במחוז שרון שומרון של כללית מבינים כי עידוד הנקה זה לעודד בריאות. לכבוד שבוע עידוד הנקה במחוז שרון שומרון של כללית, יתקיימו שלל פעילויות בשבוע הנקה: מפגשים לנשים מניקות, סדנאות הכנה להנקה, יעוץ הנקה ועוד. ביום שישי ה 2.8.19 יתקיים הפנינג הנקה בינלאומי במרפאת בן-גוריון שבכפר סבא. ההפנינג יתחיל ב 9:30 ובדיוק בשעה 10:30 יתקיים החיבור הגדול: מעגל הנקה ייחודי עם נשים מניקות ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
הידעתם ?
  • תינוקות יונקים סובלים פחות ממחלות זיהומיות, השמנת יתר, סוכרת וסרטן.
  • הנקה מגינה גם על האם המניקה ומונעת סוכרת, סרטן ומחלות אוטואימוניות.
  • ניתן להמשיך להניק גם בעת מחלה ונטילת מרבית התרופות.
  • ניתן למצוא פתרונות להמשך הנקה אחרי החזרה לעבודה.
ישנם מקרים שאם מניקה נתקלת בקשיים כמו עליה איטית במשקל התינוק, פצע בפטמה, דלקת בשד ועוד. יש לנו במחוז שרון שומרון של כללית יש שירות יעוץ הנקה ללא עלות, בפריסה גיאוגרפית רחבה. ניתק לקבל מידע על שלל הפעילויות בטיפת חלב או מרכז בריאות האישה של הכללית הקרוב אליכם.
מסקר שערכה כללית לקראת שבוע עידוד הנקה עולה:
  • נשים שעוברות לידה רגילה מניקות יותר. בשיעור של73% לעומת נשים המניקות לאחר ניתוח קיסרי (27%).
  • 70% מדווחות כי רשתות חברתיות משמשות כרשת תמיכה להנקה.
  • 16% הפסיקו הנקה כיוון שחוו קשיים בהנקה.
  • 37% הפסיקו להניק בשל מחסור בחלב אם.
לרגל שבוע עידוד הנקה 'כללית' מפרסמת תוצאות סקר, שבחן עמדות בנושא הנקה בקרב נשים, לפני ואחרי לידה. הסקר נערך באמצעות מכון 'מדגם' וכלל 1,551 אימהות לתינוקות עד גיל שנה, לקוחות כללית. מנתוני הסקר עולה כי 86% מהנשים דיווחו לפני הלידה כי הן תכננו להניק. בפועל עולה כי 84% מהיולדות הניקו או שילבו הנקה עם הזנה באמצעות תחליף חלב-אם כשחזרו הביתה וכ- 57% מהיולדות אשר הניקו, הניקו הנקה בלעדית.
73% מהנשים הפסיקו להניק במהלך חופשת הלידה. בקרב מי שחזרה לעבוד, למעלה ממחצית המשיכו הזנה בהנקה או באמצעות חלב-אם שאוב. רוב הנשים שממשיכות בהזנה באמצעות חלב-אם לאחר החזרה לעבודה מעידות, כי במקומות העבודה קיימים תנאים הולמים לשאיבה והבנה מצד הסביבה.
רשתות חברתיות כרשת תמיכה
כ-70% מהנשאלות ציינו כי הן פעילות בקבוצות ודיונים בנושא הנקה ברשתות החברתיות. מתוכן, כ-70% הצהירו שהרשתות החברתיות והאינטרנט מהווים עבורן מקור למידע ותמיכה בנושא ההנקה. כמו כן, 57% מהנשאלות דיווחו כי קבוצות ההנקה באינטרנט משמשות כרשת תמיכה להנקה וכי העצות והטיפים ברשתות החברתיות סייעו להן להתמודד עם קשיי הנקה. 20% (חמישית) דיווח כי הן חשות שקיימת תמיכה ציבורית המאפשרת הנקה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
הקשר בין אופן הלידה להנקה
עוד עולה מתוצאות הסקר כי סוג הלידה משפיע על הנקה - נשים שיולדות לידה רגילה מניקות יותר.
73% מהנשים שילדו בלידה רגילה הניקו אחרי הלידה לעומת כ-27% שהניקו לאחר ניתוח קיסרי. כמו כן שיעור גבוה יותר של הנקה נמצא בקרב אימהות לילד שני (70%) לעומת ילד ראשון (55%).
מתי מפסיקות להיניק
73% מפסיקות להיניק במהלך תקופת חופשת הלידה (3.5 חודשים ראשוניים). עוד עולה מהסקר כי לעומת שנים קודמות, ישנה עלייה בשיעור המפסיקות להניק במהלך חופשת הלידה. 20% הפסיקו בגיל ארבעה-שישה חודשים ו-7% המשיכו להניק גם לאחר גיל חצי שנה.
הסיבות להפסקת ההנקה
בקרב אימהות שהיניקו בעבר והפסיקו להניק, 37% אמרו כי הפסיקו להיניק בשל מחסור בחלב-אם, 16% הצהירו כי הפסיקו להיניק בשל קשיי הנקה, 13% הפסיקו בשל החזרה לעבודה או למסגרת לימודית, 7% הפסיקו כי חוו כאבים בהנקה, 6% בשל מצב בריאותי ורק 5% מהנשים הפסיקו כי העדיפו הזנה בתחליף מזון לתינוקות.
לדברי לילי פרלמן, אחות ראשית בשירותי בריאות כללית, "שבוע עידוד הנקה נועד לעורר מודעות ציבורית לחשיבותה של ההנקה ושל יצירת סביבה תומכת בהנקה, בכל מקום ובכל זמן. נתוני הסקר מלמדים כי יולדות מכירות בחשיבות ויתרונות ההנקה. עם זאת הן חשות שנדרשת יותר התאמה סביבתית להנקה. ואכן, השנה שבוע עידוד ההנקה הינו בסימן "סביבה תומכת", בדגש על תפקידם ותרומתם של הסובבים, בני המשפחה ובני/בנות זוג, ליצירת סביבה מתאימה התומכת בהנקה"
אריקה רוזנשטוק, מנהלת תחום טיפת חלב במחוז שרון שומרון של כללית: "במהלך שבוע ההנקה יערכו במרפאות המחוז שלל פעילויות לצורך קידום ועידוד הנקה. הסדנאות כוללות הדרכה והסברה ופתוחות לקהל הרחב. המיקוד העיקרי הוא בנושאים הנוגעים לעידוד ושימור הנקה: הכנה להנקה, הנקה בימים הראשונים לאחר הלידה, מיניות וזוגיות בתקופת הנקה, מיתוסים בתחום ההנקה, מעקב אחר התינוק היונק ואיך משלבים הנקה עם חזרה לעבודה. בנוסף יתקיימו סדנאות בהשתתפות של בני/ות זוג סבים וסבתות, כנסים וימי הכשרת צוותים בנושא הנקה.