ריחות פרחי עצי התפוז ושיחי היסמין המבשמים את האוויר לפני חג הפסח מבשרים את בוא האביב.
3 צפייה בגלריה
אביב הגיע, אלרגיה באה
אביב הגיע, אלרגיה באה
אביב הגיע, אלרגיה באה
(צילום: shutterstock)
לרובנו זו תקופה נפלאה, הטבע מזמין אותנו לחוות את הדרו וסיורי ליקוט צמחי מרפא ותבלין מוצעים בשלל אטרקציות משפחתיות מהדרום ועד הצפון.
אולם לחלק גדול מאיתנו, האביב מבשר על תחילתה של תקופה קשה ולא נוחה, בה יאלצו להתמודד את מגוון תסמיני אלרגיות.
קראו גם:
לפני שממהרים ונוטלים תרופות מדף או תרופות סטרואידיות, יש מגוון צמחי מרפא המקלים על תסמיני אלרגיות האביב. גם הקפדה על תזונה נכונה הכוללת הימנעות ממזונות אלרגנים ומזונות מגבירי ליחה תסייע למערכת החיסון להתמודד בהצלחה.
הפולשים הזרים
אלרגיה היא ביטוי לרגישות יתר של מערכת החיסון הנגרמת בעקבות חשיפה לחומרים שאינם בהכרח מזיקים כמו אבקנים ואבק. החשיפה והחדירה של האלרגנים מזוהה על ידי מערכת החיסון כ"כפולשים זרים" וזו מפתחת נגדם נוגדנים מסוג Ige.
תהליך זיהוי האלרגנים גורם להפעלת תאי פיטום האחראים לשחרור היסטמין – הוא ה"גנרל" האחראי למכלול תסמיני האלרגיה.
מנגנון זה אחראי בין היתר לשתי אלרגיות אביב שכיחות: קדחת השחת (המאופיינת בנזלת שקופה ומציקה) ודלקת הלחמית האביבית (המתאפיינת בהפרשות וצריבה בעיניים).
3 צפייה בגלריה
 האלרגנים מזוהה על ידי מערכת החיסון כ"כפולשים זרים"
 האלרגנים מזוהה על ידי מערכת החיסון כ"כפולשים זרים"
האלרגנים מזוהה על ידי מערכת החיסון כ"כפולשים זרים"
(צילום: shutterstock)
במקרים בהם מחולל האלרגיה פוגע גם במערכת הנשימה, יכולה להתפתח תגובה עורית המתאפיינת בגרד ושינוי מרקם העור – היות והעור בראייה הסינית נחשב כריאה השלישית.
הטיפול הקונבנציונלי
הטיפול הקונבנציונלי מציע תרופות אנטי היסטמיניות הגורמות לחסימת פעילות ההיסטמין ובכך מפסיקות או ממתנות את תסמיני האלרגיה.
התרופות הללו אמנם מספקות הקלה, אך התסמינים חוזרים ומופיעים שוב לאחר שפגה השפעתם, והם גם גורמים לישנוניות וחוסר ריכוז לאחר נטילתם.
סטרואידים היא קבוצה נוספת של תרופות הניתנת במצבי אלרגיה מורכבים יותר, לרבות אסטמה על רקע אלרגיה (בשילוב משאפים ואינהלציות).
הסטרואידים משמשים כסוג של "המרגיע הכללי", הם מנמיכים את אש הלהבות של מערכת החיסון, אך שימוש עונתי חוזר בהם עלול להוציא מערכות חיוניות בגופנו משיווי משקל, כמו המערכת האנדוקרינית אשר שיבוש בפעילותה יתבטא בעלייה ברמות הסוכר בדם, השמנה ועלייה בלחץ הדם.
שימוש עונתי חוזר בסטרואידים גורם לבריחת סידן ועלול להיות ממכר.
3 צפייה בגלריה
שימוש עונתי חוזר בסטרואידים גורם לבריחת סידן ועלול להיות ממכר
שימוש עונתי חוזר בסטרואידים גורם לבריחת סידן ועלול להיות ממכר
שימוש עונתי חוזר בסטרואידים גורם לבריחת סידן ועלול להיות ממכר
(צילום: shutterstock)
האם נכון לצרוך כל אביב תרופות המתישות את מערכת החיסון או שכדאי לנסות חלופות טבעיות, טיפול הוליסטי וצמחי מרפא?
טיפול בצמחי מרפא למצבי אלרגיה ייעשה בתפירה מדויקת על פי צרכיו של המטופל, לאחר תשאול מקיף ובדיקות רפואיות.
תזונה ים תיכונית
בנוסף לצמחים, תזונה נטורופתית או ים תיכונית תסייע במניעת עומסים על מערכות הגוף ותתרום להפחתת כמות האלרגנים.
הסובלים מאלרגיית אביב, טוב שיגבירו צריכה של מזונות נוגדי אלרגיה כמו קצח (זרעים ושמן קצח), בצלים (בצל יבש, אדום, עירית), חילבה ותפוחי עץ וגם דגי מים עמוקים (כמו סרדינים, סלמון, מקרל ופורל) המכילים חומצת שומן מסוג אומגה 3.
צמחונים וטבעונים יכולים לצרוך אומגה 3 מהצומח ע"י העשרת התזונה בזרעי פשתן טחונים או בזרעי צ'יה לצד תוסף טבעי של מרווה מרושתת.
חשוב להעשיר את התזונה בפירות וירקות כמקור לנוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים, לרבות ירקות עליים ירוקים ופירות העשירים בוויטמין C. במצבים בהם התגובה האלרגית כוללת ליחה בדרכי הנשימה, נימנע מפירות הדר, מזונות ומשקאות המכילים סוכר, מחלב בקר ומוצריו וממוצרי קמח לבן.
בנוסף, נכון להפחית משמעותית צריכה של חלבון מן החי (בשר, עוף, ביצים) המכילים חומצה ארכידונית התורמת לדלקתיות ופוגעת בפעילות חומצת השומן אומגה 3 החיונית לאיזון מערכת החיסון.
קערורית סינית וסמבוק שחור
הרכב אפשרי המיועד לטיפול בנזלת אלרגית, התעטשויות חוזרות, גרד בעיניים, בגרון וקוצר נשימה לצד השפעה מרגיעה כללית על מערכת העצבים יכלול חלקים שונים של הצמחים הבאים:
קערורית סינית: במצבי אלרגיות, קדחת השחת, אסתמה, דלקות עור אטופיות, נזלת אלרגית וסינוסיטיס.
סנטלה: מטפל בסרפדת, קדחת השחת, גירודים בעיניים, באף ובחלל הלוע. בהיותו אדפטוגן הצמח חשוב בטיפול במצבי אלרגיה וקוצר נשימה הנובעים או המוחרפים על רקע מתח, עצבנות וחוסר שקט
אסטרגלוס: מגביר עמידות וחוסן של הגוף על ידי השפעה על מערכת החיסון.
סמבוק שחור: אחד הצמחים האפקטיביים לטיפול ולמניעת זיהומים ודלקות בדרכי הנשימה העליונות. לפרחים פעילות נוגדת שיעול ועווית, מפחיתת גודש וליחה בדרכי הנשימה.
מתרופות לצמחים - בהדרגה
צמחים שניתן לשלב בהכנת קרם לטיפול בתופעות אלרגיות עוריות יכללו טריפוליום, קלנדולה ונוספים. ניתן לשקול טיפול משולב של הרכבי צמחים לצד תרופות אנטי היסטמין, לקיחה במקביל ומעבר מדורג של הפחתת מינון התרופה לצד הגדלת מינון הרכב הצמחים.
במקרה של תרופות המכילות סטרואידים ישנם צמחים המסייעים בגמילה מסטרואידים כמו השוש הקירח או בשמו הבוטני ליקוריץ.
במקרים של קדחת שחת קשה, בהן המטופל רגיל ליטול תרופות סטרואידיות, מעבר לחלופה בריאה של צמחי מרפא יכול להיעשות בהדרגה באמצעות הרכבים הכוללים את הצמח Glycyrrhiza Glabra.
בהצלחה, וחג אביב שמח.
אתי לוין, נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית Cl.H,
Levinetty.nature@gmail.com, 052-6086016