזר לאווירה. בכל אופן, אנחנו מקפידים על הנחיות התו הסגול ומאפשרים למי שרוצה ליהנות ולנפוש, לעשות את זה בביטחה".
4 צפייה בגלריה
מלון "דיוויד טאוור". "נתניה היא יעד שווה"
מלון "דיוויד טאוור". "נתניה היא יעד שווה"
מלון "דיוויד טאוור". "נתניה היא יעד שווה"
(צילום: איתי סיקולסקי)

רווח והפסד

"חשוב מאוד לא להפסיד כספים", אומרת סיידא, "הרעיון לפתוח את המלון הוא להישאר עם הראש מעל המים. לא שינינו מחירים, הם זהים לשנה קודמת. הם הוגנים וידידותיים. כשמשווים בין נתניה לאילת, צריך לזכור שבאילת אין מע"מ. האטרקציות ימשכו קהל. אורח שמגיע למלון ורואה שיש בפניו מגוון של אפשרויות כמו סיורי בוטיק או מוזיאונים, זה נותן יתרון וזה מעניין אנשים. עיריית נתניה נותנת כאן עוד יתרון יחסי למה כן להתארח בנתניה".
אז לא חולמים על רווחים?
רונן: "המטרה היא לא להרוויח אלא להחזיר עובדים לעבודה. יש הפסדים גם במלון סגור (ארנונה, חשמל, מים, הוצאות שמירה קבועות). ככה אנחנו יכולים להקטין את ההפסד. אנחנו חייבים מעל 55 אחוז תפוסה כדי להיות רווחיים. השנה אני לא צופה שנגיע לזה".
סגן ראש העירייה והממונה על התיירות ורישוי העסקים אפרים בולמש: "עיריית נתניה משקיעה כסף רב להבאת תיירות פנים. הכוונה לחדש את הקשר ההדוק בין הישראלים ונתניה, כפי שהיה בעבר, כאשר נתניה הייתה בירת תיירות הפנים בישראל. בשנים האחרונות נתניה הייתה מבוקשת מאוד לתיירות נכנסת מחו"ל. תקופת הקורונה שינתה את ההדגשים והצרכים. המטרה שלנו היא להביא את הישראלים לנפוש ולבקר בנתניה ובכך לעזור לבתי המלון ולעסקים".