לא רק בגרויות: יש תלמידים שמסיימים בימים אלה לא רק את לימודי התיכון שלהם אלא גם קורסים בתואר הראשון הנחשק.
דנה באביץ' ואבישי אברהמוףדנה באביץ' ואבישי אברהמוף
דנה באביץ' ואבישי אברהמוף
(צילומים: פרטי)
דנה באביץ' ואבישי אברהמוף הם חלק מהתלמידים שמשתתפים בתכנית שנועדה להצעיר את בוגרי האקדמיה בארץ ובתוך כך – למצות את יכולותיהם כבר בגיל זה.
תלמידים מצטיינים וחדורי מוטיבציה, החל מחטיבות הביניים ואילך מוזמנים להתחיל את הלימודים האקדמיים שלהם כבר בתקופת התיכון, במגוון מסלולים. הם צוברים נקודות זכות אקדמיות לתואר, כאשר במקצועות מסויימים, הלימודים וההיבחנות במסגרת המוסד האקדמי ממירים את הלימודים בבית הספר באותם תחומי דעת וגם את ההיבחנות בבחינת הבגרות, כאשר הציון בקורס  (בתוספת בונוס) ייחשב כציון הבגרות של אותו תלמיד.
דנה באביץ'דנה באביץ'
דנה באביץ'
(צילום: פרטי)
"לאחרונה ערכנו מיפוי של תוכניות מצויינות בעיר ושל המשתתפים בתכניות השונות והצבנו כיעד את הגדלת מס' התלמידים הלוקחים חלק בהן", אומרת גילת סיימון, מנהלת אגף העל יסודיים במינהל החינוך, "בתוך כך - אנו יוזמים ערב חשיפה במהלך חודש ספטמבר, (שיתכן וייערך בזום) להצגת התכנית "אקדמיה בתיכון" במטרה לצרף לתכנית תלמידים מכל בתי הספר בעיר, מדובר בתלמידים המשלבים רצינות ומוטיבציה מאוד גבוהה ונכונות להקצות הרבה שעות לימוד על חשבון  שעות הפנאי וחשוב לנו להגיע אליהם".
התכנית פועלת בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה הפתוחה, עם אוניברסיטת תל אביב (תכנית "אודיסאה") ולראשונה, ביוזמת מנהל החינוך בעירייה, תצטרף השנה לתכנית גם מכללת נתניה, במסלולי מדעי המחשב, מדעי החברה ותקשורת.
בשלב זה משתתפים בתכנית תלמידי בתי הספר: אורט גוטמן, בית הספר שרת, בית הספר אלדד וישיבת בני עקיבא.
"רציתי ללמוד מקצוע הומוני שמעניין אותי. אני בטוח אלמד משהו הומני באוניברסיטה ורציתי לבחון את הכיוון של פילוסופיה. כיום אני צוברת נקודות לתואר, וכרגע עושה בגרות של 5 יחידות בפילוסופיה". אומרת דנה באביץ, בת 16 וחצי, שעולה לכיתה יב' בכיתת מופת בשרת, ולומדת לתואר בפילוסופיה באוניברסיטה הפתוחה. "כיום אני צוברת נקודות לתואר, כרגע בגרות 5 יחידות בפילוסופיה".
מה משך אותך בתכנית הזאת?
"רציתי להעשיר את הידע ולבחון כיוונים מעניינים לעתיד. מצאתי את זה באינטרנט והחלטתי ללכת על התכנית הזאת".
איך זה משתלב עם הלימודים?
אני עושה את זה בעיקר בחופשים, אז יש זמנים יותר עמוסים שצריך להשקיע יותר אבל יש גם זמן לחברות וחיים של בת נוער בגילי. יש לי זמן לתחביבים, ואני רוקדת שלוש פעמים בשבוע. מאז ומתמיד אהבתי ללמוד והשקעתי בלימודים. כשמתרגלים להרגלים מסויימים של למידה ועבודה אפשר לשלב הכל. זה תלוי רק בנו".
איך הקורונה השפיעה על הלימודים?
"יש מקצועות מתאימים ללמידה מרחוק. באוני' הפתוחה לומדים באופן מכוון. בגלל הניסיון שהיה לי עם האוני הפתוחה הצלחתי להתפקס מהר על הלמידה מהזום. חסר לי העניין של החברה ולראות אנשים, אבל עכשיו חזרנו ללימודים לתקופת הבגרויות. אין ספק שזו היתה תקופה מאתגרת".
גם אבישי אברהמוף, תלמיד ישיבת בני עקיבא, בן 18, עושה תואר באוניברסיטה הפתוחה בכלכלה וניהול.
מה משך אותך בזה?
"בהתחלה ביקשו מאיתנו להגיע לערב הסברה, חשבתי שיהיה נכון להתקדם מעכשיו לעתיד. אני וחבר שלי הלכנו על כלכלה. למדנו כמה קורסים בתחום ונהנינו מהתכנית. אבל היה לנו לחץ מאוד גדול ביחד עם הלימודים הרגילים, במיוחד כי אני עושה 5 יחידות מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית. זה גוזל לחלוטין את שעות הפנאי. מי שנכנס לזה צריך להיות חדור מטרה ומוטיבציה. זה ריצה למרחקים ארוכים".
אבישי אברהמוףאבישי אברהמוף
אבישי אברהמוף
(צילום: פרטי)
אז היית ממליץ לחברים?
"נראה לי שזה מומלץ. זה פותח לך דרך לעתיד, ואתה מרגיש להבין מה זה להיות גדול כשאתה קטן. הכל כאן אחריות אישית. אם תרצה זה יקרה ואם לא אז לא. זה משך אותי כי אני אדם שמאוד אחראי לעצמו. מי שמאמין בעצמו ויכול להיות חסון מספיק בקשיים יכול להשתכר מכך בגדול".
תמיד היית כזה נחוש?
"אני מכיר את עצמי כאדם שאוהב דברים קשים. אני אוהב להיכנס לסוגיות סבוכות. לעשות מה שהאדם הרגיל לא מכניס את עצמו עליו. אני גם אוהב פוליטיקה אזורית וארצית ונהנה להיות מעורב בהרבה נושאים. נראה לי שלכן נמשכתי ללמידה האחרת הזו".
איך הייתה התמודדות עם הקורונה והלימודים?
"התקופה השפיעה עלי ועל תלמידי ישראל מהבחינה שהבאנו שלימודים בסוף תלויים בנו, ברצינות בלמידה ואחריות אישית. כולנו הבנו שיש פה אחריות אישית – אם נלמד נצליח. זו היתה תקופת מבחן לאדם, האם הוא מסוגל לעמוד במטלות שהוא מייעד לעצמו מרצון. אני הצבתי לעצמי יעדים וראיתי שיש לי יכולת לעמוד ביעדים שלי. אז אפשר לראות בתקופה הזאת מי האדם שמסוגל לעמוד ביעדים שלו ובהשקעה ומי חייב שוטר בדמות מורה שיגיד לו ללמוד".
בתיכונים שבהם פועלת התכנית מלווה את התלמידים רכז אשר אחראי על איתור התלמידים, מיונם, טיפול במלגות וכמובן שמירה על קשר עם ההורים והתלמידים.
טובה דולבטובה דולב
טובה דולב
(צילום: רן אליהו)
"אני רואה חשיבות רבה בעידוד המצויינות, בצד עידוד מגוון אוכלוסיות של תלמידים לצרוך תכניות תוספתיות שמתאימות להן ומברכת על הקשר שלנו עם גורמי ומובילי התכניות הפדגוגיות השונות", אומרת טובה דולב, ראש מינהל חינוך וחברה, "במהלך השנים, הקפדנו לעשות כל מאמץ כדי להרחיב את מנעד המגמות, התכניות, התגבורים וההעשרות השונות, לרווחת הורים ותלמידים".
התכנית היא בשיתוף פעולה של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה, המועצה הלאומית לכלכלה, המוסדות האקדמיים וכמובן מנהל החינוך של עיריית נתניה.