מתן גל מגדיר את עצמו כ"שולמן". עובד 20 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ובכל בוקר מחדש סבור שזה עלול להיות יומו האחרון כשולמן. גל בן ה-35 ממושב מאור, הוא בעליה של רשת הגלידריות דולצ'ה, שסניפים שלה קיימים ביישובים ירושלים, תל אביב, קדימה, נתניה ופרדס חנה.
את דרכו כעצמאי החל מיד עם תום לימודי התואר הראשון שלו במינהל עסקים ובכלכלה. בחזון האוטופי שלו, הוא מספר, דימיין שיצטרך להתמודד רק עם אתגרים של פיתוח עסקי של הרשת, ולא עם אין-סוף החסמים והאתגרים שהמציאות מזמנת לבעלי עסק עצמאיים. "אנחנו רשת שמייצרת את מוצריה בעצמה, ומעסיקה יותר מ-60 עובדים. הקשיים הם רבים".
2 צפייה בגלריה
 מתן גל. "מסוגלים לעשות שינוי" | צילום: יאיר שגיא
 מתן גל. "מסוגלים לעשות שינוי" | צילום: יאיר שגיא
 מתן גל. "מסוגלים לעשות שינוי" | צילום: יאיר שגיא
כמו מה, לדוגמה?
"הדוגמה הקלאסית היא ששכר המינימום גדל בשנים האחרונות בכמעט 50 אחוז, לעומת זאת, אנחנו מכרנו גלידה לפני שבע שנים ב-15 שקל וכיום מוכרים ב-16 שקל. אין כל התאמה בין המחירים שלנו לעליית יוקר המחיה".
מה האתגרים הקשים בלהיות עצמאי?
"הדאגה המתמדת היא שב-10 בחודש כל העובדים יקבלו את משכורתם, ושב-15 בחודש, השותף העיקרי שלנו, רשויות המס, יקבלו את הנתח שלהם, ושהספקים יקבלו את כספם כדי שגם הם יוכלו לשלם לעובדים שלהם. בסופו של דבר, אנחנו רוצים רק להביא פרנסה למשפחותינו ולי אין שום אפשרות, למשל, לקחת יום מחלה. לפני כחודש נאלצתי לצאת לעבודה עם 40 מעלות חום, משהו שלא קורה בעולם השכירים. יש לנו לקוח עם חוב של עשרות אלפי שקלים, שהגיע לחדלות פרעון (בדרך לפשיטת רגל) ולא יכול לשלם. אז אנחנו סופגים את המכות האלה כל הזמן".
גל אומר כי "אני מפריש לעצמי פנסיה, קרן השתלמות, קרן מנהלים, מממן לעצמי דלק וימי מחלה שאינם קיימים. כדי שאביא 25 אלף שקלים הביתה, אני צריך לעבוד 20 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע".
למרות הקשיים, גל מעודד מהתארגנות השולמנים, ומאמין ביכולתה להביא שינוי לציבור העצמאים: "פתאום אני מרגיש שביחד אנחנו כוח ומסוגלים לעשות שינוי. ההתארגנות הזאת נותנת לי תקווה שיום אחד אולי גם אני אקבל דמי מחלה, ויום אחד גם אני אוכל להגיע לבית דין לענייני עבודה ולקבל ייצוג מהמדינה".
2 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות תקשורת באילת 2020
ועידת ידיעות תקשורת באילת 2020
ועידת ידיעות תקשורת באילת 2020
ועידת "ידיעות תקשורת": למען העסקים הקטנים
הוועידה השנתית לעסקים של "ידיעות תקשורת" תתקיים באילת בסימן 30 שנים לרשת, והשנה תוקדש תשומת לב מיוחדת למאבקם של העצמאים במדינת ישראל – מה אפשר לעשות לשיפור מצבם ואילו בשורות מביאים איתם הפוליטיקאים בעניינם.
הכינוס ייערך בסוף חודש פברואר באילת, ויתקיימו בו פאנלים ודיונים במעמד חברי כנסת מימין ומשמאל, ואלו יעלו על השולחן נקודות בוערות ומורכבות העוסקות בבעלי העסקים בישראל ובסוגיית התחבורה והעסקים בשבת.
את קולם של בעלי העסקים ישמיע נציג השולמנים אביר קארה. הוא יתאר כיצד צברה מחאת בעלי העסקים הקטנים והבינוניים תאוצה ומהן הדרכים לשינוי מצבם.
● הוועידה השנתית של ידיעות תקשורת, 27–29 בפברואר, אילת. לפרטים והרשמה: חיה שלמה 054-3337031.