בשעה שחלק מהמלונות סגורים בעקבות משבר הקורונה, מחקר של אוניברסיטת בן־גוריון בנגב ממליץ לנצל את התקופה ולבצע שינויים במלונות שיתאימו גם לאנשים כבדי משקל החווים חוויה שלילית בעת החופשה בשל המראה החיצוני שלהם.
2 צפייה בגלריה
כבדי משקל סיפרו על התמודדותם עם קשיים פיזיים | צילום: שאטר סטוק
כבדי משקל סיפרו על התמודדותם עם קשיים פיזיים | צילום: שאטר סטוק
כבדי משקל סיפרו על התמודדותם עם קשיים פיזיים | צילום: שאטר סטוק
(צילום: shutterstock)
אחוז הגידול של מספר האנשים בעלי משקל עודף בישראל נמצא בעלייה מזה שנים ואף מופיע בטבלאות קצב הגידול המהירים ביותר באירופה. בארה"ב אוכלוסיית כבדי המשקל מהווה כיום כ־30% מהאוכלוסייה הכללית, וגם שם, בדומה לישראל, המספרים אף צפויים לעלות בשל משבר הקורונה והנטייה לאכילה מוגברת בזמן הסגר.
מחקר חדש של אוניברסיטת בן־גוריון בנגב מצא כי חוויית האירוח של אנשים כבדי משקל הושפעה מאילוצים הנובעים מסביבתם הפיזית, ובייחוד מיחסם של אורחים אחרים במלון שנעצו בהם מבטים ופגעו בחוויית הנופש שלהם.
המרואיינים התלוננו שהמיטה עצמה לא גדולה מספיק כדי להכיל אותם. "פשוט אין לנו מספיק מקום לשניים מאיתנו, אנחנו מרגישים כמו אנשים גבוהים במטוס", הם סיפרו בחוסר אונים.
הם גם חוו קשיים בעת ביקורם במכון הכושר וסיפרו כי נאלצו לוותר על שימוש במתקנים רבים שלא היו מותאמים לגודל הפיזי שלהם. כמו כן סיפרו המשתתפים כי במהלך הפעילות בחדר הכושר, הם עושים מאמצים להסתיר עצמם מעיני האורחים האחרים.
בהתייחס לבריכת השחייה של המלון סיפרו המשתתפים כי הם מרגישים שכולם יכולים לצפות בהם נכנסים ויוצאים מהמים, מה שמוביל לתחושות אי נעימות, מבוכה ובושה. "כשאני נכנסת למים, כולם מסתכלים עליי. אני שונאת את זה, אני מרגישה עירומה מול כל האנשים שם".
2 צפייה בגלריה
פרופ' יניב פוריה
פרופ' יניב פוריה
פרופ' יניב פוריה
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן־גוריון בנגב)
המשתתפים התייחסו בראיונות לחוויה הרגשית שלהם בהתמודדות עם קשיים פיזיים שלא היו קשורים לחשיפת גופם, ועם זאת גרמו להם תחושת תסכול ותחושת חוסר כבוד. המשתתפים טענו כי על המלונות לקחת בחשבון את צרכיהם של אנשים כבדי משקל ולספק להם שירות איכותי בדומה לשאר אורחי המלון.
פרופ' יניב פוריה, ראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן־גוריון בנגב והמנהל האקדמי של קמפוס אילת, ציין כי "על מקבלי ההחלטות ומעצבי המדיניות בענף המלונאות להתאים את חוויית השירות גם לאנשים כבדי משקל. לא ייתכן כי אוכלוסייה זו תיפגע ותופלה. אם בעבר שפטנו אנשים על פי צבע עורם, היום אנו עושים זאת על פי משקלם".
במחקרו המליץ פרופ' פוריה על שורת צעדים שניתן ליישם בקלות במלונות על מנת להתאים עצמם לאוכלוסיית כבדי המשקל. כך לדוגמה, המליץ למלונות לספק מגבות גדולות ורחבות יותר שיתאימו לכלל האורחים. עוד המליץ לשוחח עם צוות עובדי המלון על רגישות וסובלנות כלפי אורחים בעלי מוגבלויות הזקוקים להתאמות במהלך שהותם במלון. "חלק מההמלצות הניהוליות מאוד קלות לביצוע וישפיעו במיידית על חוויה של אורחים רבים. אנשים כבדי משקל מתביישים לדבר על כך, אבל חשוב שהמנהלים יכירו בתחושות אלו ויפעלו למען שיפור השירות", מסכם פרופ' פוריה.