בתחילת שנות האלפיים לא היה כמעט אדם בישראל שלא הכיר את מורן אייזנשטיין.
3 צפייה בגלריה
מורן אייזנשטיין. "יש כרגע כמה הצעות על הפרק לעשות תכנית משלי"
מורן אייזנשטיין. "יש כרגע כמה הצעות על הפרק לעשות תכנית משלי"
מורן אייזנשטיין. "יש כרגע כמה הצעות על הפרק לעשות תכנית משלי"
(צילום: אלי דסה)
הפרסומת המיתולוגית לנטוויז'ן ("ואם ביום שלישי לא בא לי?"), "המופע של סטיב", "Y בלילה" - הפנים של אייזנשטיין הופיעו בערוצי הטלוויזיה בלי סוף, ונראה היה שקריירה מבטיחה מחכה לה במסך הקטן.
אבל אחרי מספר שנים של הצלחה מסחררת, אייזנשטיין לחצה על דוושת הבלם, החליטה להוריד פרופיל ולעזוב את עולם הבידור הנוצץ.
"ההחלטה לא להיות באור הזרקורים הייתה שלי", היא מסבירה. "אף אחד לא אמר לי לעזוב, להיפך. קיבלתי המון הצעות, אבל גם קיבלתי החלטה שאני הולכת להביא ערך מוסף לחיים שלי. כמו הנזיר שמכר את הפרארי שלו. קיבלתי החלטה שלא טוב לי להיות הבחורה הזאת יותר.
"זה היה משהו בפנים שהיה יותר חזק ממני. הנשמה שלי זעקה מבפנים - 'די, מספיק'. החלטתי לעשות צעד חריג, ולהגיד לכל הצעה 'לא'. ואז להתחיל להתבונן פנימה, בנפש שלי, מי אני. ופתאום לא היה קל, כי פתאום התחלתי לגלות דברים שהדחקתי אותם כל חיי".
זה משהו שגילית דרך טיפול?
"עשיתי לעצמי טיפול. אם צריך לתאר את זה, תחשוב על אגרטל עצום בגודלו מזכוכית, תנפץ אותו על הרצפה, ותתחיל לאסוף את הרסיסים. אנחנו כבני אדם רוב החיים שלנו עסוקים בבריחות. ואני, ברחתי לעולם הזוהר, כי חשבתי שכולם יאהבו אותי שם. לכל אחד יש את הבריחות שלו. פתאום כשהבנתי שאין לי לאן לברוח יותר, נאלצתי להתמודד עם עצמי".
3 צפייה בגלריה
אייזנשטיין. "קיבלתי החלטה שלא טוב לי להיות הבחורה הזאת יותר"
אייזנשטיין. "קיבלתי החלטה שלא טוב לי להיות הבחורה הזאת יותר"
אייזנשטיין. "קיבלתי החלטה שלא טוב לי להיות הבחורה הזאת יותר"
(צילום: אלי דסה)

תכירו את אימוש

אייזנשטיין, 43, אם לשלושה, גרה במושב אביחיל בעמק חפר. היא עובדת כקואצ'רית ומאמנת אישית, ומעבירה בהרצאות בכל הארץ את סיפורה האישי. במקביל, היא מתחזקת דף פייסבוק עם מעל מאה אלף עוקבים בשם "Emush", בו היא מספרת לעוקביה על חייה האישיים, במטרה להעניק להם השראה, מטרה שלדבריה - אכן מתממשת.
"זה דף של העצמה ותמיכה, שנולד במטרה לתת לאנשים את הכוח לצמוח ממשברים", היא מסבירה. "התחלתי לכתוב שם נטו בשביל הלב שלי. לא באמת הבנתי כמה כוח יש לזה וכמה זה משפיע. בכל מקום שהלכתי אליו אמרו לי 'את לא יודעת מה הפוסטים שלך עושים לי'. המיקוד שלי זה אמונה, צמיחה אישית וזוגיות. כל משבר שאני חוויתי, הייתי משתפת. זה קהל שגדל איתי מאז שהדף הזה נולד".
איך את מסבירה את ההצלחה של הדף?
"כל אחד שעוקב שם מכיר אותי ואת סיפור החיים שלי. זה שאני בן אדם מוכר, ובמקרה קוראים לי מורן אייזנשטיין, לא משנה כלום. בסופו של דבר זה בא להראות שכולנו בני אדם, שבורים בצורה כזאת או אחרת, עושים טעויות ולומדים, אני משתפת מהמקום הכי אישי שלי. אני גם חושבת שזה נותן כוח כשרואים אדם מוכר חווה דברים כמו כל אדם אחר, אני חושבת שזה נותן לאנשים להבין שלא הכל ורוד שם.
"אנחנו נוטים להסתכל על אנשים בפייסבוק ובאינסטגרם ולהגיד 'וואו, איך החיים שלהם יפים, כמה הם מאושרים', והנה הם בחו"ל, והנה הם בשופינג, וזה כל כך סליחה על המילה בולשיט, כי זה רחוק מהמציאות. אף אחד לא קם ביום כשהוא בדיכאון, או אחרי פרידה, ומעלה תמונה שלו ואומר שלא טוב לו"
על מה את כותבת בדף?
"כתבתי המון על העבר שלי, וחשוב לציין שזה בעבר. בשנות העשרים שלי היו לי תקופות של חרדות ודיכאונות, וזה משהו שאני מבינה היום שכל אדם שני סובל ממנו. הייתי כותבת על זה המון ועושה על זה המון סרטונים, ואני חושבת שזה אחד הדברים שמאוד נגעו באנשים.
"נתתי את המקום שלי, הסברתי למה אני הייתי שם, למה הגעתי למקומות האלה. מצד שני, איך אני נמצאת בסיטואציה מסוימת, וגם יכולה לצאת ממנה. להתמודד עם פרידה, חרדה ודיכאון, חיפוש עבודה. כל מיני דברים שכולנו עוברים".
את חושבת שהחרדות והדיכאונות נבעו מההצלחה שלך?
"אני חושבת שזה היה חוסר איזון בין מי שאני הייתי מבפנים, לבין מה ששידרתי כלפי חוץ. בין הרצון לקבל הכרה ושיאהבו אותי בחיצוניות, לבין הפנימיות שלי שהייתה שונה. רציתי את הפרסום כשעברתי לתל אביב, כי רציתי אהבה, שיאהבו אותי. אבל משהו בי כנראה לא אהב את עצמי, וחיפשתי את זה באופן חיצוני.
"הפכתי להיות הבן אדם הכי מפורסם במדינת ישראל, ואז גיליתי שמה שחשבתי שיקנה לי אושר - היה רחוק מהמציאות. פרסומות, סדרות, הערצה, שפע. האוטו הכי מנצנץ. הכול לפי הספר.
3 צפייה בגלריה
מורן אייזנשטיין. "אני לא אומרת איזה באסה שהתפרסמתי. אני אומרת תודה לאל על זה"
מורן אייזנשטיין. "אני לא אומרת איזה באסה שהתפרסמתי. אני אומרת תודה לאל על זה"
מורן אייזנשטיין. "אני לא אומרת איזה באסה שהתפרסמתי. אני אומרת תודה לאל על זה"
(צילום: אלי דסה)
"זה לא היה על ההתחלה, אבל פתאום אתה מרגיש בפנים ריקנות, חרדות, דיכאונות, מצבי רוח משתנים. אתה אומר לעצמך איך זה יכול להיות, הגעתי לנקודת האושר. הייתי בטוחה שאם אני אגיע לשם אני אהיה על גג העולם, וגיליתי שלא. חומר ופרסום לא עושים אותך מאושר. אהבה שקרית לא עושה אותך מאושר. הרי אהבו את מה ששידרתי כלפי חוץ, לא באמת הכירו אותי.
"הרגשתי כל כך זיוף, ופשוט חוסר חיבור בין האני האמיתי שלי, לבין מה שניסיתי למכור, איזו דמות בלונדינית פרובוקטיבית, למכור חיצוניות, וזה היה כל כך רדוד. זה נתן מה שזה נתן, עשיתי דברים מופלאים מהמקום הזה. אבל היום כשאני בוגרת אני מבינה כמה אני יותר יפה לעצמי מבפנים. אני לא אומרת איזה באסה שהתפרסמתי, חס ושלום. אני אומרת תודה לאל על זה".
לתהילה ולפרסום יש השפעה שלילית לדעתך?
"אני חושבת שאנחנו חיים במדינה מאוד קטנה. זה לא כמו בחו"ל, שם ברגע שאתה פורץ, אתה עושה את המכה, אתה יכול לקנות לך בית ואתה מסודר. אנחנו חיים במדינה קטנה שתחלופת הסלבים היא מהירה, הם מתחלפים ארבע פעמים בשנה עם כל ריאליטי. אם אתה לא מוצא את ה-'אני מאמין שלך', אתה הולך לאיבוד. הרבה אנשים באים ונעלמים, לא כולם מחזיקים מעמד.
"בתחום הזה בארץ, צריך את המעבר. אי אפשר להיאחז רק בו. יש מעטים שהם מדהימים ושיש להם הרבה פרנסה מזה. הרוב זה לא ככה. הם חיים מהיד לפה. יש תקופות שיש לך, ויש תקופות שאין לך מה לאכול".

לשנות את התדמית

לפני מספר שבועות, אייזנשטיין רשמה שיא נוסף - הוצאת ספר הביכורים שלה, "הכל לטובה" (בהוצאת "ספר לכל"), אשר נועד לדבריה לספק צמיחה אישית לקוראים, וקיבל השראה בין השאר מהעמוד הפופולרי אותו היא מתחזקת.
"הספר כבר שמונה שנים בתהליך, לפחות בראש", היא אומרת, "בעקבות כל הפוסטים שאני כותבת בדף שלי. באמת היה את המקום שאנשים היו כותבים לי הודעות, כמה הפוסטים חיזקו אותם, נתנו להם את האומץ להיפרד, להתאהב, ללמוד דברים, להירשם למקום כלשהו, את האומץ לעשות שינויים.
"מכאן הגיע גם הרעיון לכתוב ספר. אלה 392 עמודים שמחולקים לנושאים של אמונה, צמיחה אישית וזוגיות, ואני חושבת שהוא יכול לעזור ולתת מקום של תמיכה וצמיחה להמון אנשים".
אייזנשטיין, שעברה בשנה האחרונה תהליך גירושים מבעלה לשעבר איש העסקים דני מרקוביץ', מדגישה כי אין קשר בין תזמון הוצאת הספר להליך הפרידה.
"אחד הדברים הכי לא נעימים לי כיום, זה שהספר יצא לפני כמה שבועות, במקביל לתהליך הגירושים שעברתי בשנה האחרונה", היא מסבירה, "ואז כאילו, בגלל שאני אדם מוכר, אנשים אומרים 'היא התגרשה והוציאה ספר'.
"אני מרגישה כמו זמר, שנפרד ממישהי והוציא שיר קורע לב שהגיע לגלגלצ. וזה בכלל לא מגיע משם. הספר שלי כל כך עומד בפני עצמו, כל כך מרפא ואני מקבלת תגובות מאנשים שזה מרים אותם מהמיטה".
את מתגעגעת לעולם המשחק? טלוויזיה, תיאטרון?
"מאוד. לא מזמן ישבתי בבית, הורדתי חומרים למחשב, ופתאום ראיתי דברים ששיחקתי בהם. וזה בדם שלי. זה מעולם לא נעלם ממני. מה שנעלם, זה מה שמכרתי. הבטחתי לעצמי שאני אשנה את התדמית שלי, ושאני אביא ערך מוסף. כשאני אחזור לדבר ולהתראיין, אני אביא משהו מעניין ואמיתי".
היו הצעות? ריאליטי?
"הציעו לי ריאליטי כמה פעמים, זה לא יצא מכמה סיבות. אני לא פוסלת. כל דבר זה לגופו. יש דברים שאני יודעת שאני לא אעשה, אם זה משהו מאוד לא צנוע. לא משנה כמה כסף יציעו לי, אני לא עושה. כי אני לא במקום הזה היום. אבל חוץ מזה, אני לא פוסלת כלום. אם זה יתאים, חד משמעית אני אעשה. זה בדם שלי, אני ממש רוצה את זה ואוהבת את זה.
"יש כרגע כמה הצעות על הפרק לעשות תכנית משלי, שתתחיל ברשתות החברתיות וכנראה בהמשך תעבור לטלוויזיה. אין מה לעשות, זה משהו שנולדתי בשבילו, אני כמו ילדה קטנה שמתלהבת ממצלמות.
"זו המהות שלי, פשוט היא קיבלה עם החיים שלי כיוון אחר. אבל אני נועדתי להיות דמות ציבורית, חד משמעית. זה השם שלי, אני לא בורחת ממנו ועבדתי עליו שנים בדם, יזע ודמעות. אני עדיין בתוך העולם הזה. אני לא יכולה לברוח מזה. גם אם אני עולה על במה כמרצה, או כשחקנית - אני עדיין מורן אייזנשטיין".