2 צפייה בגלריה
ארצי חלפון, יומן פלילי
ארצי חלפון, יומן פלילי
ארצי חלפון, יומן פלילי
עתירות רבות שמוגשות בשלושת החודשים האחרונים מצידם של אסירים וקולות רבים שמגיעים מבני משפחותיהם מתגבשים לכדי קבוצת מחאה חדשה שנקראת 'מחאת האסירים'.
משפחות האסירים טוענים כי שב"ס מנצל את תקופת הקורונה שעדיין נמשכת בבתי הסוהר, ובמסגרתה נאסרים ביקורי משפחות, מפגשי עו"ד, מפגשי התייחדות ויציאות לאירועים משפחתיים מרכזים. זאת ועוד, בשב"ס מתעלמים לכאורה מפניות אסירים אליהם על תנאי המחיה, וכתוצאה מכך נוצרת מצוקה גדולה ואולי גם לא אנושית. שום ועדת פיקוח של משרד ממשלתי או מטעם לשכת עוה"ד לא מגיעה לקיים ביקורים או ביקורות, והמצב מחמיר. זאת מלבד העובדה שיש "מלחמת טלפונים" בין האסירים משום שהטלפון הפך להיות הקשר היחיד עם העולם החיצון מאז נעצרו הביקורים בתחילת תקופת החירום בעקבות הקורונה.
2 צפייה בגלריה
שירות בתי הסוהר
שירות בתי הסוהר
שירות בתי הסוהר
(צילום: ירון ברנר)
בכלא שיטה (שאטה) לדוגמא, מוחזקים בתא אחד חמישה אסירים שאין להם כמובן את 4.5 מ"ר מחיה שכל אסיר זכאי לו כפי שנקבע כבר בעבר. בתאים הצפופים באסירים, ציוד וריהוט אין מזגנים שיהפכו את הטמפרטורה בחדרים לסבירה.
"יש מאוורים בתא", מספר אסיר מהכלא, "אבל בימי החמסין שהיו ויהיו, הם לא עושים שום דבר חוץ מלהביא עוד אויר חם. הם גם מרעישים מאוד והם לא נמצאים במקומות בהם אנחנו מוצאים את עצמנו מדי פעם למשך זמן ארוך כמו אגפי ההמתנות או המעברים לבית המשפט או לאגף אחר".
לא מדובר בתופעה ייחודית לכלא זה, מדובר במאפיין שקיים בעוד מתקני כליאה. "זאת התמודדות עם קשיים רבים", מסביר האסיר, "בקיץ סובלים מעומס חום, הזעת יתר, ובחורף מתמודדים עם קור עז עד כדי רעד, חולי, קושי פיזי בימים ממושכים של התמודדות הנובעים מזלזול והשפלה. זאת בנוסף לקושי חברתי כתוצאה מחיכוכים שנוצרים עם השותפים לתא בשל תנאים של קשיי נשימה וחוסר אוורור יחד עם מצב של שלילת חירות והחזקה במאסר".
לפני כחודש שבתו אסירים שנמצאים בהפרדות של כלא מגידו שביתת רעב למשך כשבוע. זאת על רקע "שאריות המזון שמביאים לנו", לדבריהם. לטענתם, המזון שמובא להם הם שאריות מחדר האוכל כמו גם פירות וירקות לא טריים במקרה הטוב או רקובים במקרה הרע.
אלה הן רק חלק מהדוגמאות שגורמות בעת האחרונה לתסיסה גדולה בקרב האסירים ומשפחותיהם שמנהלים בימים אלה מאבק נגד שב"ס על מנת להביא לפיקוח ולשינוי גישה. "הפסיקה קבעה כי על המדינה להבטיח תנאי כליאה הולמים כחלק מהחובה לשמור על כבוד האדם של האסיר", מזכירים האסירים, "בית המשפט אמר 'לבל יושפל ובל יהיה נתון בתנאי מעצר תת-אנושיים אשר עלולים לפגוע בבריאותו ויש לפגוע בכבודו' נקבע בעליון".
דוגמאות בודדות אלה ממחישות את הפגיעה באסירים, אשר אינם רשאים כעת להשתתף באירועי ברית מילה, בר-מצווה של ילדיהם או אף חתונות, והכל בטיעוני קורונה. זאת, על אף שהאסירים מצהירים כי הם מוכנים לחזור מהאירוע המשפחתי ולשהות בבידוד המתבקש של שבועיים. שב"ס מסרב לפתרון זה, והמחאה התוססת עלולה להתפוצץ לכולנו בפנים.
"עם תחילת משבר הקורונה בישראל, הובן בשירות בתי הסוהר כי חדירת הנגיף למתקן כליאה היא סכנה משמעותית ביותר שיכולה להוות איום על בריאותם וחייהם של מאות כלואים ואנשי סגל ואף על הציבור בישראל כולו", אומרים בשב"ס. "נעשו ונעשים צעדים שעוגנו בתקנות לשעת חירום והובילו לכך שאין בישראל אף כלוא בבית הסוהר שנדבק בנגיף. מדובר בהישג בקנה מידה עולמי. חשוב להדגיש שכל העת ניתן מענה רצוף לכלואים ברמת הטיפול הרפואי, מענה שיקומי ותעסוקתי, מענה בנושא החיטוי הציבורי והאגפי, היגיינה אישית והסברה על המצב לצד רכישת מלאי ציוד לתקופה ארוכה והנפקת מסכות הגנה לכלל הכלואים המוחזקים בשב"ס".
"מאפייניה הייחודיים של מערכת הכליאה מאלצים את שב"ס לנקוט משנה זהירות ולמתן את שלבי החזרה המדודה לשגרה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות אושרו מספר רב של הקלות לרבות מתן אישור לכניסת עורכי דין ונותני שירות מקצועי אחרים, לצד אישור לביקורי משפחות אסירים שמתוכננים להתחיל במהלך חודש יוני".
עוד מוסיפים בשב"ס, כי: "אנו מבינים את הקושי העומד בפני משפחות הכלואים, כמו גם מורכבות המצב עבור הכלואים עצמם. יחד עם זאת, יש להבין כי מדובר בצעדים מצילי חיים המוגבלים בזמן ונעשות התאמות כל הזמן על מנת לאזן בין זכויות הכלואים לשמירה עליהם".