הקיץ כאן, החום מעיק, אגלי הזיעה עוטפים את הפנים והגוף, ולמרות הים, הבריכה והאבטיח, לפעמים נדמה שאין לאן לברוח.
2 צפייה בגלריה
להתמודד עם זיעת יולי-אוגוסט
להתמודד עם זיעת יולי-אוגוסט
להתמודד עם זיעת יולי-אוגוסט
( צילום: shutterstock)
אצל חלק מהאנשים, מיד כשהטמפרטורות מתחילות לטפס מעלה, הזיעה הופכת למטרד של ממש, תפקודי ומנטלי גם יחד.
ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ויועצת מדעית למותג הדרמו־קוסמטיקה VICHY, מציעה דרכים יעילות להתמודדות עם הזיעה שתוקפת את כולנו ביתר שאת ביולי-אוגוסט, וגם עם בעיית הזעת היתר.
קראו גם:
"זיעה עושה טוב לבריאות שלנו, אך הבעיה היא שרוב האנשים נרתעים ממנה, בעיקר מבחינה אסתטית", אומרת אקרמן. "תהליך של הזעה הוא נורמלי והכרחי. בלעדיו הגוף שלנו לא היה מצליח להתקרר.
"כאשר חום הגוף עולה, ולא משנה מה הסיבה, הזיעה היא זו שעוזרת לווסת אותו על ידי קירור. למעשה, התאיידות נוזל הזיעה מפני העור היא זו שגורמת לקירור הגוף", היא אומרת.
כיצד נוצר ריח זיעה רע ומה הפתרונות?
"לזיעה עצמה אין ריח. הריח נובע מהיווצרות מיקרואורגניזמים (חיידקים, פטריות) שנמצאים בסביבה חמה ולחה שיש בה חלבונים ושומן המופרשים מהבלוטות - והופכים לקרקע טובה לגדילה".
לדברי אקרמן, יש כאלה שמזיעים יותר ויש כאלה שפחות. את זה לא ניתן לשנות. אבל יש דברים שבכל זאת ניתן להשפיע עליהם:
מה אוכלים
"יש מאכלים מסוימים – כמו אלכוהול, חריף, שום, בצל, עמבה, קפה חם וקפאין בכלל - שמאותתים למוח שהגוף מתחמם, לכן כאשר צורכים אותם, תופרש יותר זיעה.
גם ירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרוב וכרוב ניצנים) נמצאים ברשימה המריחה.
מי שסובל מהזעת יתר, צריך לנסות להימנע מהם בנסיבות שבהן חשוב לו להזיע פחות".
2 צפייה בגלריה
מומלץ להתאים את שגרת הטיפוח למזג האוויר ולהזעה
מומלץ להתאים את שגרת הטיפוח למזג האוויר ולהזעה
מזיעים? השתדלו להימנע מאלכוהול, חריף, שום, בצל ועמבה
( צילום: shutterstock)
מה לובשים
"שהייה באזור חם ועם אחוזי לחות גבוהים תאותת לגוף להזיע יותר על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה.
ישנם בדים שחזקים יותר בספיגת לחות, כמו כותנה, ויש בדים סינתטיים, בעיקר פוליאסטר ולייקרה, שפחות סופגים את הזיעה. התוצאה: הגוף מתחמם יותר ומזיע יותר.
למי שנוטה להזעה, מומלץ ללבוש בדים סופגים ומאווררים ולנעול סנדלים. אם בכל זאת נעלתם נעליים סגורות, אל תשכחו להחליף לעיתים קרובות גרביים".
מה מורחים
"כשאנחנו משתמשים בתכשירי טיפוח, כמו קרם לחות והגנה שהמרקם שלהם שמן ודביק, מיד כשנצא החוצה הם יתחילו לנזול. לכן מומלץ להשתמש בתכשירים במרקם קליל וגם לחסוך בשכבות.
"מומלץ להשתמש בתכשירים כמו דיאודורנטים או אנטיפרספירנטים להפחתת הזיעה והריח. ניתן למצא בשוק מוצרים שונים בצורת ספריי או סטיק, שאין הבדל ביניהם מבחינה בריאותית".
ממה נמנעים
"אחת הבעיות העיקריות היא גירוי של העור או פיתוח של תגובה אלרגית, בדרך כלל למרכיבי הבישום, לחומרים כמו פרבן, או לגירוי מהאלכוהול.
ברגע שהעור מזיע הרבה, הוא מראש יותר פגיע ורגיש, ולכן קריטי להשתמש בתכשיר היפואלרגני, ויש כאלה שעדיף שישתמשו ללא בישום.
הדיאודורנטים כיום מסוגלים לתת מענה לשעות רבות. יש גם תכשירים מיוחדים ללא בישום וללא אלכוהול, שמתאימים בעיקר לאחר הסרת שיער או לעור רגיש.
יש גם תכשירים ידידותיים יותר לכדור הארץ. למשל: דיאודורנט ספריי אנטיפרספירנט לגבר שנמכר באריזה קטנה יותר ומכיל פי 2 פחות גז - מבלי לפגוע ביעילות מתמשכת של עד 72 שעות".
איך מאווררים
"לאחר מקלחות עם מים וסבון, בעיקר באזורים המועדים להזעת יתר, קיפולי הגוף, כפות רגליים, חשוב לייבש טוב את העור ולאוורר את האזורים הבעייתיים עד כמה שניתן, באמצעות בגדים מתאימים, בדים סופגים ונעליים פתוחות".
הזעת יתר
"הזעת יתר מוגדרת כהזעה מוגזמת המופיעה ללא קשר לפעילות גופנית, טמפרטורת הסביבה או מצב נפשי. היא מופיעה לרוב בבתי השחי (50 אחוז מהמקרים), בכפות הידיים והרגליים (35 אחוז מהמקרים) או בפנים (15 אחוז מהמקרים).
למי שסובל מהזעת יתר משמעותית בבית השחי, יש פתרון של הזרקת בוטולונום טוקסין, טיפול יעיל לחצי שנה, בעיקר להזעה בבתי שחי.
למי שמזיע בכפות הידיים והרגליים, יש אמבט מלחים שיכול לתת הפוגות בהזעה, וכמובן יש אופציה ניתוחית שיש לשקול אותה היטב לפני הביצוע.
חייבים להתאים את שגרת הטיפוח למזג האוויר ולהזעה, בעיקר אצל מי שנוטה לסבול מהזעת יתר".