למרות שהוציאו לו שם רע של מרכיב מזיק שצריך להתרחק ממנו, האמת על השומן הרבה יותר מורכבת.
מתוכניות אירוח, מאמרים בעיתונות ועד למדיה החברתית, ההמלצות באשר למקומו של השומן בתפריט היומי משתנות בלי הרף, והמסרים עלולים להיות מבלבלים.
2 צפייה בגלריה
שומן בתפריט היומי
שומן בתפריט היומי
שומן בתפריט היומי
(צילום: shutterstock)
לדברי ד"ר לואיג'י גרטון, סמנכ"ל הדרכות בחברת הרבלייף, "גופנו זקוק לשומן כדי להיות בריא. עם זאת, סוגי השומנים שעלינו לכלול בתזונה עלולים להיות מבלבלים. המפתח הוא לדעת כמה ואיזה שומן יש לצרוך - כדי לשמור על בריאות אופטימלית".
בשירות הלב וכלי הדם
שומנים, חלבונים ופחמימות מספקים אנרגיה שהגוף זקוק להם כדי לבצע פעילויות יומיומיות. כאשר שומן נצרך בכמות עודפת, האנרגיה הנוספת משמשת לסינתזה של שומנים וליצירת מחסן אנרגיה.
קראו גם:
שומנים נמצאים בכל קרומי התא ונחוצים לתפקודו, עם זאת לא כל השומנים במזון דומים, מקצתם בריאים יותר מאחרים, לכן חשוב להחליף שומנים לא בריאים בשומנים בריאים כדי לשמור על בריאות הלב וכלי הדם.
יש לציין ששומנים הם מקור אנרגיה חשוב במיוחד וחיוניים לכל תא בגוף.
2 צפייה בגלריה
צריכת דגים שעשירים בחומצות שומן אומגה 3 מסייעת לשמור על בריאות הלב
צריכת דגים שעשירים בחומצות שומן אומגה 3 מסייעת לשמור על בריאות הלב
צריכת דגים שעשירים בחומצות שומן אומגה 3 מסייעת לשמור על בריאות הלב
(צילום: shutterstock)
כוחם של אומגה 3 ו־6
לדברי ד"ר גרטון, "השומנים הבריאים הפופולריים ביותר הם אומגה 6 ואומגה 3. מחקרים שנעשו לאחרונה בארצות הברית מוכיחים שצריכה מוגברת של אומגה 3 מועילה לבריאות הלב וכלי הדם ומפחיתה את רמת השומנים בדם. השומנים הבריאים תורמים לבריאות המוח, העיניים, הלב, העור וכל מערכות האיברים בגוף.
לכן תזונה עשירה באומגה 3, הנצרך הן באמצעות מזון והן באמצעות תוספי מזון, מועילה לבריאות".
ויטמינים ודגים
"כדי להגדיל את צריכת השומנים מסוג אומגה 3 מומלץ לאכול יותר פירות, ירקות ודגים (כמו סלמון) או לחילופין להיעזר בתוספי אומגה 3 המסייעים לשמור על בריאות הלב ולהגיע לתצרוכת היומית המומלצת.
ויטמינים ומינרלים מועילים לבריאות הכללית ובייחוד להתפתחותם של ילדים. עם זאת, לא כולם צורכים מספיק מהם.
ויטמין די הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר משום שהוא חיוני לשמירה על בריאות העצם ולחיזוק המערכת החיסונית והשרירים.
ויטמין די מסיס בשומן, כלומר הוא נספג בשומנים ומאוחסן ברקמות הגוף לצורך שימוש.
לאורך דורות רבים בני האדם צרכו ויטמין די מהסביבה (שמש) וממזונות שאכלו. כיום אנחנו לא מבלים מספיק זמן מחוץ לבית וגם סוג המזונות שאנו צורכים השתנה.
גם מגנזיום הוא מינרל חשוב המעורב ביותר מ־300 תגובות כימיות בגוף האדם. המינרל קיים בכל כדור הארץ: בסלעים ובמים המגיעים ממעיינות או נהרות.
לפני שנים מגנזיום היה קיים במים טבעיים שנשאבו מהנהרות, ואולם, כיום המים מכילים הרכב מינרלי שונה, ובמקרים מסוימים אינם מכילים כמויות מספיקות של מגנזיום. תוספי מזון עשויים לסייע להגדיל את צריכת המגנזיום".
שומניים ובריאים
ואלה חמשת המזונות הבריאים והעשירים בשומן שכדאי לצרוך:
אבוקדו. אבוקדו מכיל שומן חד בלתי רווי הנקרא חומצה אולאית. גם שמן זית מכיל את אותה חומצת שומן ויש לה תועלות בריאותיות מגוונות.
אבוקדו משמש גם מקור מצוין לאשלגן ומכיל 40 אחוז יותר אשלגן בהשוואה לבננות. כמו כן אבוקדו מכיל סיבים תזונתיים שהוכח שהם מסייעים להוריד את רמת כולסטרול LDL והטריגליצרידים במקביל להעלאת ה־HDL, הכולסטרול ה"טוב".
שוקולד מריר. שוקולד מריר איכותי המכיל לפחות 70 אחוז קקאו. הוא עתיר בשומן ובסיבים תזונתיים ומכיל יותר מ־50 אחוז מהכמות היומית המומלצת של ברזל, מגנזיום, נחושת ומנגן. הוא עשיר גם בנוגדי חמצון העשויים לסייע בהורדת לחץ הדם ובהגנה על כולסטרול LDL בדם מהתחמצנות.
ביצים. אף שהן עשירות בכולסטרול ובשומן, הן אחד המזונות הצפופים ביותר מבחינה תזונתית על פני כדור הארץ. הן עמוסות בוויטמינים ומינרלים ומכילות כמעט כל חומר מזין שאנו זקוקים לו, כולל חלבון, החומר המזין החשוב ביותר לצורך ניהול משקל וכולין, מרכיב תזונתי חשוב עבור המוח.
דגים שומניים. כמו סלמון, פורל, מקרל, סרדינים והרינג. דגים אלה עשירים בחומצות שומן אומגה 3 השומרות על בריאות הלב, חלבונים איכותיים וחומרים מזינים חשובים אחרים.
אגוזים. עשירים בשומנים ובסיבים בריאים והם מקור צמחי מצוין לחלבון, ויטמין אי ומגנזיום. סוגי אגוזים בריאים כוללים בין היתר שקדים, אגוזי מלך ואגוזי מקדמיה.