2 צפייה בגלריה
נורית קרטן (צילום: אסף פרידמן)
נורית קרטן (צילום: אסף פרידמן)
נורית קרטן (צילום: אסף פרידמן)
נורית קרטן מספרת שאחד מחברי מועצת עיריית נתניה הודה לפניה בזמן האחרון כי "לפחות 50 אחוזים מהדברים שמבוצעים בצפון העיר היום הם בזכותך". קרטן הרגישה שקיבלה מחמאה, ועם זה בחודש שעבר הודיעה על פרישתה מראשות ועד צפון העיר שייסדה, בתום שש וחצי שנות פעילות.
בתקופה זו היתה קרטן הרוח החיה בוועד ופעלה להעלאת מודעות העירייה למצוקות תושבי הצפון וכמובן למתן פתרונות. בזכות הלחץ שלה חודשו תשתיות וגנים, והיא עצמה יזמה פעילויות קהילתיות כמו חגיגות בט"ו בשבט ובשבועות, קבלות שבת, הקמת מועדון ג'ז.
לחלק את הכסף
באזור הצפון יש כ‑60 אלף איש, כרבע מאוכלוסיית העיר, והוא מתפרס מרחוב הרצל עד רחוב פרדס הגדוד ונכלל בו בין היתר שיכון מכנס, שיכון החיילים, שיכון מזרחי ושכונות סלע, עמידר, גן ברכה, רמת הרצל ופרדס הגדוד.
"אני חיה כאן כל החיים ומכירה את האזור ככף ידי", אומרת קרטן (63). "בילדותי היה פה ממש כפר — עזים, סוסים, דגים, תרנגולי הודו ואווז בשם 'מוטל'ה'. בכל יום חמישי בערב התושבים הלכו עם כיסאות לבניין האחרון ברחוב טרומפלדור, ושם המתין לנו שכן עם 'פנס קסם' והקרין סרטים. היתה לי ילדות מאושרת".
את הפעילות הציבורית שלה החלה קרטן כחברה בקבוצת פייסבוק "תושבים מטפחים סביבה בנתניה", שהיום נחשבת לאחת הקבוצות הפופולריות בעיר.
"הגעתי לקבוצה שרבים בה התלוננו על מה שיש, או יותר נכון אין, בצפון העיר ובמרכזה", היא מספרת. "החסך שלנו בלט לעומת התקציבים שהעירייה העניקה לשכונות החדשות, עיר ימים וקריית השרון. החלטנו לעשות מעשה ובחרנו ועד, ואני הייתי הנציגה היחידה של צפון העיר".
כעבור שנה וחצי פרשה קרטן מוועד מרכז העיר והקימה את ועד הצפון. "במרכז העיר מקבלים תקצוב ממינהלת מרכז העיר ומאגף הנוער והצעירים, ומדובר במיליונים. אנחנו מקבלים תקצוב מאגף שכונות, שהוא קטן בלאו הכי, ויש הרבה שכונות שצריך לחלק את הכסף ביניהן. אני מברכת על כל פעילות ועיני לא צרה באף אחד אחר. אני פשוט רוצה שגם אצלנו יהיו פעילויות. במשך שנים אני יושבת עם נושאי תפקידים בעירייה, שופכת רעיונות, אבל למגינת לבי, עם הזמן למדתי שרוב הדברים נתקעים ברגע שהם מגיעים לעירייה".
2 צפייה בגלריה
מרים פיירברג (צילום: אלכס קולומויסקי)
מרים פיירברג (צילום: אלכס קולומויסקי)
מרים פיירברג (צילום: אלכס קולומויסקי)
תני דוגמה. "מיום שאני פעילה ניסיתי להקים מרכז למידה בבית הספר בארי או בנעמי שמר, שיהיו בהם חוגי העשרה ושיעורי עזר שיעבירו מורים פנסיונרים וסטודנטים אחר הצהריים. היה רצון טוב מצד מנהלי בתי הספר ומנהלת מתנ"ס נאות הרצל, אבל כשניסיתי לקדם את הרעיון דרך העירייה, זה לא צלח. אחרי ארבע שנים שלא הצלחתי להזיז כלום דרך העירייה טלפנתי לחבר המועצה עופר אורנשטיין (למען נתניה), שהיה הממונה על המתנ"סים בדרום העיר אז וחבר בקואליציה והצליח מאוד בתפקידו. הבעתי את התסכול שלי ושאלתי כיצד הוא יוכל לעזור. אחרי שבוע וחצי הוא הגיע להבנה עם מנהל בית הספר נעמי שמר, קיימנו פגישה עם גופים התנדבותיים וקהילתיים, והפרויקט יצא לדרך".
של מי הקרדיט
כאשר פרגנה קרטן לאורנשטיין ולעו"ד ענת לביא-אזולאי, חברתו לסיעה, בפוסט בפייסבוק, ציפתה לה הפתעה לא נעימה. "זו היתה הפעם הראשונה שהרגשתי עד כמה חריף הקטע הפוליטי בעירייה. חוץ מקידום הפרויקט בבית הספר נעמי שמר עופר דאג להגדיל מאוד את ההקצבה למתנ"סים בצפון, והוא וענת עשו למעננו לא מעט. מה לעשות שמאז הם פרשו לאופוזיציה? בבוקר שלמחרת הפוסט התקשרה אליי מרים פיירברג-איכר. היה לה חשוב להעמיד דברים על דיוקם, לדעתה, ולהזכיר שהמרכז הקהילתי החדש שיוקם בסוקולוב הוא יוזמה שלה ולא שלו. עניתי לה שאם כבר זו יוזמה שלי, וכבר שנים אני צועקת שאין לנו מבנה ציבור אחד".
את פורשת בגלל מאבקים פוליטיים? "החלטתי לפרוש כשהבנתי שהפוליטיקה היא שמובילה. באחת השיחות שניהלתי עם חברים מנתניה אחת על התנהלותם כלפינו, נדהמתי כשנאמר לי בכעס, 'תראי, כשאת מפרגנת לעופר אורנשטיין, את פוגעת בסיעה שלנו'. לדעתי, לאמירה הזאת יש משמעות רבה, משום שהיא מעידה על הלך רוח לא דמוקרטי שלפיו הסיעה היא החשובה ולא כלל תושבי העיר. אישי ציבור חייבים להיות מסוגלים לקבל דעות שונות והתנגדויות, כולל ביקורות לא נעימות. ספגתי הרבה ביקורות בפורום הוועד ולא חסמתי ולא מחקתי אנשים. יש חברי מועצה שכן עושים את זה.
"עוד דבר שמקומם אותי זה שעל כל דבר קטן חברי נתניה אחת מודים למרים בפייסבוק", מוסיפה קרטן. "זה נע בין בדיחה גרועה לאבסורד. כשהיא משיגה תקציב יוצא דופן, אני מבינה, אבל כשזה בהגדרת התפקיד שלה? שתלו פה כמה שתילים או הקימו תחנת אוטובוס, ישר חברי הסיעה שלה כותבים, 'איזה יופי, תודה למרים'. קשה לי לומר תודה על משהו שהוציאו לי את הנשמה עד שעשו אותו".
מה דעתך על כינוס שיתוף הציבור לתושבי הצפון שערכה ראש העירייה לפני שבועיים? "זה היה כינוס בחירות. שיתוף ציבור זה אירוע שבו מזמינים את התושבים, אומרים להם מה הולכים לעשות, שואלים לדעתם ונועצים בהם. בכינוס הזה כמעט חצי מהזמן מרים דיברה על הישגיה ב-20 השנה האחרונות, הקמת עיר ימים והבאת איקאה למשל, דברים שלא קשורים לצפון העיר, כי איזו עשייה יש לה להראות בצפון העיר? הרי רק בשנה האחרונה התחילו לעבוד בצפון, ו'במקרה' זו שנת בחירות. היא הביאה המון אנשי מקצוע מהעירייה ולא אפשרה להם להתבטא. תספרי מה עושים עם הנוער והקשישים כל השנה, תסבירי למה אין תוכנית חומש לתחזוקה ושימור שכונות ותיקות בצפון".
לפי דברייך, בסיעתה של ראש העירייה לא קיבלו את פרישתך קשה מדי. "אני יודעת שיש מי שיגידו ששיחקתי לידי הפוליטיקאים ובפרישתי החלשתי את ועד הצפון ואת הצפון עצמו, אבל אני לא מוכנה להשתתף במשחק הזה, שבו חברי מועצה הולכים לפי האינטרס הפוליטי שלהם. כחברת ועד וכמובילה קהילתית-חברתית הרגשתי אחריות ופעמים רבות סתמתי את הפה. כאדם פרטי אני יכולה לומר כל מה שיש לי, כמו למשל שלא כל הרעיונות של מרים מוצלחים. לפעמים הם מגוחכים ועדיף שלא יועלו פוסטים שמשבחים אותם. הפסקתי להאמין למי שמוביל את העיר הזאת היום. אני היא שצועקת ש'המלך הוא עירום', ורק התחלתי".
העירייה בתגובה: "העירייה פעלה ופועלת ללא לאות בצפון ובכל רחבי העיר ללא הבדל ולרווחת כל תושביה".
מנתניה אחת נמסר: "צר לנו על הדברים בכתבה. עולה מהם ריח פוליטי חריף. נורית לוקחת עשייה של חברי מועצה ומנסה לנכס לעצמה לכאורה את הפעולות הללו. רבות משיחות הטלפון שלה עם חברי הסיעה לא עסקו בעשייה, אלא ברצונה לקבל קרדיט על חשבון ועד צפון העיר. מאחר שחברי הסיעה לא נמצאים במשחק הזה, כנראה לא מצא חן בעיניה הדבר. היוזמה להקים את מתחם החינוך בצפון העיר היתה של ראש העירייה בלבד, במסגרת מהלך שבו החליטה להעביר את בית הספר הלל צור למתחם חדש וסמוך אליו להקים מרכז קהילתי ומעונות יום. התנהלותה של נורית כפויית טובה ולא הולמת, ואנחנו בספק אם מדובר בפרישה מוועד צפון העיר או באי‑רלוונטיות".