אני זוכרת את האסיפה המשפחתית הראשונה שלנו. זה היה בערך לפני 15 שנה, עוד לפני שהצטרפה אלינו הבת הרביעית. ישבנו, חמשת בני המשפחה, ודיברנו על כללי היסוד שעליהם כולם צריכים להקפיד בבית.
באותה אסיפה התעכבנו על מספר החוגים שכל אחד בוחר ומקבל. כבר אז הבהרנו שלהירשם לחוג פירושו לקחת אחריות ולהתמיד, כי שילמנו עליו.
אסיפות שכאלה הן הזדמנות מצוינת לשיח משפחתי אפקטיבי. כל אחד מדבר על הדברים שמפריעים לו, וגם מבין מה מפריע לאחרים.
המפגשים שלנו הפכו לחוויה משפחתית טובה של הקשבה, חשיבה משותפת וגם צחוקים. אגב, עם כל הכבוד לצחוק, זה היה לגמרי רציני: את כל ההחלטות שהתקבלו במפגשים העליתי על הכתב.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
יום המשפחה הקרב ובא הוא הזדמנות נהדרת לדבר על קבלת החלטות משותפות במשפחה. אל תדמיינו כינוס פורמלי מעונב עם פרוטוקול. להיפך, התכנון המשותף הוא נעים, הוא מבסס את הקשרים בתא המשפחתי וכולל גם בונוס: הילדים לומדים פרק חשוב בקבלת החלטות ובתכנון תקציבי.
אז על מה כדאי לעשות חשיבה משפחתית משותפת ואיך?
חופשות. אפשר לספר לילדים מהו תקציב החופשה המשפחתית בקיץ ולהניח מולם שלוש אפשרויות. זאת יכולה להיות חופשה ארוכה בצימרים או נסיעה קצרה לחו"ל. כשהילדים שותפים להחלטה, שואלים שאלות ומקבלים תשובות, הם לומדים גם איך לקבל החלטות.
מתנות. כדאי לעשות חשיבה משותפת לגבי המתנות שכל אחד מעדיף לקבל בימי הולדת או בחגים. כשההורים משתפים את הילדים בסכום שהוקצב למתנה שלהם, הילדים יכולים לבקש עזרה והשתתפות מקרובי משפחה נוספים, כדי לממש רצון גדול יותר. כך, למשל, קנינו לאחת הבנות גיטרה אקוסטית יקרה בזכות התגייסות של כל המשפחה המורחבת למתנה.
ימי הולדת. כדאי לבחור יחד כיצד לחגוג ימי הולדת משפחתיים. יש משפחות עם מסורת של הזמנת אורחים, יש כאלו שיוצאים לבילוי משותף. בכל מקרה, זה בהחלט שווה שיחה משפחתית, שבה כל אחד מספר איך הוא מעדיף לחגוג את יום הולדתו.
חוגים. חוגים הם מוצר שוטף ויקר. התנהלות רשלנית של ילדים בעניין החוגים עלולה ליצור חור גדול בכיס. בכל חוג יש כללי ביטול, ומשום מה הורים רבים שומרים לידיעתם בלבד את הכללים.
לדעתי נכון מאוד לשתף את הילדים בכללי הביטול ולייצר הסכמים על אופן ההתנהלות בחוג. למשל, אם ילד רוצה לבטל את החוג, עליו לעדכן מראש ולהמשיך ללכת עד סוף החודש. חשוב שידעו שמשלב מסוים בשנה, ביטול חוג לא מקנה החזר כספי. שיח משפחתי על כך בעיתוי הנכון יבהיר לילדים מה הכללים ויעודד אותם לקבל החלטות ולקחת אחריות.
שיעורים פרטיים. נושא נוסף שמתאים לחשיבה משפחתית הוא עזרת ההורים בלימודים. לכל משפחה יכולות כלכליות שונות, וכדאי שההורים ירגישו פתוחים לשתף את הילדים ביכולת שלהם לממן שיעורי עזר. כשמתקיים שיח בנושא ומוצעות אלטרנטיבות נוספות, כולם מרוויחים.
והכי חשוב: שבו ביחד. ודברו על זה. לא תאמינו איזה דברים תגלו כשפשוט תקשיבו.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il