אתמול בבוקר (ראשון) פונו קשישים רבים מהמרכז הרפואי "דורות" שבנתניה למרכזים טיפוליים אחרים באזור השרון, זאת על מנת לפנות מיטות לטיפול בחולי קורונה. הפינוי נעשה בהוראת משרד הבריאות, וזאת על אף ההתנגדות של עיריית נתניה להחלטה ובקשתה למצוא פתרון אחר.
3 צפייה בגלריה
בני משפחות המפונים מ"דורות"
בני משפחות המפונים מ"דורות"
בני משפחות המפונים מ"דורות"
(צילום: פרטי)
בשבוע שעבר שלחה ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, מכתב לשר הבריאות, יעקב ליצמן בו כתבה: "מדובר באוכלוסייה של קשישים סיעודיים שחלקם גם תשושי נפש. כל מי שעסק בגריאטריה או טיפל בקרוב משפחה קשיש ו/או סיעודי, יודע שאחד הגורמים החשובים ביותר לשלוות נפשם ולאיכות חייהם הוא גורם הקביעות. מעבר מהמרכז הרפואי שאותו הם מכירים ובו הם שוהים, אל מקום אחר, הוא כשלעצמו חוויה מטלטלת שעלולות להיות לה השלכות קשות ומרחיקות לכת על הקשישים הללו, כולל פגיעה ממשית בבריאותם ובוודאי בשלוות נפשם".
אולם, כאמור, ההחלטה נותרה בעינה והפינוי בוצע אתמול. "זה היה נורא", אומרת חנה שחורי שקרוב משפחתה מאושפז ב"דורות" ועומד גם הוא לפני פינוי. "המטופלים לא רצו להיכנס לאמבולנסים שפינו אותם, אבל לא הייתה להם ברירה. יש שם מאושפזים שהם בדעת צלולה ומבינים את מה שקורה, ועושים להם עוול. חלק מהמאושפזים הם ניצולי שואה וזאת בושה שככה נוהגים בהם. אני מתביישת במדינה שלי".
3 צפייה בגלריה
המשפחות מפגינות
המשפחות מפגינות
המשפחות מפגינות
(צילום: פרטי)
לדברי שחורי, המעבר יסב נזק גדול למטופלים. "זה גזר דין מוות בשבילם. הם רגילים למקום, לצוות ואחד לשני. יש להם שגרה שהם מכירים וברגע אחד מערערים את כל עולמם".
"זה היה מזעזע ועצוב", אומרת קרובת משפחה של קשיש שהועבר אתמול למרכז אחר. "פינו הרבה מאוד מטופלים והמשפחות לא היו יכולות לעשות דבר. נאלצנו לראות מהצד איך מעבירים את בני המשפחה שלנו באמבולנסים ומפזרים אותם למקומות אחרים. כולם היו בפאניקה וגם אנשי הצוות בכו. עבור הקשישים, הצוות הוא כמו משפחה וזה כואב מאוד".

3 צפייה בגלריה
הרכב איתו פונות הקשישים מ"דורות"
הרכב איתו פונות הקשישים מ"דורות"
הרכב איתו פונו הקשישים מ"דורות"
(צילום: פרטי)