2 צפייה בגלריה
ירח אדום בשמי האזור (צילום: דותן סימון)
ירח אדום בשמי האזור (צילום: דותן סימון)
ירח אדום בשמי האזור (צילום: דותן סימון)
ליקוי ירח מתרחש כאשר הירח, המקבל את אורו מהשמש מוסתר מאור השמש על ידי כדור הארץ. מצב זה יכול להתרחש רק כאשר הירח מלא, כיוון שאז הירח, כדור הארץ והשמש מצויים על אותו מישור. כאשר הירח מצוי בתוך צל כדור הארץ, מצליחות חלק מקרני השמש לחדור מבעד לאטמוספירה ולהישבר אל תוך הצל.
כיוון שלקרניים האדומות יש סיכוי רב יותר לעבור את האטמוספירה ולהיכנס אל חרוט הצל, הן תצבענה את הירח בצבע אדמדם. ליקוי ירח יראה רק בין השקיעה עד לזריחה, בזמן הליקוי, הירח, כדור הארץ והשמש מצויים כמעט על קו אחד.
הליקוי יחל בשעה 20:15 ותוכלו להבחין בשינוי לקראת השעה 21:24, הליקוי המלא יתחיל בשעה 22:30 והרגע בו הירח יצבע אדום יהיה בשעה 23:21, הליקוי יסתיים ב 02:28.
בעלי טלסקופים ומשקפות זו ההזדמנות שלכם להגיע אלינו עם הציוד שלכם ולהצטרף לצפות בליקוי ביחד עם הטלסקופים שלנו. חשוב להדגיש כי ניתן לראות את ליקוי הירח בכל שלביו, בעין ללא כל אמצעי עזר. צפייה במשקפת או בטלסקופ יעצימו את המחזה המרהיב בעיקר בשלב המלא אז יודגש גוון הירח. המתחם ייסגר בשעה 23:30. קיום התצפית והראות תלויים במזג האוויר.
ובנוסף, לקראת ליל המטאורים הגדול הצפוי לשטוף את שמי ישראל, מציעה עמותת תיירות ערד, חגיגת כוכבים בערד ובמדבר. הלילות במדבר מתאפיינים במזג אוויר נעים, ללא לחות, ומציעים שמיים נקיים מזיהומי אור המאפשרים חוויית צפייה במטר המטאורים כמו שרק המדבר יכול להציע.
2 צפייה בגלריה
מטאורים, כוכבים ושמי הלילה בכפר הנוקדים ליד ערד. צילום: יוני גריצנר
מטאורים, כוכבים ושמי הלילה בכפר הנוקדים ליד ערד. צילום: יוני גריצנר
מטאורים, כוכבים ושמי הלילה בכפר הנוקדים ליד ערד. צילום: יוני גריצנר
אם אתם רוצים לצאת לסיורים ליליים לאור הירח, סיור לנחל פרצים הינו טיול ייחודי ורומנטי, המתאים במיוחד ללילות של ירח מלא. הצבע הלבן של סלעי החוואר, בוהקים באור ירח והופכים את הנחל לאחד המסלולים היפים שבמסלולי הלילה. מסלול קליל הנמשך כשעה, מתאים גם למשפחות. יש להגיע עם פנסים. הסיור יתקיים בתאריכים 25.07 (ט"ו באב), 27.7, 9.8 ו־10.8. נקודת מפגש בטרמפיאדה שביציאה מערד בשעה 20:15.
ואם אתם רוצים להרחיב אופקים על השמיים מעלינו, קבוצות הכוכבים, כוכבי הלכת והמטאורים, עדן אוריון, אסטרונום ומרצה מאוניברסיטת חיפה וממפיקי פסטיבל "מידברן", יגיע לבית ההארחה "זמן מדבר" עם ציוד לייזר מיוחד, טלסקופים גדולים ועוד שיעזרו לנו להתחקות אחר כוכבי הלכת. בתאריך 09.08, בין השעות 24:00-20:00.
גם בכפר הנוקדים מזמינים אתכם ליהנות מהפנינג מטאורים חווייתי, שיכלול פעילות מעגלי מתופפים, סיורי לילה מדבריים ותצפיות כוכבים מודרכות. לטובת המטיילים שלא הולכים לישון, ייפתח מתחם תצפיות מיוחד, החל מהשעה שתיים לפנות בוקר, שעת השיא למטר המטאורים. במתחם יוכלו האורחים לצפות בכוכבים הנופלים עם מינימום זוהר של אור בשמיים ובתנאים המיטביים שיוסיפו לחוויה. בין התאריכים 10-11.08, 17-18.08.
ואל תשכחו שצפוי ליקוי ירח בט"ו באב, עם שלל אירועים במצפה רמון.