מבדק ביתי ממוחשב ראשון מסוגו בעולם SeeMe מאפשר בדיקה ראשונית של קשיי קשב בתוך כ-15 דקות בלבד. המבדק תוכנן על ידי מומחי חברת נוירוטק, מפתחת מבדקMoxo המשמש את מרבית מכוני האבחון בישראל כחלק מאבחון הפרעת קשב. המבדק הביתי מעניק להורים אינדיקציה ראשונית על מצב ומאפייני הקשב של ילדיהם ומעניק הכוונה באם יש צורך באבחון מקצועי אצל רופא מומחה, וזאת באופן מהיר בסביבה הביתית ומבלי להמתין בתור.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אבחון מוקדם ככל האפשר וטיפול בהפרעת קשב אלו גורמים קריטיים בהצלחתם ובבריאותם של הילדים לטווח המיידי ולטווח הארוך בבגרותם. מערכת החינוך מתחשבת בילדים עם הפרעת קשב ומעניקה במקרי הצורך הקלות שונות כגון: הארכת זמן במבחנים, סיוע של סייעת ותשומת לב מיוחדת כדי לסייע לתלמיד. אך הילדים שנשלחים לאבחון הם בדרך כלל הילדים ההיפראקטיביים, ה"שובבים", אלו שמפריעים למורה בשיעור, ודווקא חלק גדול של ילדים בעלי הפרעת קשב זוכים להתעלמות. אלו הם הילדים החולמניים, ה"שקופים", אלו שלא בולטים בשטח. בגלל שילדים אלו אינם מפריעים בדרך כלל הם לא נשלחים לאבחון אך רבים מהם סובלים בשל ההפרעה וחווים תסכולים קשים.
מבדק SeeMe מיועד לילדים ונוער בגילאי 6-18 והוא נערך במחשב הביתי והוא סוג של משחק ממוחשב. במהלך כ-15 דקות המשתתף נדרש להגיב על סדרות של תמונות המוצגות בפניו, כשהמערכת בודקת אלמנטים שונים של קשב כגון; אימפולסיביות, היפראקטיביות ותזמון. בסיום המבדק מקבלים ההורים כלים מעשיים אותם ניתן ליישם בסביבה הביתית המותאמים לפרופיל הקשב של הילד, וכן הכוונה בצורך לפנות לבירור רפואי מעמיק.
לדברי אוהד לביא, מנכ"ל נוירוטק, ילדים המאופיינים בהפרעת קשב הם ילדים מיוחדים מאוד עם פוטנציאל מדהים לצמיחה ולהצלחה. הבעיה היא שהמערכת, וגם אנחנו ההורים, בדרך כלל לא יודעים כיצד להתמודד עם ילדים אלה ולהעניק להם את הכלים הייחודיים שהם צריכים. לכן, לא פעם ילדים אלו חווים כישלונות אקדמיים, חברתיים ורגשיים היוצרים אצלם תחושות תסכול קשות ואשר עלולים לבוא לידי ביטוי בהתפרצויות זעם, התנתקות חברתית וליקויים בתפיסה העצמית. רבים מהם חושבים על עצמם שהם עצלנים, טיפשים, לא אהובים רק כי זה מה שהם שומעים כל היום. בהקשר זה, מבדק ביתי לקשב הוא צוהר חשוב להבנה ותקשורת בינינו ההורים לבין הילדים שלנו, לקראת בנייה נכונה שלנו כהורים עם קשב, ותמיכה בהצלחתם לטווח המיידי ולטווח הארוך.
חשוב לדעת כי המבדק אינו מחליף אבחון רפואי, אך הוא מספק אינדיקציה להורים החוששים. במידה והתוצאות מעידות על סימנים שעלולים להצביע על קשיים קשביים, מומלץ לפנות למומחה לצורך המשך בירור וקבלת טיפול.