מדי שנה ילדים רבים עם חשד לקשיים בתחום התקשורת מופנים לצורך הערכה ראשונית.הנעד כה אובחנו ילדים אלו במכון להתפתחות הילד על ידי הצוות הרפואי, צוות סוציאלי, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק ופסיכולוגיות. חלקם גם בפיזיותרפיה. הם הוזמנו לכל אחד מאנשי המקצוע בנפרד.
לרגל יום האוטיזם, שחל ב 2.4, המכון להתפתחות הילד של כללית בנתניה פתח לאחרונה מערך אבחון משותף של קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק, לילדים עם חשד לקשיים תקשורתיים.
גליה דור - מרפאה בעיסוק, מכון התפתחות הילד, נתניה "המשפחות מגיעות אלינו לרוב עם חששות מאד גדולים, מטען רגשי מורכב ורצון לקבל תשובות מהר ככל שניתן. בנוסף נאלצו להתמודד עם מאמץ הכרוך בזמן המתנה ממושך, הגעה למכון מספר רב של פעמים (כרוך בהיעדרויות מהעבודה) ומסירת מידע (אנמנזה) דומה לאנשי המקצוע השונים. לאחר חשיבה משותפת עם הצוות הרב מקצועי במכון, בנסיון לקצר את התהליך, לייעל אותו ולהקל על המשפחות בתהליך ההערכה, בנינו מערך לאבחון משותף".
האבחון נערך על ידי מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת, אשר עובדות כצוות מאבחן קבוע. הילדים, ברובם פעוטות בגילאי שנה עד שלוש שנים, מגיעים לשני מפגשי אבחון עם הוריהם.
במהלך האבחון הצוות מתשאל את ההורים, כאשר המרפאה בעיסוק מתמקדת בעיקר בתפקודי יומיום בסיסיים של אכילה, שינה, רחצה, וויסות עצמי, מעברים וכדו'.
1 צפייה בגלריה
כללית בלבד
כללית בלבד
כללית בלבד
בהמשך האבחון נבדקים תחומי העיסוק של הילדים, כאשר המרפאה בעיסוק וקלינאית התקשורת בודקות יחד את תפקודי המשחק והתקשורת של הילד. כל אחת תורמת את הראייה היחודית שלה על תפקוד הילד. קלינאית התקשורת בודקת גם את תפקודי השפה, והמרפאה בעיסוק בודקת תפקודים מוטוריים גסים ועדינים, וכן היבטים הקשורים בוויסות ובעיבוד החושי אצל הילד. כמו כן אנו מעריכות גם את יכולותיהם התפיסתיות וההתפתחותיות של הילד.האבחון המשותף נחווה עד כה כמוצלח ביותר. ההורים נהנים מקיצור תהליך האבחון ומניעת חזרה על בדיקות ושאלות. בסיום האבחון ההורים מקבלים סיכום קצר של ההתרשמות והמלצה לטיפול במידה ויש צורך.
שלומית פינר - מרפאה בעיסוק, סגנית מנהלת בריפוי בעיסוק, מכון התפתחות הילד, נתניה: "אנו נתרמות ונהנות מן העבודה הרב צוותית ומהפריה הדדית המאפשרת לנו להגיע להבנה יותר מדויקת לגבי הקשיים של הילד. ההזדמנות לעבוד עם איש מקצוע נוסף עוזרת בהתלבטויות המלוות אותנו בתהליך. במקביל,. לאחר מכן אנו נפגשות עם הצוות הרב מקצועי לצורך דיון משותף, בו כל אחד מאנשי הצוות מציג את התרשמותו. את האבחנה הסופית לגבי מהות הבעיה מקבלים ההורים מהרופאה והפסיכולוגית".