כמה פעמים יצאתם מדעתכם מהתבוננות חסרת אונים בחוסר ניהול הזמן של הילדים שלכם?
לעיתים זה קורה כשאתם רואים אותם צופים שעות בטלוויזיה, או נתקעים במשחק אינסופי מול המחשב. ולפעמים אתם עוקבים אחריהם יוצאים שלוש פעמים ביום לאותו כיוון בדיוק, כדי לעשות שלוש משימות שונות שיכלו לעשות בגיחה אחת.
אז אם זה קורה לכם, תדעו שאתם בחברה טובה. הורים רבים מתקשרים אליי ושואלים את שאלת השאלות: איך ללמד את הג'וניור לנהל את הזמן.
אז בואו נודה באמת: יש הורים רבים שבעצמם אינם אפקטיביים בניהול הזמן, וכדאי שיפתחו מודעות עצמית והרגלים טובים לפני שהם מטיפים במרץ לדור ההמשך.
ולמה זה כל כך חשוב? כי ניהול זמן הוא אחת המיומנויות הנדרשות כדי להתקדם, להצליח ולהגשים את השאיפות, וזה ממש לא משנה אם המטרה היא לעשות אקזיט, או לפתח קריירת ריקוד, או להיות רופאים, מורים או מהנדסים.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
ילדים ובני נוער יכולים להיות מאוד הפכפכים (בדיוק כמונו). אם תהיה להם מטרה ברורה והם יצליחו להגדיר לעצמם משימות בהקשר אליה, הם יוכלו להיות יעילים בדרך להשגתה.
הבעיה היא שרבים מהם, במיוחד בגיל ההתבגרות, לא מדויקים לעצמם ונגררים אחרי סיפוק של רצונות חברתיים רגעיים. לנו זה נראה כאילו אין להם חוט שדרה ושום דבר לא מתנהל אצלם בצורה יעילה.
בעולם המודרני יש המון מהכל. שפע של אפשרויות לבילוי, ליצירה ולעשייה. לצד זה, יש אינסוף הסחות דעת בכל אמצעי התקשורת, שמשתלטים לכולנו על החיים.
ממש לא מפתיע שבתוך כל השפע הזה, הילדים מוצאים את עצמם נסחפים, מבולבלים והרבה פעמים לא יעילים.
כמי שמלווה שנים פעילות של ילדים בתנועת נוער, אני פוגשת נערים ונערות שמצליחים לחלק את הזמן בין עיסוקים משמעותיים כבר בגיל צעיר, ואיכשהו משלבים הכל: הם לומדים, מבלים, עובדים כדי להרוויח דמי כיס, עושים ספורט, מבצעים תפקידים חברתיים משמעותיים וגם מפתחים כישרונות אישיים.
מניסיוני, מה שמבדיל את אלה מאחרים, זאת מצוינות בניהול עצמי ומשמעת עצמית. הם יותר ברורים וממוקדים לעצמם, ומתכננים טוב יותר את המשימות שלהם כדי להצליח לעמוד בכולן.
כמה עצות, איך לטפח אצל הילדים שלכם גישה נכונה לניהול זמן, או בשמו המדויק יותר, ניהול עצמי (כי הרי את הזמן לא באמת מנהלים, הוא פשוט עובר...).
נהלו איתם שיחה אמיתית מלב אל לב: מה הם רוצים להשיג בחיים? מה חשוב להם? לאן הם שואפים להגיע?
מיקוד והצבת יעדים מניעים אנשים לאפקטיביות. אם הם מתקשים לענות על שאלות כאלו, זאת הזדמנות נהדרת לעודד אותם ולספר להם במה אתם חושבים שהם טובים. זה יעזור להם לדייק לעצמם את הערך שלהם – ולפתח שאיפות.
ספרו להם על היום שלכם, אם היה יעיל או לא והסבירו מה גרם לו להיות כזה. דרך הסיפור תעבירו להם עקרונות יסוד חשובים. למשל, אם יצאתם וחזרתם לאותו מקום פעמיים סימן שלא תכננתם את היום טוב, כי סתם בזבזתם זמן על נסיעות.
צרו איתם מפת עיסוקים בשלושה תחומים שחשובים להם ועזרו להם להכניס אותם ליומן שבועי. למדו אותם לתכנן ולייצר חלונות זמן לכל משימה, כמו זמן ללמוד למבחן, זמן לפעילות בתנועת הנוער או זמן לבילוי עם חברים.
תנו להם דוגמא אישית. אם אתם יושבים שלוש שעות כל יום מול הטלוויזיה, אל תתפלאו אם הם יושבים חמש שעות.
אחת המתנות הטובות שתוכלו לתת להם היא המסר, שלכל בחירה יש מחיר: אם הם בחרו לשבת מול הטלוויזיה, זה אומר שהם לא בחרו באותו זמן להשקיע בעצמם, ללמוד, לעשות ספורט או לבלות עם חברים.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il