3 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת עיריית נתניה (צילום: עידו ארז).
ישיבת מועצת עיריית נתניה (צילום: עידו ארז).
ישיבת מועצת עיריית נתניה (צילום: עידו ארז).
חבר מועצת עיריית נתניה עופר אורנשטיין (למען נתניה) התלונן למבקר המדינה וליועץ המשפטי למשרד הפנים כי חברי המועצה נתבקשו לאשר בדיעבד תוספות תקציביות שכבר ניתנו בפועל.
לטענת אורנשטיין, בחודש ספטמבר אשתקד הובאו למועצה בקשות לעדכונים תקציביים בגין פעולות שכבר בוצעו בטרם אושרו על ידיה כנדרש. בין היתר מציין חבר האופוזיציה במכתבו תוספות של 660 אלף שקלים לאירועי יום העצמאות ואירועי קיץ, 400 אלף שקלים לפסטיבל זמר עברי, 450 אלף שקלים לניקוי חופים ו-100 אלף שקלים עבור רישום תלמידים לקראת פתיחת שנת הלימודים.
בישיבת המועצה, שבה אושרו התוספות, שאל יו"ר האופוזיציה הרצל קרן את מנהלת אגף הגזברות עדנה קאיקוב אם התוספת לאירועי יום העצמאות והקיץ היא עבור אירועים עתידיים או כאלו שכבר התרחשו, וזו השיבה כי "אולי רובם, אולי רובם התבצעו, חלק היו ביום העצמאות שעבר וחלקם בקיץ".
3 צפייה בגלריה
עופר אורנשטיין (צילום: עצמי)
עופר אורנשטיין (צילום: עצמי)
עופר אורנשטיין (צילום: עצמי)
קרן הקשה: "זאת אומרת, הרישום פה הוא רטרואקטיבי". קאיקוב השיבה: "זה היה אמור לעלות במועצה של יולי, ואתם ב-28 ביוני החלטתם לעשות פגרה ביולי... אנחנו לא יודעים לצפות את זה". גזברית העירייה עירית אביבי-גל הסבירה: "יש רזרבה לצורך תפעול המערכת הדינאמית, ויש שינויים במהלך השנה". קרן לא התרשם: "...במקרה הזה, זו לא רזרבה. זה רטרואקטיבי, ורטרואקטיבי זה בעייתי".
"מעבר להיבט החוקי הבעייתי, יש כאן אמירה של זלזול בחברי מועצת העירייה ובמועצה כגוף, ובמיוחד כאשר מדובר בנושאים תקציביים. לצערי זוהי תופעה נפוצה שהולכת ומתרחבת בעיריית נתניה. אין דין ואין דיין", טוען אורנשטיין במכתבו.
"למותר לציין כי ביצוע פעולה תקציבית המחייבת על פי חוק אישור מועצה ללא אישור מועצה, מהווה עבירה על החוק וכשל של הממונה המקצועי על תחום הכספים, של מנכ"ל העירייה, האמון על ביצוע, ושל ראש העירייה, תוך פגיעה חמורה באמון הציבור".
אורנשטיין מוסיף כי התריע על כך שמדובר בהקצבות בדיעבד, אך "לא קיבל מענה ראוי... לצערי, איש לא לקח אחריות על עבירות אלה או התחייב לתקנן".
את מכתבו סיים אורנשטיין בבקשה "לפתוח בחקירה בנושא ניהול הכספים בעיריית נתניה ולבחון את התנהלותם של בעלי התפקידים שאישרו את ההוצאה הכספית ללא אישור מועצת העירייה, בניגוד לחוק".
3 צפייה בגלריה
עיריית נתניה (צילום: איתמר רותם)
עיריית נתניה (צילום: איתמר רותם)
עיריית נתניה (צילום: איתמר רותם)
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "העירייה מעולם לא קיבלה הערה כזאת מרואי החשבון מטעם משרד הפנים שבודקים את ההתנהלות הכספית בכל שנה, וכידוע, מאז 2006 העירייה זכאית לפרס לניהול כספי תקין. בנוגע למכתבו של חבר המועצה עופר אורנשטיין, עיריית נתניה אינה מבצעת פעולות שאינן מתוקצבות באישור התקציב ולא נכללו בעדכוני תקציב. נוסף על כך, על פי ההנחיות לתקצוב ממשרד הפנים, יש לתקצב סעיף רזרבה תקציבית להוצאות בלתי צפויות שמיועדות לביצוע על פי הצרכים שהנהלת העירייה קובעת. בנושא תקצוב האירועים, הצרכים בנושא זה עלו במאי‑יוני, והמועצה החליטה להחיל פגרה על אוגוסט ואוקטובר, ולא היה זמן היערכות לאשר את העדכון במועצה של יולי, טרם ביצוע האירועים. אמנם היה אפשר לבצע הוצאות האירועים מסעיף הרזרבה, אך העירייה מקפידה על רישום ועל שיוך תקציבי בשקיפות מלאה. בעצם זו העברה טכנית בלבד לסעיף האירועים. הנושא הובהר לאורנשטיין במכתב מפורט מיום 5 בספטמבר 2017".
ממשרד הפנים נמסר: "הנושא בבדיקה".
ממבקר המדינה נמסר: "הפנייה התקבלה. על פי נוהלי העבודה הקבועים, כל פנייה עוברת בחינה ראשונית, ובעקבותיה מתקבלת החלטה אם יש להרחיב את הבדיקה אם לאו. במסגרת הבחינה הראשונית כבר פנינו לגורמים הרלוונטיים לתלונה".