ע.פ הוא מנכ"ל של בית דפוס בנתניה. השנה הוא חגג את יום הולדתו החמישים ולמרות שכל המשפחה מפצירה בו להירשם לסדנת גמילה מעישון, הוא מסרב בתוקף וטוען שהסיגריות הן הדבר היחיד שמרגיע אותו במהלך העבודה המלחיצה שלו. בנוסף ע.פ סובל מהשמנת יתר, הפעם האחרונה שבה עשה פעילות גופנית הייתה כשהיה חייל בסדיר ואם לא די בכל זה, הרי שהוא מעולם לא ביקר במרפאה לביצוע בדיקות סקר כלשהן.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

נ.ש לעומת זאת, הוא מנכ"ל של בית דפוס בכפר סבא. גם הוא, בדיוק כמו ע.פ, חגג לאחרונה את יום הולדתו החמישים אך בניגוד לע.פ, נ.ש מעולם לא עישן ולו סיגריה אחת ובנוסף הוא מקפיד לפקוד את חדר הכושר לפחות שלוש פעמים בשבוע. נ.ש גם מקפיד לעבור בדיקות סקר תקופתיות לאבחון מחלות שונות ובנוסף מקפיד להיפגש עם דיאטנית קלינית בקופת החולים שלו, על מנת לוודא שהמשקל שלו תקין ושהתזונה שלו מאוזנת ובריאה.

הקפדת? הרווחת!

מבחינת חברות הביטוח, ע.פ נמצא בסיכון גדול יותר לסבול ממגוון רחב ביותר של מחלות כמו יתר לחץ דם, סוכרת ואפילו מחלות לב שונות. לפיכך מטבע הדברים, רוב הסיכויים שיצטרך לשלם פרמיה גבוה יותר עבור ביטוח החיים שלו. עם זאת, עד לאחרונה, אף חברת ביטוח לא שקלה אפילו לתגמל בבונוסים כאלו ואחרים, מבוטחים שדואגים להפחית את רמת הסיכון שלהם.
זאת כמובן עד שקופות החולים מכבי וכללית, הכריזו באמצע חודש אוקטובר על השקה של תכניות תמריצים למבוטחים במטרה לעודד קיום של אורח חיים בריא, תוך שימת דגש מרכזי על בדיקות סקר וביצוע פעילות גופנית. התכניות אושרו על ידי משרד הבריאות בכפוף למספר תנאים ומגבלות, כשבשלב הראשון התכניות יפעלו דרך הביטוח המשלים בקופות החולים.
עם זאת, השאיפה של משרד הבריאות היא להכניס את תכניות התמריצים לסל הבריאות הממלכתי. זאת כמובן אם אכן היעילות של התכניות תוכח מעבר לכל צל של ספק. תכניות התמריצים מבטיחות למבוטחים שיעמדו ביעדים, שלל תגמולים חומריים כמו פרסים שונים שהינם בעלי ערך כספי.

כיצד ינטרו את אורח החיים של המבוטחים?

בין אם מדובר בניהול של בית דפוס בנתניה ובין אם מדובר בניהול של בית דפוס בכפר סבא, אין ספק שמדובר בעבודה מלחיצה ותובענית מאוד. לכן על מנת להקל על המבוטחים בכל הקשור לעדכון קופות החולים בנוגע למצבם הבריאותי, קופות החולים יעודדו את המבוטחים לעשות שימוש באפליקציות ייעודיות של ספקים חיצוניים. בין השאר האפליקציות יאפשרו למטופלים לדווח בלחיצת כפתור על פרמטרים בריאותיים שונים כמו כושר גופני, מחלות רקע, משקל הגוף ועוד.
בין היעדים שהציבו קופות החולים ניתן למצוא יעדים כמו השתתפות בסדנאות גמילה מעישון, ביצוע בדיקות סקר שונות לאבחון מוקדם של מחלות אונקולוגיות, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר, פגישות עם תזונאית והרשימה עוד ארוכה.

ממצאים ממחקרים שבוצעו בדרום אפריקה

חשוב לציין שקופות החולים הישראליות לא "גילו את אמריקה", שכן הרעיון אינו פיתוח ישראלי ותוכניות לעידוד מבוטחים לשמור על אורח חיים בריא קיימות במקומות רבים ברחבי העולם. כך לדוגמה, קופת החולים מכבי ביססה את התוכנית שלה על נתונים ממחקרים שנערכו בדרום אפריקה. בדרום אפריקה קיימת תכנית תמריצים דומה ובמחקרים שבחנו את ההשפעה שלה על בריאות האוכלוסייה, נמצא כי אלו שהתמידו בתוכנית, נהנו מירידה של עשרות אחוזים בסיכון לחלות במחלות כרוניות כמו מחלות ריאה, מחלות ללב וסוכרת.
עוד נמצא במחקרים שבחנו את רמת היעילות של תכנית התמריצים, כי הן משכי האשפוז בקרב אלו שהשתמשו באופן קבוע בתוכנית היו קצרים יותר והן מספר האשפוזים היה נמוך יותר. שנאמר – בקרוב אצלכם!