נדמה שאין דבר שההורים כמהים אליו בימים אלה יותר מחזרה לשגרה נורמלית.
2 צפייה בגלריה
סדר בבלגן: לנהל שיחה פתוחה ולערוך תיאום ציפיות
סדר בבלגן: לנהל שיחה פתוחה ולערוך תיאום ציפיות
סדר בבלגן: לנהל שיחה פתוחה ולערוך תיאום ציפיות
(צילום: shutterstock)
אחרי שנה וחצי של חוסר ודאות, כל כך חיכינו שהחופש הגדול יסתיים והילדים יחזרו למתכונת לימודים עם סדר יום, אבל אז הגיע חודש שיש בו יותר ימי חופשה מימי לימוד. משפחות שלמות מצאו את עצמן בתוך סחרור הגל רביעי, בין בידודים, בדיקות ופחד מפני הידבקות.
החגים מסתיימים, כולנו מנסים לחזור לשגרה, ויש כמה דברים שאפשר לעשות כדי להחזיר אותה ככל האפשר הביתה, ולתמרן בין הבדיקות, התו הירוק, הלימודים ואי הנוחות שהפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו לצד הקורונה.
קראו גם:
אז איך שורדים בין בידודים, בדיקות וחוסר ודאות ומחזירים את הילדים ואת הבית למסלול?
התשובה: בסבלנות. נכון שחלקנו כבר מרגישים "על הקצה" ושהיכולת שלנו להיות צוות הווי ובידור הגיעה לקיצה.
יחד עם זאת, אנחנו חייבים לזכור שאי אפשר לצפות מהילדים לעשות שינוי של 180 מעלות וביום אחד ללכת לישון בשעה נורמלית, לקום, להתארגן ולהתחיל את השגרה המבורכת.
אז איך נעשה זאת? רמז: לאט וברגישות.
2 צפייה בגלריה
חוזרים למסלול
חוזרים למסלול
תכינו יחד עם הילדים טבלת יתרונות וחסרונות
(צילום: shutterstock)
לערוך להם שיחת הכנה
אחד הכלים הכי חשובים שאיתם אני עובדת הוא שיחת הכנה. השיחה חייבת להיות מותאמת גיל אבל המסר משותף לכל הגילאים. בשיחה הזאת אנחנו משתפים את הילדים בשינוי שעומד להגיע ואיך השגרה הולכת להיראות מבחינת לו"ז. מתי נקום, איך נתארגן, מי ייקח למסגרת, מה הולך להיות סדר היום במסגרת, מי יחזיר, באיזה יום יש איזה חוג וכו'.
ספרו לילדים שיהיו להם ימים מסודרים, ויתכן שבגלל שהתרגלנו להיות הרבה בבית ביחד, בהתחלה זה ירגיש קצת מוזר וייקח קצת זמן להתרגל. קוראים לזה הסתגלות. תגידו להם שאתם סומכים עליהם שיסתגלו ושאין לכם ספק שזה יצליח.
להכין יחד איתם טבלה
אם יש לכם ילדים קטנים, אני ממליצה לעשות איתם טבלה של יתרונות מול חסרונות.
בעמודה של היתרונות בחזרה לשגרה אפשר לדבר על החוגים, החברים שהם יראו כל יום, הכריך השווה שנכין להם ושיעורי הספורט. בחסרונות נדבר על זה שבאמת נטייל קצת פחות ונקום כל יום מוקדם לגן ולבית הספר.
לנהל איתם דיאלוג פתוח
כדי שהילדים יהיו באמת מוכנים לכל מה שצפוי להם, חשוב שיהיה שיח פתוח גם על מה שכיף בשגרה החדשה וגם על מה שפחות כיף. תשאלו אותם למה הם הכי מחכים? (אולי לחברים) ולמה פחות? (לשיעורי בית הצפויים?). ואז תבנו יחד תוכנית חזרה לשגרה.
אולי תסכמו שבסוף השבוע הראשון תחגגו יחד במסעדה או תחליטו על הכנת שיעורי בית משותפת.
להתאים את הלו"ז
התחילו להתאים את שעת השינה לקראת לוח הזמנים של בית הספר ונסו לייצר חוויה של שגרה בבית. ארוחת ערב משפחתית מוקדמת למשל יכולה מאוד לעזור.
טיול באופק
מאוד עוזר שיש משהו לחכות לו. תתכננו משהו כייפי בתאריך יעד קרוב. הידיעה שיש למה לצפות עוזרת לעבור את הימים של השגרה
אנחנו חייבים לקחת בחשבון שכולנו כנראה נחווה את "שביזות יום א'" בצורה זו או אחרת. שגרה היא תהליך שלוקח זמן להתרגל אליו ואם נוריד את הציפייה שזה יקרה מהר, נהיה שם באמת ובעיקר נקשיב, נוכל לתת לילדים את הביטחון שהחזרה הזאת לשגרה יכולה להיות מאוד ידידותית ובריאה.
אם זה קשה, מסובך ולא זורם, תמיד אפשר להתייעץ עם איש מקצוע שיעזור למשפחה להתאים את הדרך הנכונה שתענה על צרכי הילדים וההורים בדרך אל השגרה המבורכת.
שיהיה בהצלחה!
נעמה צובל יועצת זוגית ומדריכת הורים למתבגרים ולגיל הרך. טל. 052-5555339