על פי דו"ח של מכון ברוקדייל שפורסם לאחרונה, יש סיכוי גבוה שעובדים מבוגרים שפוטרו בעת משבר הקורונה לא יצליחו לחזור לשוק העבודה.
3 צפייה בגלריה
איך חוזרים למעגל העבודה בגילאי 50 ומעלה?
איך חוזרים למעגל העבודה בגילאי 50 ומעלה?
איך חוזרים למעגל העבודה בגילאי 50 ומעלה?
(צילום הדמיה: shutterstock)
הנתונים מצביעים על כך שגם בעתות שגרה, הסיכוי של בני 65 ומעלה למצוא עבודה לאחר שהוצאו לחל"ת או פוטרו, נמוך פי 8 משל עובדים צעירים להשתלב בחזרה במעגל העבודה.
כיום, בעקבות משבר הקורונה קיים חשש גדול יותר שעובדים מבוגרים ייפלטו ממעגל העבודה, ולא יוכלו לחזור אליו.
קראו גם:
נתונים מראים כי המשק הישראלי מפסיד כ-6.4 מיליארד שקלים בשנה כתוצאה מאי שילובם של עובדים מבוגרים מעל גיל 55 בשוק העבודה. לכן, ברור כי חייבים למצוא פתרונות יצירתיים לאתגר זה.
אין ספק שגם המדינה תרוויח מכך, שכן האינטרס הכלכלי והחברתי המובהק הוא שעובדים מבוגרים לא ייפלטו ממעגל העבודה.
3 צפייה בגלריה
נצלו קשרים אישיים, מנפו את קורות החיים לטובתכם, תתכוננו לראיון כאילו זה מבחן חייכם
נצלו קשרים אישיים, מנפו את קורות החיים לטובתכם, תתכוננו לראיון כאילו זה מבחן חייכם
נצלו קשרים אישיים, מנפו את קורות החיים לטובתכם, תתכוננו לראיון כאילו זה מבחן חייכם
(צילום הדמיה: shutterstock)
חשוב להבין שעובדים בגילאים המבוגרים יותר חווים חשש עד כדי חרדה, ללא אופק תעסוקתי. הם מאבדים את תחושת השייכות והמשמעות, חווים בדידות ונמצאים בסיכון גבוה יותר לפיתוח בעיות רפואיות ונפשיות. סיטואציה שמאלצת אותם להסתמך על שרותי בריאות ורווחה, ובכך הם מגדילים את ההוצאות הציבוריות והנטל על קופת המדינה.
אלפי מפוטרים מבוגרים חשים מצוקה וחוסר יכולת למצוא עבודה ואין ספק שתחושת ייאוש וחרדה מקננת בעובדים אלו. רבים מהם משוועים לחזור לשוק העבודה אבל לא יודעים מאיפה להתחיל. להלן מספר טיפים:
חפשו הכשרה מקצועית שתאפשר לכם דרך חדשה
הכשרות מקצועיות לתפקיד משודרג או הסבה מקצועית הן דרך מצוינת להתחיל מחדש ולהגיע מנקודת פתיחה גבוהה יותר.
אין ספק שעובד שעובר הכשרה מקצועית הוא עובד טוב יותר מאחר והרחיב כישוריו, בעל מוטיבציה גבוהה ובהכרח תורם יותר לארגון ולמשק. לכן השקעה בהכשרה מקצועית היא חשובה כל כך וההוצאה מחזירה את עצמה.
3 צפייה בגלריה
יפה ויגודסקי, קרן מעגלים
יפה ויגודסקי, קרן מעגלים
יפה ויגודסקי, קרן מעגלים
(צילום: משה שי)
ערכו סקר שוק
לפני שתחליטו על קורס אותו תרצו ללמוד קחו בחשבון שיש היום הרבה מקצועות נדרשים בשוק וכדאי לחשוב גם בכיוון בו יש סיכוי רב למצוא עבודה.
מקצועות נדרשים היום הינם למשל מקצועות IT, מגוון מקצועות בענף הבנייה (ממוני בטיחות ומנהלי עבודה, מנהלי פרויקטים בענף הבנייה, חשמלאים ברמות השונות, קבלני שיפוצים, מנופאים, אינסטלטורים, התקנה ושרות למתקני קירור ומיזוג אוויר, שמאי רכוש, מעליתן מוסמך ועוד), נהגי אוטובוס, סייעות בגני ילדים.
אל תשללו מעבר לעצמאות
ניתן גם לחשוב על דרך עצמאית בעזרת הכשרות שכאלו. עובד שעבד כל חייו כשכיר וכעת חושש שלא ימצא עבודה, יכול לעשות הכשרה לדוגמא הקשורה לתחום הקולינריה, או לעיסוק חופשי כגון מנעולן, טכנאי מחשבים וכד' ולהתחיל לעסוק בכך.
היערכו לקראת התפקיד הבא
נצלו קשרים אישיים, מנפו את קורות החיים לטובתכם, תתכוננו לראיון כאילו זה מבחן חייכם, אל תרגישו נחותים והכי חשוב – תפגינו ידע ותהפכו את הגיל המבוגר ליתרון הודות לניסיון שצברתם.
אסיים בפנייה לקובעי המדיניות ולמעסיקים: אנחנו במשבר חמור בנושא תעסוקת המבוגרים, ובמשבר, כמו במשבר, יש למצוא פתרונות יצירתיים, לחשוב מחוץ לקופסא ובעיקר להראות גמישות.
המדינה חייבת להעניק לאוכלוסיית המבוגרים את האפשרות לרכוש כלים שיאפשרו להם תעסוקה מאתגרת והכנסה נוספת להווה, ולתקופה שאחרי יציאתם לפנסיה. זאת, כדי להזדקן בכבוד במקום להיות לנטל על המשפחה החברה והמשק הישראלי.
הפתרון נמצא כבר "מתחת לפנס". הממשלה מקצה מאות מיליוני שקלים בשנה לנושא הכשרת עובדים מבוגרים שחוקים. אני קוראת למקבלי ההחלטות - הגמישו את הקריטריונים כדי שעובדים רבים יותר יוכלו להשתלב בהכשרות אלה ולהישאר במעגל העבודה ולתרום לביתם ולכלכלת המדינה.
"קרן מעגלים" הוקמה בשנת 2012 במטרה להעניק קורסים לבעלי מקצועות שחוקים.
בצל משבר הקורונה הקרן הגמישה את הקריטריונים וכעת מאפשרת לבני 45 ומעלה ב"מקצוע שוחק" ובוותק של 7 שנים, לממש את זכותם למימון הכשרה מקצועית וזאת על מנת לסייע למפוטרי הקורונה ולעובדים השוהים בחל"ת, לשוב למעגל העבודה. לפרטים נוספים, היכנסו לאתר
יפה ויגודסקי היא יו"ר קרן מעגלים