השעה ארבע אחר הצהריים. לגני הילדים בנתניה מגיעים הורים, אבות ואימהות כאחד, על מנת לאסוף את ילדם מהגן. בימים יפים, ממשיכים מהגן ישירות לגינה הציבורית או הפארק השכונתי, כדי לבלות זמן איכות עם ילדם. ה"ריאות הירוקות" הפכו בשנים האחרונות למקום מפגש חברתי לילדים והוריהם, וכמו בכל מפגש חברתי - אוכל הוא חלק בלתי נפרד מהמפגש. ובמקרה הזה - לא ממש מדובר באוכל, כי אם בחטיפים וממתקים. כמעט לכל עבר שנפנה, ניתן יהיה לשמוע את השקית המרשרשת של החטיף. חלקכם בוודאי חושבים עכשיו: נו אז מה קרה? חטיף אחד קטן, זה כל כך נורא?
אז בואו נעשה רגע סדר: ראשית, לא מדובר בחטיף קטן, כי מספיק שכל ילד מגיע רק עם חטיף אחד, הגינה הופכת למסיבת יומולדת אמיתית. כולנו יודעים כמה קשה בעידן השפע, עד כמה חשופים הילדים שלנו לחטיפים וממתקים כמעט בכל יום, אם זה בגן כי הגננת החליטה לתת עוגיה בחצר, אם במסיבות יומולדת בשעות אחר הצהריים, בחוגים, כשהולכים לחברים, כשיוצאים לקניון וגם כשיוצאים לשחק בגינה הציבורית.
בשנים האחרונות אנו עדים למגיפה חדשה, השמנה. שכיחות ההשמנה בילדים עומדת על כ- 30% וכדי למנוע השמנה, חשוב להטמיע הרגלים טובים כבר מגיל צעיר, לחשוף את הילדים למגוון גדול של מזונות בריאים ולטעמים חדשים. יציאה לגינה ועידוד הילדים לצאת החוצה, לשחק, לרוץ ולהימנע מישיבה כל אלו הם דברים מבורכים וחשובים רק כדאי לשים לב שהמקום בו ילדים אמורים לשחק ולהוציא אנרגיה, הוא מכשול ועלול לגרום להשמנה והקניית הרגלי אכילה רעים.
1 צפייה בגלריה
פירות חתוכים במקום חטיפים. יח"צ
פירות חתוכים במקום חטיפים. יח"צ
פירות חתוכים במקום חטיפים. יח"צ
בשבועות הקרובים מכבי שירותי בריאות יגיעו לגינות ופארקי משחקים ברחבי נתניה ויחלקו להורים וילדים קופסאות קטנות ובהן פירות חתוכים במטרה להעלות מודעות להרגלי אכילה נכונים ובריאים, גם כאשר יוצאים לגינה.
כמה טיפים שיעזרו לנו להילחם בתופעה:
  • לגינה לא חייבים להגיע עם אוכל. פשוט להגיע לשחק.
  • מומלץ להביא פירות או ירקות חתוכים, ולהושיב את הילד לאכול, ולא לתת לו לאכול תוך כדי התרוצצות בגינה.
  • על מנת שלא להרגיש רגשות אשמה מומלץ לתאם עמדות עם ההורים האחרים, שאיתם אנחנו מגיעים לגינה, שיביאו לילדם גם כן מזון בריא.
  • וכמו בכל תחום בחיים שלנו - איזון זה שם המשחק, אין צורך למנוע לגמרי מילדנו חטיפים או ממתקים, וניתן להחליט על תדירות שבה מאפשרים לילד לאכול חטיף או ממתק.
הכותבת היא לימור טל-פוני, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום תזונת ילדים במחוז השרון של מכבי שירותי בריאות.