פעילות תנועת הצופים בנתניה עומדת בסכנה בעקבות עצירת פעילות תנועות הנוער בקיץ וקיצוץ הממשלה בתקציב תנועת הצופים. חניכי התנועה יוצאים הערב להפגין בשעה 19:00, ומבקשים: "עיזרו לנו לקיים פעילות לפי חוקי הקורונה. כרגע המשמעות היא שבני ובנות נוער נותרים ללא כל מסגרת חינוכית בחודשי הקיץ".
2 צפייה בגלריה
יוצאים להפגין. צופי נתניה
יוצאים להפגין. צופי נתניה
יוצאים להפגין. צופי נתניה
(צילום: ענבל צמח)
משרד החינוך ומשרד הבריאות החליטו לעצור באופן גורף את כל הפעילויות בקיץ, לרבות קייטנות מכיתה ה' ומעלה. המשמעות של ההחלטה הזו היא שתנועת הצופים, יחד עם כל תנועות הנוער האחרות, נותרה ללא כל אפשרות להפעיל את בני הנוער בקיץ. בנתניה מדובר על מעל 1,000 ילדים בכלל השבטים: בזק, רמון וצופי הים נתניה. "אנו מודעים לאתגרים שנגיף הקורונה מזמן לנו", אומרים בתנועה, "אך אנחנו יודעים לעשות חינוך גם תחת הנחיות משרד הבריאות".
החלטות הממשלה מחודש מרץ הסבו נזק כלכלי גם לתנועת הצופים. ביטול מפעלי פסח ומחנות הקיץ, הביאו את התנועה לגירעון. לכך נוסף השבוע עדכון משרד החינוך על קיצוץ תקנת תנועות הנוער ותקנת שנת השירות. משמעות הגזירות הכלכליות הללו, על פי התנועה, היא סגירה מיידית של כשליש משבטי הצופים. בשלב זה, מסתמן, לא ייסגרו השבטים בנתניה.
"ממרץ כבר הבנו שהקיץ ייראה שונה משתכננו. טיולי פסח התבטלו והבנו שגם מחנה הקיץ בסימן שאלה", אומרת ענבל צמח, רכזת בוגרת שבט רמון. "רצינו לעשות שבוע בשבט, היו תוכניות אבל הן לא מאושרות. כרגע לכיתות ה' ומעלה אין פעילות. לכיתות ג' ו- ד' יש עדיין פעילות מינורית. התוכניות לא השתנו רק בגלל הקיצוצים של משרד החינוך, אלא גם בגלל הקורונה. ובכל זאת אנחנו מנסים לייצר פעילות אחרת בקיץ. יש פה מאות בני נוער וילדים שאין להם מה לעשות בחופש. אנחנו רוצים לקיים פעילויות מותאמות באוויר הפתוח, עד 20 איש, על פי ההנחיות".
השכבה הבוגרת תצא היום (שלישי) לכיכר העצמאות בעיר על מנת להפגין ולדרוש את המשך הפעילות: "עוד לא ברור מה עולה בגורלנו, אבל אנחנו רוצים להיות אופטימיים".
2 צפייה בגלריה
(פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן))
בעקבות המשבר פנתה ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר בקריאה דחופה לחה"כ זאב אלקין, השר להשכלה גבוהה ומשלימה וכן לחה"כ יולי אדלשטיין, שר הבריאות בדרישה לאפשר את פעילות תנועות הנוער ומחנות הקיץ שבימים אלה, בצל הקורונה וקיצוצי התקציב, יש כוונה להשבית את פעילותן.
במכתבה הדגישה פיירברג את החשיבות שבפעילות זו, בטיפוח מנהיגות ובמתן אפיקי ביטוי לבני הנוער, בקידום המעורבות בקהילה ובהטמעת הערכים המובילים בחברה ובתוך כך – בקידום האינטגרציה החברתית.
פיירברג: "לצערנו, בעת הנוכחית, בצל הקורונה ובהיעדר פעילות - אנו עדים לעלייה משמעותית בהתנהגויות סיכוניות בקרב בני הנוער, הרבה בשל שעמום ותסכול המוסיפים להחמיר מדי יום. תופעות אלו נענות לרוב על ידי התערבות של כוחות האכיפה ומתן קנסות ומכאן הדרך להידרדרות קצרה.. אנו סבורים כי יש לפעול ללא לאות להמשך פעילותו של החינוך הבלתי פורמאלי על מסגרותיו השונות ובהן: תנועות וארגוני נוער, מועדוני ומרכזי הנוער, קב' מנהיגות ומעורבות חברתית, קב' אמנות וספורט וכל תחומי העיסוק הרלוונטיים, תוך הרחבת תקני כוח האדם ופיתוח מסגרות תרבות ופנאי נוספות לבני הנוער, העונות לצרכיהם, צרכי דור העתיד".