ארגון "אדם, טבע ודין", אשר פועל למען הגנה על הסביבה ובריאות הציבור, פרסם אתמול ברשתות החברתיות קריאה לתושבים לצאת נגד השימוש בחומרי הריסוס "ראונדאפ" ו"טייפון", שמוכרים כקוטלי עשבים העלולים לסכן את בריאות הציבור.
על פי הארגון, חומרים אלה מבוססים על החומר הפעיל "גלייפוסט" שהוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כחשוד כמסרטן. עוד נכתב בפרסום כי החומר מרוסס בכמויות גדולות במרחב העירוני, ובתוך כך בגינות, פארקים, מדרכות וכבישים, בערים רבות בישראל.
2 צפייה בגלריה
חורשת הסרג'נטים בנתניה
חורשת הסרג'נטים בנתניה
חורשת הסרג'נטים בנתניה
(צילום: פרטי)
הארגון קרא לתושבי הערים לפעול ולהתנגד, זאת על מנת שהרשויות יפסיקו להשתמש בחומרים אלה. על סמך הנתונים אותם מרכז הארגון, נתניה היא אחת הערים בהן יש שימוש נרחב בחומר ריסוס זה, לצורך קטילת עשבים, בכל גינות העיר.
גיא שחר, יו"ר ועד שכונת קריית השרון, טוען כי בשנים האחרונות מנסים תושבי השכונה לפעול כדי שהעירייה תפסיק את השימוש בחומרי ההדברה הללו. "עיריית נתניה משתמשת בחומר הזה בגינות ציבוריות, ללא כל התראה", אומר שחר.
"עדויות בעולם מדווחות כי מדובר ברעל של ממש ובמדינות רבות הוא אסור לשימוש. אף אחד לא היה רוצה שהמשפחה שלו תיחשף לחומר הזה. חוץ מהגינות הציבוריות, העירייה מרססת גם בחורשת הסרג'נטים, אתר טבע עירוני שבו הורים מטיילים עם ילדיהם ותושבים עושים אימוני ריצה. האבסורד הוא שקוטלי העשבים לא יעילים בהשתלטות על הצמח הפולש בחורשה, שהוא החמציץ.
"העירייה מרססת שם כבר מספר שנים, אך צמח זה עמיד לחומר הריסוס, כך שמשתמשים בו לחינם. אנו לא מבינים למה העירייה מתעקשת להמשיך לרסס שטחים עצומים בחורשה. זאת פשוט סכנה לבריאות הציבור בעיר. פנינו לעיריית נתניה מספר פעמים בנושא, אך קיבלנו תשובה לפיה אין בעיה חוקית להשתמש בחומרים הללו. אנו לא מקבלים את התשובה הזאת. גם סיגריות הן חוקיות וידוע לכל שהן מסכנות את הבריאות".
2 צפייה בגלריה
חורשת הסרג'נטים בנתניה
חורשת הסרג'נטים בנתניה
חורשת הסרג'נטים בנתניה
(צילום: פרטי)
"אנו נמצאים בעיצומו של מסע הסברה על הסכנות שבשימוש קוטלי העשבים", נמסר מארגון "אדם, טבע ודין". "בתקופה שבה המרחב העירוני הסמוך לבית הוא כל כך משמעותי, הסיכון של הרעלים שנמצאים בחומרי הדברה ומרוססים במרחב העירוני, הוא מיותר. בפועל, כשאנחנו הולכים עם הילדים לגינה או לפארק ונותנים להם לזחול על הדשא ולהרגיש קרובים לטבע, אנו חושפים אותם לחומרי הדברה שמרוססים מספר פעמים בשנה, ללא ידיעת הציבור.
"'גלייפוסט' הוא חומר בעל השפעות בריאותיות שליליות לציבור בכלל, ולילדים ונשים בהריון בפרט. הוא הוגדר ב-2015 על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן ודאי לבעלי חיים וכמסרטן אפשרי לבני אדם. בשנה האחרונה זכו חולי סרטן בתביעות ענק בארה״ב, לאחר שהראו את הקשר בין מחלתם לבין החשיפה לחומר. בנוסף, מחקרים רבים מעידים על סיכון ללקות בהפרעות קשב וריכוז, פרקינסון ותחלואות של מערכת העצבים המרכזית כתוצאה מחשיפה ל'גלייפוסט'. לאור כל אלה, אנו מאוד נשמח שגם עיריית נתניה תבין את החשיבות ותצטרף לערים שהפסיקו או צמצמו את השימוש בחומר, כמו כפר סבא ויהוד".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה:

"ההדברה באמצעות גלייפוסט\ראונדאפ במרחב הציבורי נעשית על פי חוק ובאחוז נמוך מהמומלץ, על פי הוראות היצרן. כמו כן, לא נעשה ריסוס של מדשאות, כפי שהיה נהוג בעבר והשימוש הוא סלקטיבי במקומות בהם לא ניתן למנוע עשבייה בדרך יעילה אחרת.
לגבי החורשה - חורשת הסרג'נטים הינה אתר טבע עירוני המנוהל באופן שוטף ע"י עיריית נתניה בהתאם להוראות התב"ע של האתר ועל פי מדיניות והנחיות גופי שמירת הטבע הארציים לרבות רט"ג והגנת הסביבה.
במסגרת ניהול החורשה העירייה מחויבת במיגור מינים פולשים. בהתאם, נעשות אחת לשנה עבודות למיגור עשב ממין חמציץ נטוי, מין פולש אגרסיבי המשתלט על שטחים נרחבים וגורם לאור זאת לנזק משמעותי למגוון המינים המקומי ולהיעלמותם של צמחי הבר בחורשה.
הטיפול נעשה באמצעות גלייפוסט\ראונדאפ שהינו הטיפול המומלץ היעיל היחידי הקיים כיום לשטחים נרחבים.
יודגש כי נעשו ניסיונות שונים למגר צמח זה בשיטות מכניות ואחרות ללא הצלחה.
מדובר בתכשיר המאושר לשימוש ונעשה בו שימוש כלל ארצי למיגור עשבייה במרחבים ציבוריים.
העבודות נעשות במשנה זהירות, תוך הקפדה יתרה, על פי הוראות היצרן ועל פי ההנחיות וליווי שוטף של גורמי המקצוע. יובהר כי למרות שאין הנחיה או דרישה, פעלה עיריית נתניה לחומרה, תיחמה את השטח ואף הציבה שילוט בהתאם.
משרד החקלאות גם ענה לאדם טבע ודין בנושא".