ימי הסגר הפרו את האיזון הגופני והנפשי שלנו. התקופה האחרונה התאפיינה בתחושות אי ודאות, חרדות, שהייה ממושכת במטבח ומול המסכים, החלפת שעות היום והלילה וקושי להירדם. החזרה לשגרה היא הזדמנות לחשב מסלול מחדש ולנהל חיים מאוזנים שיש בהם הקפדה על תזונה בריאה, עבודה, התנדבות ופעילות חברתית, וגם: חיזוק מערכות הגוף בהיבט הפיזיולוגי והנפשי.
השעון הסיניהשעון הסיני
השעון הסיני
(צילום: shutterstock)
בראייה הנטורופתית והפילוסופית של הרפואה הסינית אנו נדרשים לחזק את הכליות, הכבד, הטחול והלב על מנת לאפשר זרימת אנרגיה מיטבית ויצירת הרמוניה בין כל מערכות הגוף.
היממה על פי הפילוסופיה הסינית נחלקת ל-12 קבוצות בנות שעתיים. כל קבוצה מתייחסות לאיבר פנימי ולמרידיאן מסוים. סדר יום המבוסס על שעות השעון הסיני מאפשר פעילות אופטימלית של כל אחד מהאיברים הפנימיים.
השעות 7:00-9:00
מיוחסות לקיבה ולמרידיאן שלה, והן הזמן הטוב ביותר לעיכול מזון. ארוחת בוקר שתאכל בשעות אלו תיתן לקיבה את האנרגיה המרבית לעיכול ולפירוק המזון.
השעות 9:00-11:00
מיוחסות לטחול ולמרידיאן שלו, האחראים על האנרגיה בגוף ועל שינון ולמידה. אם מתכננים ללמוד נושא חדש או להתמודד עם נושא מורכב, זאת השעה המתאימה. כיוון שדאגות, חרדות ועומסים נפשיים (כמו אלה שהיו מנת חלקנו בתקופת הסגר) פוגעים ביכולות של הטחול, חשוב לאזן ולחזק אותו על ידי תזונה נכונה: כל מזון, לרבות פירות וירקות, צריך לעבור עיבוד מסוים של בישול או אידוי לשם הקלה על פעילות העיכול. חשוב להכניס לתפריט: מזונות כתומים (בטטה, דלעת וגזר), ירקות שורש (סלק שומר, קולרבי), דגנים מבושלים (קינואה, שיבולת שועל, כוסמת ודוחן). הטחול אוהב מזונות בטמפרטורה חמימה לכן מומלץ לשלב תבלינים חמימים כמו קינמון, ג'ינג'ר וציפורן בתבשילים או בחליטות התה שיקנחו את הארוחה.
יס לתפריט מזונות כתומים: בטטה, דלעת וגזריס לתפריט מזונות כתומים: בטטה, דלעת וגזר
להכניס לתפריט מזונות כתומים: בטטה, דלעת וגזר
(צילום: shutterstock)
השעות 17:00-19:00
מתייחסות לכליות ולמרידיאן שלהם, האחראים על תפקודי מוח, מיניות וכוח רצון. על מנת לשמור על תפקודי כליות בריאים יש להקפיד על שתייה בשעות הערב ולהמעיט באכילה. מסיבה זו הנטורופתיה תמיד תמליץ לסיים לאכול עד השעה 19:00 בערב.
השעות 19:00-21:00
מתייחסות למעטפת הלב והמרידיאן שלה. השעה 21:00 היא גם שעתה היפה של בלוטת האיצטרובל במוח, בה היא מפרישה את הכמות הגבוהה של הורמון המלטונין לדם המסייע לשינה טובה. שמירה על איזון במעטפת הלב תמנע לחץ נפשי וחוסר מנוחה. כחלק מהחזרה לאיזון חשוב להקפיד על הרגלי והיגיינת שינה: חדר מאוורר, תאורה רכה ושימוש בשמנים ארומטיים מרגיעים כמו לבנדר, גרניום ולואיזה. שינה של שבע שעות לפחות היא תנאי הכרחי לתפקוד קוגניטיבי ונפשי טוב ותסייע לחזור לחיים מאוזנים בבית ובעבודה.
כלים נוספים שיסייעו לאיזון:
חשיבה חיובית: שתביא לשבירת דפוסי החשיבה השליליים, לחיזוק החוסן האישי, להכרה בטוב שיש בעולם של כל אחד מאתנו.
מודעות עצמית: תסייע לקבוע את המרחב האישי שלנו בתוך המשפחה. זה הזמן לטיפוח הזוגיות, להעצמת הקשרים החברתיים ולמימוש חלומות מהעבר שהתחדדו וגובשו בזמן הסגר. מיזמים חדשים תמיד קמים לאחר משבר.
נשימות: לנשימות השפעה ישירה על בריאות מערכת העצבים. הן מעודדות את פעולת מערכת העצבים שקשורה לרוגע ושלווה ותורמת למערכת החיסון. תרגול נשימות יכלול שאיפת אוויר דרך האף במשך ארבע שניות, החזקת האוויר למשך שבע שניות והוצאת האוויר דרך הפה במשך שבע שניות. לבצע שלושה מחזורי נשימה במרווחים של חמש דקות.
אתי לוין נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)
levinetty.nature@gmail.com