אחד מכלי האכיפה האימתניים ביותר ממנו חוששים בעלי העסקים בחודשים האחרונים הוא דוח 5,000 השקלים, אותו רשאי לתת פקח או שוטר לעסק שנפתח בניגוד להנחיות משרד הבריאות. למרות ההרתעה של הקנס הגבוה, מתחילת התפרצות נגיף הקורונה, חולקו עשרות דוחות כאלה לבעלי עסקים ברחבי נתניה. כעת, חלק מאותם בעלי העסקים מדברים על המחיר הכבד, על חוסר הברירה ואפילו על האמפתיה לאוכפי החוק.
2 צפייה בגלריה
רחוב הרצל נתניה בשנים האחרונות. בעיה לעסקים
רחוב הרצל נתניה בשנים האחרונות. בעיה לעסקים
רחוב הרצל נתניה בשנים האחרונות. בעיה לעסקים
(צילום: עדי ארצי)
"אנחנו משכירים את הבאסטה ממישהו אחר, שזו הפרנסה שלו, הוא מקבל מאיתנו שכירות", אומרת מ', שמפעילה דוכן בשוק נתניה, "אנחנו צריכים לשלם לו שכירות ואין לנו איך לשלם לו שכירות כי השוק סגור. אז בלית ברירה פתחנו את הבסטה שלנו אחרי סוכות, בזמן סגר. קיבלנו דוח של 5,000 שקלים".
למה פתחתם?
"יש ברירה? אנחנו צריכים להתפרנס. יש לנו שכירות, הלוואות. אנחנו חייבים לפתוח, איך נביא אוכל לילדים? היינו בסגר הראשון סגורים, ועכשיו גם בשני. אנחנו מסתכלים על הסופר, זה מקום סגור שנדבקים בו. אנחנו מקום פתוח, אז למה אנחנו סגורים? אין היגיון. הכי מצחיק שיש בסטה פתוחה לידנו, הם קיבלו דוח של 700 שקל, ואנחנו 5,000 שקלים. למען יראו וייראו. יש כאן אפליה".
קראו גם:
איך מתמודדים עם דוח של 5,000 שקלים באמצע משבר כלכלי?
"לא מתמודדים. פשוט מאוד, לא משלמים. נלך עם זה להוצאה לפועל, פשיטת רגל, לא יודעת מה נעשה הלאה".
גם א', בעל פאב בנתניה, התמודד עם הגזרה הכלכלית של דוח של 5,000 שקלים - ויותר מפעם אחת.
"אחרי הסגר הראשון בפתיחה הראשונה של העסקים, היו כל מיני הנחיות לא ברורות של מותר 20 איש בפנים, 30 איש בחוץ, כל מיני חארטות לא ברורות כאלה", מספר א', "לא הייתה הגדרה מה זה בחוץ ומה זה בפנים, זה היה תחום אפור. מפה לשם, חרגנו בחמישה אנשים בערך. הגיעו שוטרים למקום, התחילו לספור את האנשים ורשמו לנו דוח של 5,000 שקל. יומיים אחרי זה, הגיעו שוטרים למקום בשעה 16:00, כשלא היה אף אחד במקום, ונתנו לנו צו סגירה לשבוע. עם הדוח עוד יכולנו להתמודד, אבל שבוע בלי מחזור עסקי? זה לא נורמלי".
2 צפייה בגלריה
אחד מהדוחות שחולקו לעסקים בנתניה
אחד מהדוחות שחולקו לעסקים בנתניה
אחד מהדוחות שחולקו לעסקים בנתניה
(צילום: פרטי)
מה עשיתם?
"לקחנו עורך דין, שלקח לנו עוד 4,000 שקלים, לא הצליח להוציא אותנו מזה. ואז עוד עורך דין, שעשה את זה דווקא בהתנדבות, והצליח להוציא אותנו מזה. אז הסירו את צו הסגירה אחרי שלושה ימים, שזה גם הפסד לא קטן, ואת הקנס עדיין היינו צריכים לשלם".
יש מחשבה לפתוח בניגוד להנחיות?
"הייתה לי מחשבה כזאת, וגם היה ערב שעשינו את זה בסגר הראשון. הגיעו שוטרים למקום, והיו בהלם. היו שלוש מאות איש, הם לא ידעו מה לעשות. אני יודע אבל עכשיו שלא ישתלם לי מבחינה כלכלית לפתוח בסגר, כי יש עלינו סוג של אכיפה בררנית. קיבלנו עוד דוח לאחרונה של 5,000 שקלים על טייק אווי בגלל טעות שאחת העובדות שלי עשתה, טעות קטנה ומינורית, ועל זה נתנו לנו דוח. היא הייתה חדשה, לא עברה תדריך ולא ידעה שאסור טייק אווי. זה מחיר כלכלי כבד".
ג', שבבעלותו כמה וילות להשכרה קצרת טווח בנתניה ובערים אחרות ברחבי הארץ, מספר כי שחיקה ולחץ כלכלי גרמו לו לפתוח את אחת מהוילות שלו בנתניה לפני מספר ימים, מה שהוביל אותו לקבל דוח של 5,000 שקלים וצו סגירה לשבוע. "באו אליי 15 חבר'ה ביום שבת האחרון לאחת הוילות", מספר ג', "פתאום קפצה עליהם משטרה מעבר לגדר של הוילה ב-3 בלילה. הם ראו את האורחים שהיו בוילה, שהיו עם מסכות ושמרו על מרחק, אז להם לא נתנו דוח, אבל לי כן - של 5,000 שקלים.
"אחר כך הזמינו אותי לשימוע במשטרה. הגעתי לשימוע אצל סגן מפקד התחנה בנתניה. הוא אחד האנשים הכי טובים שפגשתי. הוא שופט אותך, ומבואס שהוא שופט אותך. נתן לי בלית ברירה צו סגירה לשבוע. הוא עושה את התפקיד שלו, וכואב לו יותר ממך. אני עוד מנחם אותו במקום שהוא מנחם אותי. זה טוב לראות שגם בצמרת יש אנושיות ויש בני אדם. עם כל הכאב של הקנס. הפעם הייתי בהלם מהם. הבעיה היא לא בהם, היא בצמרת. הם רק אוכפים את החוק. תאמין לי, אני שלושים שנה בוחר בליכוד, והפעם ההנהגה אכזבה אותי. בפעם הבאה אני לא מכניס מחל לקלפי".
יש מה לעשות עם הדוח?
"אני אגיש עליו ערעור לבית משפט ונראה מה יהיה, אני מקווה שזה יסתדר לטובה".
לכל העדכונים - חדשות נתניה