בדורות הקודמים היה נדיר להיתקל בילדים שלא מכבדים את הוריהם. במקרים רבים מקור הכבוד היה פחד, בעיקר מהאב. אותם ילדים הפכו להיות הורים, והגישה שמנחה אותם היא להימנע מנוקשות, אלא להפך, לתת לילדים הכל. הציפייה היא שההשקעה המרובה והנתינה מסביב לשעון ייענו בהערכה ובכבוד, או אפילו במילה אחת, 'תודה' – אבל התוצאה עלולה להיות דווקא ילד חצוף שמפגין זלזול בסמכות ההורית.
"אתם לא מחליטים עליי!" חוצפה באה לידי ביטוי בשלל דרכים: משפטים כמו "אני בכלל לא מקשיב לכם" (לרוב בלוויית 'נה נה נה נה' מתמשך ומתריס), או "אתם לא מחליטים עליי!", קללות, התעלמות גורפת של הילד או הילדה מדברים שנאמרים להם, לעג ועוד. כשההורים מרגישים שהם משקיעים משאבים עצומים - זמן, כסף, אנרגיות - כדי לתת לילדים הכל, התסכול כפול ומכופל: גם בגלל התחושה שהילדים כפויי טובה, גם כתוצאה מחוסר שיתוף הפעולה והקונפליקטים האינסופיים וגם עקב תחושת הכישלון.
התסכול מוביל לכעס כלפי הילדים, ואז ניתן להבחין בתופעה מוזרה: הורים רבים שוכחים תוך זמן קצר את החוצפה של הילד. הנזיפות או הצעקות מייצרות אצלם נקיפות מצפון והם ממשיכים לקנות לילד עוד ועוד דברים שהוא לא באמת צריך, שוב נתקלים בחוסר כבוד והערכה – ובעצם נכנסים ללופ. הבשורות הטובות הן שניתן לצאת מהלופ, ובפרט כשנעזרים באשת מקצוע מיומנת.
1 צפייה בגלריה
הגר אייזק
הגר אייזק
הגר אייזק
(צילום: הגר אייזק )
6 כללים פשוטים למקרים של התנהגות לא מכבדת של ילד או ילדה להגר איזק - גננת עם ניסיון של למעלה מ-20 שנים ומומחית בשיטת אדלר - יש 6 כללים בסיסיים לתגובה הורית נכונה למקרים של חוצפה:
  1. לשמור על קור רוח.
  2. לעודד את הילדים ולפרט את החוזקות שעליהן מגיע לו פרגון.
  3. להקפיד להגיד לילד או לידה "אני אוהב/ת אותך, אבל פחות אוהב/ת את מה שעשית".
  4. להבהיר באופן חד וברור שההתנהגות הזו לא מקובלת עליכם (להשתדל לדייק: לא "אתה חוצפן", אלא "מה שאמרת עכשיו זו חוצפה").
  5. כשהילד מתוסכל, לגלות אמפתיה. להפגין רגישות לרגשות שלו, שיבין שההורים שלו מבינים אותו ונותנים מקום לרגשות שלו. כמו כן כדאי לספק לו אלטרנטיבה חלופית.
  6. ללמד את הילד או הילדה תקשורת מכבדת (כולל באמצעות משחקי תפקידים וכמובן דוגמה אישית).
למה גם לכם כדאי להיעזר בהגר איזק?
אם שני ההורים גם יחד מקפידים להתנהל על-פי הכללים הנ"ל, ומצליחים להתמיד בכך, לאחר פרק זמן מסוים השינוי יגיע. מה קורה כשגם הורים שמבינים מה עליהם לעשות מתקשים ליישם את העקרונות שהוכחו שוב ושוב כיעילים? כאן נכנסת לתמונה הגר איזק, שמספקת פתרונות בהתאמה אישית לכל משפחה.
בשלב הראשון, לאחר הקשבה להורים, איזק מגיעה לבית המשפחה לצורך תצפית. על סמך התבוננות ממושכת באינטראקציות בין ההורים לילד, היא מגבשת תובנות ספציפיות למשפחה וחולקת אותן עם ההורים. אם ההורים רוצים בכך, ניתן להמשיך לשלב נוסף בתהליך והוא ליווי צמוד לצורך הטמעת ההתנהגויות הנכונות. בשלב זה בא לידי ביטוי ידע רלוונטי נוסף של הגר איזק, ה- NLP, שיטה שבה הגיעה לדרגת מאסטר. שיטת טיפול אפקטיבית זו מאתרת בתת המודע חסמים להתנהגות נכונה ובכך מאפשרת להסיר אותם ביעילות ולהגיע למטרות הרצויות, במקרה זה - ילד שרוחש כבוד אמיתי להורים, ומשפחה נינוחה ומרוצה.
נעים להכיר, אני הגר איזק, מדריכת הורים ומטפלת מוסמכת בשיטת NLP– רוצה לשוחח? התקשרו אלי, אני זמינה! 053-694-1558