זה הסיוט שכל הורה מייחל שאף אחד מילדיו לא יעבור לעולם: חרם. אבל זה קורה לילדה בת עשר מבית ספר יסודי בתל אביב, שסופגת קללות וחרמות, סובלת מהתנכלויות וחווה בדידות בהפסקות. ארבע שנים היא מתמודדת עם מציאות בלתי אפשרית, והוריה חסרי אונים.
2 צפייה בגלריה
הילדה ומשפחתה. "הרגשה קשה מנשוא"
הילדה ומשפחתה. "הרגשה קשה מנשוא"
הילדה ומשפחתה. "הרגשה קשה מנשוא"
( צילום: ריאן)
"אנחנו פוחדים לשאול אותה עם מי היא שיחקה בבית הספר כדי שלא לשמוע אותה אומרת 'הייתי לבד'", מספרת משפחתה. "זה סכין שחותכת עמוק בלב, זה לא אנושי. אנחנו מנסים למצוא דרכים ושואלים מה היה טוב, אבל אני יודעים שלא היה טוב".
כשהגיע יום הולדתה העשירי, היא ביקשה: "יש לי יומולדת ואני חולמת לעשות לעצמי יום הולדת ושיבואו ילדים". משפחתה, שמכירה היטב את מצבה, פנתה לקבוצת "ילדים ונהנים" בפייסבוק. מנהלת הקבוצה החליטה להרים את הכפפה וכתבה כך: "חברים יקרים, חוגגים היום בשעה 17:00 יום הולדת לאותה ילדה מקסימה. אם מישהו רוצה להצטרף אלינו, פנו אליי בפרטי ואשלח כתובת".
מנהל אחר בקבוצה הוסיף: "ערב טוב חברים, פנתה אלי מישהי מהקבוצה והאמת שהיא הצליחה לגרום לי להזיל דמעה. בתה חוגגת יום הולדת עשר. אין לה חברות והיא מרגישה מנודה וחסרת שמחת חיים. האמא ביקשה אם נוכל לבוא לחגוג לבתה יום הולדת בביתה. כמובן שנלך ונדאג שתהיה יום הולדת מהסרטים".
הילדה חלמה שיבואו אליה חברים מכיתתה ומהשכבה, אבל רק תלמיד אחד מכיתתה ותלמידה אחת מהשכבה באו לחגוג איתה. היא החליטה להגשים את חלומה בכל זאת, לא ויתרה ואפילו כתבה לעצמה ברכה על פלקט, כביכול מכל תלמידי הכיתה: "יום הולדת שמח, שתמיד תחייכי, שיהיה לך הרבה חברים, שתמשיכי לחייך, שלא יציקו לך. אוהבים אותך מלא...".

2 צפייה בגלריה
המכתב שהילדה כתבה לעצמה
המכתב שהילדה כתבה לעצמה
הברכה שהילדה כתבה לעצמה
(צילום פרטי)
חלומה של הילדה התגשם - לביתה הגיעו ילדים מכל הגילים, והיא אכן חגגה יום הולדת עשירי מהסרטים. היא גם קיבלה עוגה שהוכנה במיוחד בשבילה ועל פניה ניכר האושר.
אמה של הילדה העבירה אותה כיתה בתקווה שמצבה ישתפר, אך ללא הועיל. "המחרימים המשיכו לרדוף אחריה וההתעללויות לא פסקו", מספרת משפחתה. "אליהם הצטרפו ילדים מהכיתה החדשה, וגם הם הפכו להיות חלק מהפוגעים. זה מתבטא בהשפלות, בבקשות מוזרות לכסף ומתנות. באחד המקרים נעלו אותה תלמידים בכיתה. היא נלחצה ובכתה. רק אחרי כמה דקות הם פתחו את הדלת. במקרה אחר נעלו אותה בשירותים וניסו לגזור את השיער שלה. בלילות היא בוכה וזועקת לתוך הכרית. עד כמה שזה נורא לומר, משבר הקורונה הציל אותנו כי הילדה בבית. זה מצב לא הגיוני. החיים לא אמורים להיות כאלה. איפה המורים, הסגל, איפה הלב שלהם, אין להם ילדים?".
בית הספר אינו מתערב?
"לא רק שהוא לא תומך, אלא שהוא מתכחש למה שקורה. ההרגשה שלנו קשה מנשוא. ההודעות שנשלחות לגורמים הרלוונטיים בבית הספר מעידות על המצוקה הגדולה שלנו, כמו יום ההולדת שאליו הגיע רק ילד אחד מהכיתה. כולם שותקים וממשיכים בשלהם. שום גורם לא מטפל בנושא הזה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הנושא ידוע והגורמים המקצועיים בבית הספר ובמשרד החינוך מטפלים בו. חלק גדול מהבעיות טופלו בשנה שעברה. בעקבות העלאת טענות נוספות תוזמן אמה של התלמידה למנהלת בית הספר להבהרת העניין".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "המקרה מוכר לנו ומטופל ברגישות עם המשפחה בעזרת תמיכה של כל הגורמים המקצועיים בעירייה ובבית הספר. בשל צנעת הפרט לא נוכל להרחיב מעבר לכך".