עונת הרחצה 2020 שהתחילה השבוע (ד'), עם הסרת המגבלות הקשורות בהתפרצות הקורונה, נפתחת עם נתונים מעודדים. מנתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, הראשון לחודש מאי 2020, עולה כי 74.24% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 70.77% במדד הקודם.
בתקופת הקורונה, נמצא כי 70.77% מהחופים נמצאו "נקיים" עד "נקיים מאוד". בין הסיבות לכך שהנתונים כעת טובים יותר מאשר בתקופת הקורונה: הציבור פקד את אזור הים גם בתקופת המגבלות; חלק ניכר מהפסולת מקורה ביבשה; ובנוסף, חלק מהרשויות צמצמו את היקף הניקוי בחופים.
1 צפייה בגלריה
חוף סירונית
חוף סירונית
חוף סירונית
(צילום: איתמר רותם)
הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד זה (15 במאי 2020) הן אילת, אשדוד, תל אביב- יפו, ג'יסר א-זרקא, גן רווה, הרצליה, בת ים, נתניה, עכו וחוף השרון.
הגדלת התקציבים שהעביר המשרד לרשויות לניקיון החופים ולפעילויות הסברה בשנים האחרונות, לצד כניסת חוק השקיות, הביאו להפחתה משמעותית של כמות הפסולת בחופים. המשרד פועל להמשיך את המגמה החיובית במצב הניקיון בחופים הפתוחים גם בעונת הרחצה 2020, כעת עם החזרה לחופים לאחר הסרת המגבלות בשל הקורונה.
מסיכום עונת הרחצה שעברה עולה, כי 66.67% מהחופים היו "נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהזמן (המדידות בוצעו מה-15 באפריל 2019 ועד 20 בספטמבר 2019).
מרכיב מרכזי בתוכנית "חוף נקי" של המשרד וכן עיקר תקציבה, מופנה לתמיכה ברשויות החוף בניקיון החופים הפתוחים שבשטחיהן. במסגרת זו, מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית מבצעים מדידה של רמת הניקיון בחופים הפתוחים תוך יידוע שוטף של רשויות החוף לטובת מעקב ופעולות מתקנות לשיפור מתמיד של ניקיון החופים.
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, קראה לנופשים, למטיילים ולחוגגים לא להגיע עם כלים חד-פעמיים לחופי הים, לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת וברוח התקופה – לא להשאיר מאחור כפפות ומסיכות.
גמליאל: "עונת הרחצה נפתחת, ועלינו להגביר את מודעות הציבור הרחב להשפעות של פסולת ימית על בריאות כולנו ועל הסביבה שלנו. נושא הפסולת בחופים, ובמיוחד פסולת הפלסטיק, הוא אתגר גדול בכל העולם וגם אצלנו בישראל. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מול פורום רשויות החוף, ויתמוך בתקציבים משמעותיים בניקיון החופים הפתוחים. אני קוראת לכולם ליהנות מהבילוי בחופים ולשמור על הטבע נקי, כך שכולנו נוכל ליהנות מהים וסביבתו".