דניס לר עבור רבים מאיתנו, עלול שוק ההון להיתפס לא פעם כמורכב למדי – מניות, אופציות, מכירה, קנייה, סוחרים יומיים, רווחי ענק, שוק שורי, שוק דובי ועוד שלל מושגשלא תמיד ברור לנו עד הסוף מה משמעותם. עם זאת, אם מתחילים ללמוד על התחום, להשקיע ולהכיר את הדינמיקות בשוק, נוכל להפריד את העיקר מהטפל. משקיעים שכבר החלו את דרכם בשוק ההון, ודאי מעוניינים להכיר אסטרטגיות השקעה שונות.
3 צפייה בגלריה
אלטשולר שחם
אלטשולר שחם
אלטשולר שחם
(צילום: Shutterstock)
האסטרטגיות השונות משקפות גישה שונה לשוק ומחשבה אחרת על התנהגות של מניות וניירות ערך אחרים. כך למשל, אלו המשקיעים לפי אסטרטגיית השקעות ערך, מעריכים את שוויה הפנימי "האמיתי" של מניה, ומנסים לרכשה במחיר נמוך יותר; משקיעי smart beta מחפשים יצירה של ערך מוסף במניות על פי מדדים חכמים; ומשקיעי צמיחה מחפשים את אותן החברות, שלפי נתונים שונים נמצאות בפתחה של תקופת גדילה והתפתחות.
בשורות הבאות נציג בקצרה כמה מהאסטרטגיות המרכזיות להשקעה בשוק ההון, כיצד הן מוכוונות לייצר רווחים למשקיעים לפיהן, ולמי עשויה להתאים כל אסטרטגיה. כמובן שניתן לשלב בין האסטרטגיות ולא לבחור בהכרח רק אחת מהן.
smart beta שיטת השקעה חדישה יותר, התופסת תשומת לב רבה במהלך השנים האחרונות – ולא בכדי. אסטרטגיית סמארט בטא לוקחת מדדי בורסה קיימים המבוססים על שווי שוק של החברות – כמו ת"א 35 או S&P500 – ומחפשת כיצד לייצר ביצועים עדיפים באמצעות חלוקה חכמה של המניות הנסחרות, מעבר לשווי שוק בלבד.
זו גישה המאמצת פרמטרים אשר הוכחו מחקרית כמשפרי בחירת מניות, לעומת השיטה הנפוצה במדדים הקלאסיים. נקודת המוצא היא בחירה מתוך מדד קיים של מניות וסינון שלהן על סמך פרמטרים מעולמות האנליזה והמסחר. התהליך מבוצע באופן שיטתי ולכן מנטרל הטיות פסיכולוגיות. הקבוצה החדשה של המניות "נארזת" כמדד חדש שמטרתו השאת ביצועים עודפים לעומת מדד המוצא. זוהי למעשה יצירת מדד הדומה לזה של הבורסה, עם שינוי המבוסס על איסוף נתונים חכם.
3 צפייה בגלריה
אלטשולר שחם
אלטשולר שחם
אלטשולר שחם
(צילום: Shutterstock)
כך לדוגמה, ניתן ליצור מדד מראה ל-S&P500 ועל בסיס שאיבת נתונים ממאגרי מידע, לסדר את משקל המניות בו מחדש, כך שישקפו למשל, נתח גדול יותר למניות המראות תנודתיות נמוכה ומספקות למחזיקים בהן דיווידנדים גבוהים. זהו מדד "חדש" –S&P500 Low Volatility High Dividend - שעשוי לתת למשקיעי ה- smart betaתשואות עודפות על פני מדד הבסיס.
כך ניתן לייצר מדדים חכמים במטרה להגדיל רווחים.
בעשור האחרון זוכה הגישה לעדנה והיקף הנכסים במוצרים שאימצו אותה, צומח בעולם בקצבים מהירים.
השקעות ערך השקעות ערך מתמקדות בניתוח מעמיק של ערכן "האמיתי" של מניות הנסחרות בשוק, ורכישה של מניות אשר הניתוח מראה כי הן נמכרות בזול. האסטרטגיה דורשת זמן ויכולות חישוב ואנליזה. המשקיע שנוקט באסטרטגיית השקעות ערך ירד לעומקם של הדו"חות הפיננסיים של החברה הנסחרת, יחשב ויבין את מצב ההתחייבויות מול הנכסים בספרי החברה, יבצע מחקר שוק על התחום שבו עוסקת החברה ויבין את הסביבה התחרותית שעימה היא מתמודדת.
לפי מידע זה, אמור המשקיע לקבל תובנה לגבי ערכה הפנימי של המניה – הערך הגלום בפוטנציאל החברה, וזה שהמשקיעים מצפים לקבל. אם מחיר השוק נמוך ממנו, לפי אסטרטגיית השקעות הערך המניה זולה, וכדאי לרכוש אותה. הציפייה היא כי לאורך זמן מחירה ידביק את הערך הפנימי, ובכך יניב תשואה עודפת על השוק.
3 צפייה בגלריה
אלטשולר שחם
אלטשולר שחם
אלטשולר שחם
(צילום: Shutterstock)
אסטרטגיה זו אינה מתאימה לכל משקיע. אמנם היא עובדת ללא מעט משקיעים, אך דורשת משאבים לא מעטים כמו זמן וכסף על מנת להוציאה לפועל ביעילות. בנוסף, היא נחשבת לכזו הלוקחת "סיכונים" כמו רכישה של מניות זולות בתקווה שיעלו ולכן, היא משיאה תשואות יפות, אבל מאותה סיבה גם יכולה להסב הפסדים, במצב של שוק יורד.
השקעות צמיחה אסטרטגיית השקעה זו מקבילה ושונה מזו של השקעות הערך. מניות צמיחה הן מניות של חברות שצפויות לחוות גידול מהיר יותר – בפעילות, בהכנסות, ברווחים – ביחס לשאר השוק שבו הן פועלות. כך למשל, ישנן חברות רבות לאנרגיה מתחדשת בעולם, אך אם בנקודת זמן המשקיע הנוקט באסטרטגיית צמיחה מזהה אחת מהן שלהערכתו צפויה לעקוף את כולן, הוא ישקיע בה בתקווה לקבל תשואה עודפת. ההערכה יכולה להגיע מכך שלחברה יש מוצר חדשני, היא חדרה לשווקים חדשים, יש לה מנכ"ל עם רקורד של הצלחה ועוד משתנים רבים אחרים.
השקעה במניות צמיחה מצריכה אף היא ביצוע מחקר מעמיק והבנה של השוק כמו גם תעוזה וזיהוי טרנדים עוד לפני שהם פורצים. היא מבוססת על משוואה של יותר סיכון – יותר תשואה, אך מסוגלת לתת תשואה עודפת בטווחי זמן קצרים ביחס להשקעות ערך, ויש לה דינמיקה שגורמת לה להיות לעתים קרובות רווחית גם בשוק יורד. מניות אלה עשויות להיות רגישות לסביבת השוק המשתנה והן בדרך כלל תנודתיות יותר.
בשורה התחתונה, האסטרטגיות השונות שהוצגו כאן עשויות להתאים למשקיעים שונים. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות ובכל מקרה, ביצועי עבר של משקיעים הנוקטים באסטרטגיה כזו או אחרת לרוב אינם יכולים להעיד על אלו העתידיים. אינכם בטוחים איזו מהן מתאימה עבורכם יותר? תוכלו להתייעץ עם יועץ השקעות מקצועי ומוסמך, ולהתחיל להשקיע לפי מדיניות מסודרת.
*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.