כשרובינו שומעים את המילה הצפה אנו מייחסים אותה להצפת מבנה כתוצאה מהצטברות מי גשמים במערכת חורפית סוערת, אך דעו שמרבית ההצפות נוצרות מסיבות שונות כדוגמת הצפת ביוב, נזילת מים, חוסר איטום ועוד. במאמר הבא נחשוף אתכם למידע רב בנושא ההצפות בתקווה שקריאת המאמר תעשיר את הידע שלכם ולו במעט.
אז...ממה נגרמות הצפות מים? הגורמים להצפות מים רבות ומגוונים, עם זאת, ריכזנו עבורכם את הגורמים הנפוצים ביותר:
  • תקלות במערכות הניקוז – פתחי ניקוז ומרזבים מלוכלכים לא יצליחו להתמודד עם מערכת חורפית סוערת ומשקעים רבים אשר ירדו בפרק זמן קצר.
  • כשלים וליקויי בנייה – שיפועים לא תקינים, איטום לקוי, שימוש בצנרת לא תקנית או בקוטר שאינו עומד בתקן עשויים לגרום להצפות.
  • בלאי טבעי ועייפות החומר – התיישנות החומר גורמת לתקלות רבות, חלודה, סדקים ושברים בצנרת המים אשר עם השנים עשויים לגרום להצפה.
  • תקלות אינסטלציה:
  • חוסר איטום – חוסר איטום חיצוני עלול לגרום לחדירת מי גשמים לתוך המבנה, חוסר איטום בתוך המבנה עשוי לגרום לזרימת מים מהאמבטיה לחללים צמודים כדוגמת המטבח והסלון.
  • פיצוץ בצנרת המים לרבות צנרת משותפת וצנרת כיבוי אש.
  • סתימת ביוב – הגורמים לסתימת ביוב רבים ומגוונים החל מפסולת מגבונים ועד לשורשים שחדרו למערכת הביוב.
נזקי הצפות מים
נזקי הצפות המים עשויים להיות מורכבים ויקרים לתיקון, לעיתים קרובות נזקי המים יתגלו רק לאחר שאיבת ההצפה. בין הנזקים העיקריים ניתן למנות:
  • סדקים וקילופים בקירות המבנה
  • עובש, פטריות טחב– כל אלו מהווים סיכון בריאותי ויוצרים מפגעי ריח לא נעימים.
  • פגיעה ברכוש, דלתות ומשקופים – הפגיעה העיקרית הינה ברהיטי עץ, מאחר והעת נוטה להתנפח ולהתפוצץ כתוצאה מחדירת מים .
  • רטיבות תת רצפתית – כתוצאה מחדירת כמויות גדולות של מים מתחת לריצוף. יש לבצע בדיקת לחות לוודא האם הצטברות המים הינה מעל לטווח המותר לפי התקן.
  • נזקים ליציבות המבנה ושינויים בנפח חומרי הבנייה
  • היחלשות בטון והתפתחות חלודה ביסודות המבנה – תהליך ארוך, אך בעל סיכון רב ליציבות המבנה.
  • פגיעה בכושר הבידוד – הבית חם מהרגיל בעונת קיץ ו/או קר מהרגיל בעונת החורף? יתכן שהרטיבות פגעה בכושר הבידוד.
לסיכום, נזקי המים עשויים להיות לא פשוטים כלל וכלל, ולכן לא מומלץ להקל ראש בנושא זה.
כיצד מבצעים שאיבת הצפה? כאשר אנחנו מבצעים שאיבת ביוב בנתניה אנו מגיעים עם ציוד שאיבת ההצפות רב ומגוון, כאשר המכשיר העיקרי הוא כמובן המשאבה. מרבית המשאבות המשמשות לשאיבת הצפות פועלות על עקרון הואקום / יניקה. המשאבה פועלת באמצעות בוכנה שמסלקת ממנה את האוויר, וכך למעשה נוצר לחץ שלילי המאפשר את שאיבת החומר. עוצמת המשאבות משתנה ועשויה להגיע עד לעשרות אלפי ליטרים לדקה. ציוד השאיבה מותקן על גבי ביובית, נגררים ואף עגלות ניידות כך שניתן לתת למענה לכל צורך ולכל מוקד הצפה במהירות האפשרית.
מהיכן שואבים הצפות? מרתפים ומקלטים, פירי מעליות, חניונים עיליים וחניונים תת קרקעיים, אתרי בנייה, מפעלים, מבני משרדים ומבני מגורים. כן הבנתם נכון, שואבים הצפות מכל מבנה או מוקד אפשרי. עם זאת, בהתאם לחוקי הטבע המים זורמים לנקודה הנמוכה ביותר ולכן מרבית ההצפות יתרכזו בחללים נמוכים כדוגמת מרתפים ומבנים הממוקמים במורד הרחובות.
החשיבות לאיתור וטיפול בגורם להצפה אם לא נוודא שהמים יפסיקו לזרום המצב רק יחמיר וכל המאמצים שנשקיע בשאיבת ההצפה ירדו לטמיון. לכן, חשוב לטפל בהקדם האפשרי במקור הבעיה ולעצור את זרימת המים. ההצפה נובעת מנזילת צנרת? יש לאתר את הנזילה ולתקן את הצנרת. ההצפה נובעת מחדירת מי גשמים? יש לבצע איטום בהקדם. ההצפה נובעת מכשל במערכות הניקוז? יש לתקן את הכשל בהקדם האפשרי. כמו כן, חשוב לייבש את המבנה במהירות האפשרית, אל תסתפקו בתיקונים קוסמטיים כדוגמת שפכטל וצבע. קירות אשר ספגו מים ולא נייבש אותם יגרמו לצרות רבות כדוגמת התנפחויות ופיצוצים חוזרים ונשנים בצבע, פגיעה בארונות המטבח, פגיעה בריצוף המבנה ועוד.
שירות 24 שעות ביממה בזמינות מיידית בתחום שאיבת ההצפות קיימת חשיבות רבה למענה מידי. מענה מהיר ימנע החמרת נזקים ועשוי לחסוך לכם כאבי ראש רבים וכמובן סכומי כסף לא מבוטלים. בחברת המרכז לביוביות ושאיבות אנו מציעים שרותי שאיבת הצפות בפריסה ארצית ובזמינות מידית 24 שעות ביממה.
היתרונות בבחירת חברה מנוסה ואמינה כאמור, נזקי ההצפה עשויים להיות משמעותיים עד מאד. ציוד מתקדם ככל שיהיה לא מהווה תחליף למיומנות בשאיבת הצפות, מיומנות אשר נרכשת בזכות ניסיון רב. שאיבת ההצפות לא מסתכמת בהתקנת המשאבה אלא דורשת ידע רב ויכולת קבלת החלטות בזמן אמת. על צוות השאיבה לקחת החלטות רבות כדוגמת בחירת סוג ציוד השאיבה המתאים, מיקום צינורות השאיבה, תפעול תקלות אשר עשויות להופיע במהלך השאיבה וכן הלאה. חברה מקצועית תדאג שעובדיה יעברו הכשרות מקיפות ככל הנדרש ושיבצעו את העבודה בצורה יסודית ומקצועית.
כל פתרונות שאיבת ההצפות תחת כתובת אחת לשם קבלת ייבוש יעיל ואפקטיבי, חשוב להתאים את הציוד בו משתמשים לכל הצפה והצפה. הצפה של אתר בניה תחייב שימוש בציוד שונה בעל הספק גבוה משמעותית לעומת הצפת חלל קטן כדוגמת מרתף דירת מגורים או פיר מעלית. הצפה בדירת מגורים תצריך שימוש בציוד שקט יחסית כך שלא תפגע איכות החיים לעומת הצפה במפעל או מבנה תעשייתי. הצפה במוקד לא נגיש תחייב שימוש במשאבות ניידות וקומפקטיות בעלות נגישות גבוהה ולא בציוד כבד ומסורבל יחסית.
האם לאחר שאיבת ההצפה סיימנו את עבודתנו? ראשית מומלץ לבצע ניקיון יסודי, כך שנסלק בקטריות וחיידקים לא רצויים שהצטברו במבנה ועשויים לפגוע בבריאות דיירי המבנה. לאחר מכן יש לאמוד את היקף נזקי ההצפה שנגרמו, ובהתאם לכך לבחון את הצורך בשיקום המבנה. מה כולל שיקום המבנה? החל מייבוש תת-רצפתי במידה ומים חדרו למצע החול שתחת הריצוף ועד לחידוש טיח, שפכטל וצבע ככל הנדרש. מומלץ להיעזר בבעלי מקצוע מנוסים, מאחר ומדובר בהליך מורכב יחסית לאדם ללא ניסיון בתחום.
ועכשיו לשאלה המעניינת ... כמה עולים שרותי שאיבת הצפות? התשובה לכך מעט מורכבת ולפני שנענה עליה נשתמש במשל נחמד. אם ניגש למוסכניק ונשאל אותו מהי העלות לתיקון רכב, מהי התשובה שהוא יענה לדעתכם? אמנם קצת קשה לדעת מה תהיה התשובה המדויקת, אבל ככל הנראה הוא יתעניין בסוג התקלה, מודל ויצרן הרכב, חומרת הבעיה וכן הלאה לפני שיוכל לנקוב בהערכת מחיר מדויקת ואמינה. כנ"ל גם בתחום שאיבת הצפות ישנם לא מעט פרמטרים אשר משפיעים על המחיר כדוגמת כמות המים, מידת הנגישות לצוות השאיבה, האם מדובר בשרותי חירום ועוד. שקלול הנתונים יקבע את המחיר הסופי.