הוריה של מיקי (שם בדוי) הגיעו להתייעץ איתי לגבי גיוסה של בתם לצה"ל. הם סיפרו שהיא אמורה להתגייס בעוד כארבעה חודשים, אך מגיבה בחרדה רבה: היא לא ישנה טוב בלילה, סובלת מסיוטים ומדברת על רצונה שלא להתגייס בגלל הפחד שלא תצליח להתמודד מבחינה חברתית עם שאר החיילות.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
מיקי הגיעה לשיחות והקרינה עצבות, מתח ופחד. היא הייתה מאוד ביישנית וקולה היה חלש. היא שיתפה אותי בהרגשתה וביקשה שאעזור לה להשתחרר מהצבא.
הרגעתי את מיקי ואמרתי לה שרבים מרגישים מבוהלים כמוה. ביקשתי שתיתן לעצמה הזדמנות לעבוד על הדברים ולשפר את תחושתה. היא הסכימה.
בשיחות רשמנו יחד את כל הנושאים שבגינם היא סובלת כך. בכל נושא פירטה מיקי מה מפחיד אותה בו ומה עלול להיות לה קשה. כך ניסחנו רשימה של שאלות ונושאים לבירור שמטרידים אותה ומופיעים אצלה כתסמיני חרדה.
בנוסף, מיקי סיפרה שבמהלך לימודיה בחטיבה ובתיכון היא סבלה מחרם חברתי, שבגינו חלה רגרסיה משמעותית בביטחון ובדימוי העצמי שלה.
אל מול הקשיים והבעיות ניסחנו את כל המשאבים הקיימים אצלה ובסביבתה, שיכולים לעזור לה להתמודד עם הבעיות. כך עברנו ביחד מול כל שאלה קטנה כגדולה.
מיקי קיבלה תשובות מפורטות על מה קורה שם באופן המציאותי ביותר (איך עומדים במסדר, איך מדברים עם מפקדים, מה לומדים בשיעורים וכו'). התשובות המדויקות חשפו בפניה את מהלך האירועים בטירונות וכך הפחיתו את רמת המתח והחרדה. היא החלה להרגיש שהיא בעלת שליטה טובה יותר במציאות הידע שלה .
פירטנו את מערך המשאבים האישי ומקורות התמך החיצוניים שלא הרגישה שיש לה. העבודה המדויקת הזאת יצרה אצלה בסופו של דבר תחושה שהיא תגיע לטירונות עם כוחות מגוונים רבים ולחלוטין לא תרגיש חסרת כוחות.
גם בנושא החרם החברתי, עבדנו על התמודדות חברתית טובה יותר. השיחות עם מיקי סייעו לה לפרק את התחושה הקשה ואת אי הוודאות המוחלט שאפף את נושא הגיוס לצה"ל. מענן שחור, גדול וכבד נותרו עננים לבנבנים קטנים יותר, קצת יותר ברורים, ולצידם כלים להתמודדות יעילה יותר עם הגיוס לצבא.
כמו בכל דבר בחיים, היעדר ידע וחוסר ודאות עלולים לגרום לחוסר ביטחון, רתיעה ורצון לוותר. ברגע שנכנסת הוודאות, היא עוזרת לפורר את הלא נודע המרתיע.
מיקי התגייסה ובשיחת הטלפון הראשונה אמרה לי: "לא הופתעתי משום דבר. הייתי מוכנה לכל, לכן היה לי קל יותר".
מאיה שטיין, רס"ן (במיל'), קב"נית (קצינת בריאות נפש), עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במתבגרים ובהכנתם לגיוס לצה"ל. 052-3388957