5 צפייה בגלריה
רועי זלצר (צילום: פרטי)
רועי זלצר (צילום: פרטי)
רועי זלצר (צילום: פרטי)
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, טענה כי עובדי עירייה הוזמנו "בשוגג" לאירוע השקת קמפיין הבחירות שלה ושל סיעתה, "נתניה אחת", שנערך בתחילת השבוע. אלא שמתברר כי בכל זאת לא מעט עובדים נכחו בכינוס.
מספר עובדים הם נושאי משרות בכירות, כגון מנהלי אגפים ומחלקות, וחלק ניכר בדירוג זוטר יותר. ההערכות מדברות על נוכחות של עשרות עד כמה מאות של עובדים, מתוך קהל של כ-800 איש.
פיירברג-איכר נדרשה לנושא ההזמנות, בעקבות תלונה שהגיש יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, הרצל קרן, ליועצת המשפטית לעירייה, נילי ארז-סורוקר, על כך שראש העירייה שלחה הזמנות לעובדי עירייה להשתתף באירוע מהטלפון הנייד האישי שלה.
5 צפייה בגלריה
מיכל שחף (צילום: פרטי)
מיכל שחף (צילום: פרטי)
מיכל שחף (צילום: פרטי)
האם הזמנת עובדי עירייה בכירים וזוטרים מותרת על פי החוק?
באחד הסעיפים בחוזר מנכ"ל משרד הפנים, בנוגע להתנהגות עובדים בבחירות לרשויות מקומיות משנת 2012, נכתב כי "חל איסור לעובד, ללא הבדל דרגה, שהוא בעל סמכות מנהלית או שתפקידו כרוך במגע עם קהל, לקחת חלק בתעמולת בחירות - כולל עריכה או השתתפות בחוגי בית".
השנה אף נשלח עדכון לחוזר, המרחיב את תחולתו, ולפיו "המגבלות והאיסורים חלים על כל העובדים, כלומר גם על עובדים שאינם בעלי סמכות מנהלית או שאינם באים במגע עם קהל. כן חלים הכללים גם על עובדים בחוזה מיוחד, בהתנדבות ועובדי תאגידים עירוניים".
ואם לא די בהנחיה זו, על פי אחד הסעיפים בהוראות התקשי"ר (תקנון שירות המדינה), המתייחס לעובדים המצויים בארבע הדרגות העליונות של דירוג עובדי ציבור, חל "איסור להשתתף בכנס או בתהלוכה שיש בצדה תעמולה פומבית בכתב או בעל פה לכנסת או לרשות המקומית".
יש לציין כי אירוע השקת הקמפיין גם שודר ישירות בעמוד הפייסבוק האישי של ראש העירייה. מיינט נתניה צירף לכתבה זו תמונות מהאירוע של עובדים שנכחו בו.
5 צפייה בגלריה
יוסי בר (צילום: פרטי)
יוסי בר (צילום: פרטי)
יוסי בר (צילום: פרטי)
מדובר בין היתר בעו"ד מיכל שחף, מנהלת האגף לקשרי חוץ, ולשעבר מ"מ דוברת העירייה, הנחשבת מקורבת לפיירברג-איכר. שחף מתגוררת בתל אביב וכלל אינה בעלת זכות הצבעה בבחירות בנתניה; יוסי בר, שמונה לא מכבר לתפקיד מנהל אגף מוקד, מוסדות חינוך ותחום החירום, במינהלת הביטחון.
5 צפייה בגלריה
צורי מכלוף (צילום: פרטי)
צורי מכלוף (צילום: פרטי)
צורי מכלוף (צילום: פרטי)
רועי זלצר, שהיה פעיל בבחירות הקודמות במטה של פיירברג-איכר ומונה לאחריהן לתפקיד מנהל היחידה לתרבות תורנית, שלא היה קיים קודם לכן.בעבר שימש זלצר כעוזרה האישי של חברת המועצה מטעם "נתניה אחת", ד"ר אביטל לאופר, לשעבר סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך; הגדילו לעשות צורי מכלוף (עובד במינהל החינוך ולשעבר מנהל התפעול ב"פלנתניה") וחי מימון (עובד באגף ההכנסות), עובדים ותיקים, שענדו על דש חולצותיהם מדבקות תמיכה בראש העירייה.
ישנם כמובן עובדי עירייה רבים נוספים שהשתתפו באירוע, אך בחרנו להציג מספר קטן של דוגמאות מייצגות ובעמדות בכירות.
5 צפייה בגלריה
חי מימון (צילום: פרטי)
חי מימון (צילום: פרטי)
חי מימון (צילום: פרטי)
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "לאור היותנו בתקופת בחירות, ישנן פניות רבות בנושאים שונים וכל פנייה נבחנת לגופה על ידי גורמי העירייה המקצועיים. עיריית נתניה אינה נוהגת לדון בענייני עובדים בתקשורת. הנחיות בשנת בחירות ניתנו לעובדי עירייה. יחד עם זאת, עובד המעוניין לשמוע מועמדים שונים ולהתרשם מהם באופן אישי - רשאי לעשות כן, כל עוד הוא שומר על תדמית ניטראלית, על כל המשתמע מכך".
מסיעת "נתניה אחת" נמסר: "השיטה להלך אימים על עובדים שמורה למשטרים חשוכים, שבהם אולי וגם אז רק אולי, או בעצם גם אז לא היה יכול הרצל קרן לקבל את ראשות העירייה. העובדים הינם תושבי העיר ובעלי זכות בחירה, דבר המהווה זכות יסוד בסיסית בדמוקרטיה. ניסיון להלך אימים נעשה גם בבחירות הקודמות ונכשל כבר אז. כאשר אין לך עשייה להציג, אתה שוב מתעסק באחרים. עובדי עיריית נתניה ראויים ליחס אחר מצד מי שמתיימר לנסות לעבוד איתם ומולם למען רווחת הציבור. לו היית עמל למען הציבור מול העובדים, היית מבין כמה הם משתדלים ועושים למען העיר. די להלך עליהם אימים".
קרן הגיב ואמר כי "כרגיל במחוזותינו, וכפי שנעשה רבות גם בעבר, כאשר אין תשובות לגופו של עניין, ואין תשובות לטענות החמורות בדבר שימוש בעובדי עירייה לצורך קידום בחירתה של פיירברג-איכר ואנשי סיעתה במועצת העיר, משיבים נציגים מטעם ראש העירייה לגופו של אדם, ובאופן מקומם, מגוחך ושיקרי ולחלוטין לא לעניין.
"בפועל, ידוע היטב לכל בר דעת בעיר, שמי שמהלך אימים על עובדי העירייה, הם דווקא הגורמים הפוליטיים, השולטים בעיר כבר 20 שנה, והמבין יבין. גורמים אלו מנצלים את כוחם השלטוני על מנת לכפות על עובדים בעירייה לסייע להם להיבחר מחדש, בבחינת 'אני השלטון ואני אעשה מה שאני רוצה'.
"בכוונתנו להיאבק בכל דרך בהתנהלות חמורה זו של השלטון בעירייה, שאין לו אח ורע בערים אחרות בישראל, והמנוגדת לחוק, ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, שקבע שעל העובדים לשמור על חזות ניטראלית וכי אין לערב אותם בבחירות. לא נאפשר לפיירברג-איכר ולמקורביה להפעיל את העובדים המסורים והיקרים לכולנו כרצונם, ולהופכם, בניגוד לרצון רובם, לכלי במשחק הפוליטי".