לשם כך יש לפנות אל יועץ עסקי בעל ניסיון רב בליווי של עסקים וגם בהקמת וניהול עסקים בשטח. בנוסף ישנה חשיבות גדולה להשכלה כלכלית אקדמית מקיפה של היועץ העסקי ולהיכרות מצוינת שלו עם תחום העיסוק שלכם. בשורות הבאות נסקור את התחומים העיקריים שקידום שלהם הופך יועץ עסקי למנצח.
1. שליטה כלכלית בעסק
שליטה כלכלית בעסק היא אבן יסוד להתנהלות נכונה, אם כי בעסקים רבים נושא זה לוקה בחוסר סדר ומביא לקבלת החלטות שגויות, להפסדים ולסיבוכים. על כן יועץ עסקי המגיע לעסק עוזר בראש ובראשונה להבין את הרווחיות המדויקת. תהליך ייעוץ עסקי בעצם צולל אל הפרטים ובוחן את הרווחיות של כל מחלקה, קטגוריה ומוצר, וכמובן את הרווחיות הכללית אחרי כל ההוצאות ברמה החודשית. לשם כך עליו לסקור את מכלול ההוצאות לרבות ייצור, אספקה, תפעול ותקורות.
לעיתים קרובות בדיקה מקצועית ויסודית כזו מגלה שחלק מהמוצרים והפרויקטים מתומחרים בצורה נמוכה מידי, לרוב מפני שלא נעשה תמחור מקצועי ומדויק. מאחר שמדובר במנגנון הפקת הרווחים העיקרי של העסק, הדבר מוביל לא פעם לחוסר מיצוי הפוטנציאל הכלכלי ואפילו לפעילות הפסדית במוצרים מסוימים או בכלל. לכן הדבר במסגרת ייעוץ עסקי הוא תמחור מקצועי של המוצרים והשירותים השונים, תוך שהוא לוקח בחשבון שורה ארוכה של פרמטרים כמו מחירי המתחרים ושולי הרווח המקובלים בענף, הייחודיות של מוצרי ושירותי העסק, המוניטין וחוויית הקנייה, מרכיבי ההוצאות, שאיפות הרווח של בעל העסק ועוד.
דבר נוסף שיעשה יועץ עסקי בהקשר לשליטה כלכלית בעסק הוא לחשב את נקודת האיזון של העסק, כלומר כמות המכירות שהחל ממנה העסק מתחיל להרוויח. נקודת האיזון מאפשרת להבין בצורה נוחה וברורה מהי הפעילות העסקית שאליה צריך להגיע כדי להציג רווחיות, והיא מאפשרת לנטר באופן עקבי ונכון את רמת הרווחיות, ובמידת הצורך לבצע שינויים בתמחור של מוצרים, להקטין עלויות ייצור וכדומה.
מלבד זאת היועץ העסקי בונה עבור כל חודש דוח רווח והפסד כלכלי, על מנת לבחון את כל הפרמטרים. חשוב לציין שמדובר בדוחות הרבה יותר ברורים ומובנים מאשר דוחות של רואה החשבון, שגם מוסברים בגובה העיניים על ידי היועץ העסקי. בנוסף לכך מדובר בדוחות המציגים את התמונה בזמן אמת ולא מוקפאת כמה חודשים לאחור, עם הפרטים שבאמת רלוונטיים לניהול העסק ועם כל מרכיבי ההכנסות וההוצאות שעושים סדר נכון בהתנהלות הפיננסית.
2. שיווק נכון ומדויק
מרכיב משמעותי נוסף של יעוץ עסקי מנצח הוא התייחסות יסודית ומקיפה אל כל הקשור בתחום השיווק. לדוגמא היועץ העסקי יעזור לבחון אפשרויות של שיתופי פעולה עם גורמים פוטנציאליים אשר יזרימו לקוחות חדשים. לא פעם נושא זה נזנח עקב אי הבנת חשיבותו, מפאת עומס ולחץ הזמנים ובגלל מחסומים אישיים כאלו ואחרים שבעל העסק מתקשה לעבור אותם. היועץ העסקי יעזור למצוא את הגורמים שיש להם פוטנציאל אמיתי להביא לקוחות לעסק, יסביר כיצד לפנות אליהם בצורה נכונה שתגדיל את מאגר הלקוחות ואת הרווחיות, ויעזור להתגבר על חסמים אישיים.
במידת הצורך היועץ העסקי גם יבחן את כל התנהלות השיווק במדיה הדיגיטלית, החל באתר האינטרנט, דרך גוגל ועד לרשתות החברתיות כגון פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכדומה. המדיה הדיגיטלית מציעה שורה ארוכה של פלטפורמות המקנות חשיפה נרחבת וממוקדת בעלויות סבירות. יחד עם זאת צריך לאתר את האפיקים שבאמת נכונים עבור העסק בהתאם לתחום הפעילות שלו, קהלי היעד והמטרות, ולשם כך נדרש יועץ עסקי בעל הבנה מעמיקה של התחום שגם יכול להפנות את בעל העסק במידת הצורך לאנשי מקצוע שמביאים תוצאות.
למעשה את כל המערך הכולל שיווק במדיה הדיגיטלית, שיתופי פעולה עסקיים וכדומה, יש לבנות בצורה נכונה על מנת שהדברים יתקתקו באופן עקבי. חשוב להבין כי בניית והפעלת ערוצים להבאת לקוחות חדשים אינן פעולות שלפעמים עושים ולפעמים לא, אלא הן חייבות להתבצע בצורה קבועה. זהו מערך שצריך גם לתחזק אותו, למשל נושא העמלות או הפניות הדדיות בשיתופי פעולה, נושא התקציב בשיווק הדיגיטלי וכדומה. "המכונה" הזו צריכה לעבוד כל הזמן ללא קשר לעונתיות והיועץ העסקי עוזר לבנות אותה נכון.
3. יעדים ברורים ותוכנית עסקית
מרכיב שלישי של ייעוץ עסקי מנצח, ולמעשה לב ליבו של התהליך, היא בנייה של תוכנית עסקית עם יעדים ברורים. את התוכנית בונה היועץ העסקי לאור היכרות מעמיקה עם פעילות העסק מהבדיקות שכבר בוצעו. באופן כללי היא נותנת תחזית מפורטת של כלל ההוצאות וההכנסות בעסק ברמה החודשית לשנה או שנתיים קדימה.
זוהי תוכנית רצינית ומקצועית המפרטת בין היתר את עלויות הייצור והפיתוח של מוצרים, כולל כוח האדם הדרוש לנושא ייצור, עובדים פנימיים וחיצוניים בעסק והמשכורות שלהם, הוצאות הובלה, אחסון, הפצה, חשמל, ייבוא של חלקים נדרשים לייצור, או הוצאות שנדרשות לאספקת שירותים במידה שזה הוא המוקד של העסק. התוכנית העסקית מתייחסת לעוד פרמטרים רבים נוספים, כמו המתחרים וההצלחות שלהם ונקודות התורפה, רמת הרוויה או הביקוש בשוק, מבנה העסק וההנהלה, העץ הארגוני, תפקידים שעשויים להתווסף בהמשך הדרך, שכירים ופרילנסרים, חנויות פיזיות ווירטואליות, סניפים שאמורים לקום וכדומה. התוכנית העסקית גם מתייחסת כמובן אל התקורות על כל מרכיביהן, החל בהוצאות החשמל על המשרד ועד תשלומים לרואה חשבון, וזאת בנוסף למקורות המימון של העסק כגון הון עצמי, הלוואות וכדומה.
את כל הנתונים הללו ועוד רבים נוספים היועץ העסקי רושם בצורה מסודרת ומאורגנת, בתוכנית המציגה יעדים ברורים תוך התייחסות ללוחות הזמנים, לתקציבים, משכורות, נושא השיווק וכמובן גם יעדי מכירות. התוכנית העסקית מהווה עבור העסק תוכנית עבודה חיונית שעימה אפשר לדעת בכל חודש את תקציב ההוצאות בכל סעיף וסעיף ואת יעדי המכירה. היא מהווה יסוד להתנהלות נכונה מהפן הפיננסי והאסטרטגי אשר מנחה את בעל העסק במשך תקופה ארוכה על כל השינויים הכרוכים בה.
ראוי לציין כי בנייה של תוכנית עסקית מקצועית ורצינית אינה עניין של מה בכך. לאור חשיבותה הגדולה להתנהלות העסק לאורך זמן יש לבנות אותה בצורה מפורטת עם התייחסות נכונה למורכבויות של סעיפי ההוצאות הרבים המשפיעים זה על זה, ואל תחזית ההכנסות המהווה השערה מושכלת. לכן חשוב שליועץ העסקי יהיה ניסיון רב בבנייה של תוכניות עסקיות למאות עסקים ממגזרי המשק השונים.