לאחר שסקרנו את כל האפשרויות הקיימות כמו גם ביצענו סקר שוק חכם ולמדנו מה אנו נדרשים לבצע טרם קניית רכב משומש, הגיע שוק הרכבים החשמליים וטרף לנו את כל הקלפים והידע שחשבנו שצברנו. ובכל זאת, התהליך לרכישת רכב חשמלי משומש אינו שונה במהותו במיוחד מזה שלקניית רכב משומש כזה או אחר, פרט לכמה תוספות חשובות שמומלץ להכיר ולבחון היטב טרם הרכישה. הנה כמה מהם.
לב ליבו של הרכב החשמלי – הסוללה
נסיעה ברכב חשמלי היא חוויה מסוג אחר: שקטה, עוצמתית ואינה מצריכה שימוש בדלק המזהם את הסביבה. אך כדי ליהנות מכך היטב ולחסוך גם לא מעט עלויות על הדרך, יש מספר פרמטרים שכדאי לקחת בחשבון טרם רכישת רכב שכזה – בין אם חדש או משומש, ובראשם, אלו של סוג ואופי טעינת הסוללה בו.
הסוללה היא לב ליבו של הרכב החשמלי שכן על מנת שיופעל, עליה להיות מוטענת במידה מספקת. כיום לכל דגם חשמלי סוללה שונה אשר לה טווח נסיעה שהוגדר על-ידי היצרן. טווח זה הוא המרחק שניתן לעבור עם הרכב בתנאים אידיאליים ללא הצורך להטעינו אך על כך, נרחיב בהמשך. כדי לדון בסוללה עצמה, יש לדבר תחילה על אופי טעינתה והאפשרויות הקיימות.
יש מספר שיטות להטעין רכב חשמלי כשהמומלצת מביניהן היא חיבורו למטען ביתי למשך לילה שלם, בכל פעם שיש בכך צורך. כדי לעשות זאת תידרשו להתקין עמדת טעינה בביתכם או לחלופין, למצוא אחת ציבורית הממוקמת בסמוך לביתכם, או למקום העבודה שלכם שכן טעינת הרכב אורכת לרוב מספר שעות – מה שהופך מצב זה לאידיאלי. במידה ואינכם מתכננים טיול ארוך ובהתחשב בכך שטווח הנסיעה של רוב הרכבים החשמליים נע היום בין 300-500 ק"מ ויותר, טעינה אחת למספר ימים עשויה להספיק בהחלט.
דרך טעינה נוספת היא כזו מהירה. ישנן עמדות טעינה מהירות אשר ברוב המקרים מאפשרות להטעין את הסוללה במלואה ובמהירות תוך חצי שעה עד שעה, כדי שיקבל בוסט טווח משמעותי. על מנת להשתמש בעמדות אלו, יש ליצור קשר עם החברות המתפעלות אותן. אמנם טעינה שכזו אינה בריאה במיוחד לסוללת הרכב בשימוש קבוע אך בהחלט נותנת מענה עבור נסיעות ארוכות.
אז מה חובה לבדוק בקניית רכב חשמלי משומש?
אם ברכב רגיל אנו בודקים לרוב את מצב המנוע, קיומן של נזילות שמן וצריכת דלק – הפרמטר העיקרי שמומלץ לבדוק ברכב חשמלי משומש הוא מצב הסוללה. עם הזמן, גם סוללות הרכב נחלשות והמשמעות לכך היא שטווח הנסיעה שלהן לטעינה בודדת יורד. סוללות ברכבים חשמליים מגיעות לרוב עם אחריות ארוכה של שבע שנים או לפי מספר קילומטרים. בדקו כמה אחריות נותרה עבור הסוללה, מהו הטווח הנוכחי שלה וכמובן, האם הוחלפה בשלב מסוים.
זאת ועוד, טווח ברכבים חשמליים חדשים עומד היום על כ-400 ק"מ ויותר, כתלות בדגם. טווח שכזה בהחלט צפוי להספיק לביצוע נסיעות יומיות, אפילו עבור נהגי מוניות. יחד עם זאת, כדאי לדעת שכשהסוללה נמצאת בשימוש כמו גם נטענת לא מעט – בפרט בעמדות מהירות, צפוי טווח הרכב לרדת. במידה ואתם זקוקים לרכב לנסיעות עירוניות רגילות, ככל הנראה הדבר לא ישפיע עליכם באופן ניכר, אך אם לחלופין מדובר בנסיעות תכופות שבגינן תזדקקו לטווח נסיעה ארוך, כדאי מאוד לבדוק את מצב הסוללה. אל תתביישו לשאול כיצד הוטענה ואל תשכחו לבדוק כי כל החיבורים למטענים אכן קיימים ברכב.
נקודה נוספת שכדאי לבדוק ברכב חשמלי משומש היא מצב הצמיגים, שכן במרבית המקרים רכבים חשמליים אינם מגיעים עם צמיג חלופי ובגלל ההאצה המהירה, הם נוטים להישחק.
ומה בנוגע להטבות?
עם רכישת רכב חשמלי שאינו מזהם מגיעות כמה הטבות ממשלתיות. בדקו לאילו מהן אתם זכאים, גם אם בכוונתכם לרכוש אחד משומש.
רכב חשמלי משומש שווה יותר?
כאשר לוקחים בחשבון הוצאות שוטפות דוגמת דלק וטיפול במוסכים, אלו נוטות להיות נמוכות בהרבה ברכבים חשמליים ביחס לאלו מונעי הבעירה הפנימית. כשמדובר ברכב חשמלי משומש בפרט, זוכים הרוכשים בהטבה נוספת ואולי בלתי צפויה – ירידת הערך של רכבים אלו נוטה להיות נמוכה יותר בהשוואה לאלו המזהמים.
יתכן והסיבה לכך היא שמדובר בדור העתיד של הרכבים או אולי מעצם היותם נשחקים פחות מרכבי בנזין ודיזל. אך אם רכשתם רכב חשמלי משומש, תוכלו לצפות למכור אותו ביום מן הימים במחיר הגבוה מזה שתקבלו עבור רכב בנזין מקביל.
בשורה התחתונה, אם החלטתם שרכב חשמלי הוא זה המתאים עבורכם, קניית כזה משומש היא בהחלט אפשרות שכדאי לשקול. לכו למוכר המתמחה ברכבים חשמליים משומשים, בדקו את מצב הסוללה, הצמיגים כמו גם הבלמים, בררו האם ישנה היסטוריה של החלפות רכיבים וטיפולים, בדקו את יתרת האחריות על הסוללה ואופן הטעינה – ואתם מסודרים. סעו לשלום, המפתחות כבר לא נדרשים.