אחד הדברים שמרתיחים אותי זה לראות חוף ים מזוהם, בעיקר כשאני מגלה מצבורי זבל במקומות הנסתרים שמספקים פיסה של שלוות נפש. אין מראה מכעיס יותר מגלים כחולים הנושקים לחול בריקוד של התקרבות ופרידה – שסוחבים איתם שאריות של כלים חד פעמיים, בקבוקי שתייה, שקיות ניילון ובדלי סיגריות.
2 צפייה בגלריה
יום האוקיינוסים הבינלאומי
יום האוקיינוסים הבינלאומי
יום האוקיינוסים הבינלאומי
( צילום: shutterstock)
מרבית זיהום הים בישראל מגיע מפסולת שמבקרים משאירים אחריהם על שפת הים. כמויות הזיהום הן כל כך גדולות, עד שניתן לחשוב שאנו שוחים במרק של פלסטיק. זו תחושה מעוררת צמרמורות להתחכך בשקית ניילון או באריזת חטיפים באמצע השחייה. לא פעם נתקלים בקרקעית הים בבקבוקים, בכלים חד פעמיים, בקשי שתייה ובטינופת שאנשים מרגישים חופשי להשליך.
ב-8 ביוני מציינים ברחבי העולם את יום האוקיינוסים הבינלאומי. המטרה היא להזכיר לאנשים לשמור על הים, אותו מקום שמארח גולשים ונופשים ומספק לנו – חינם אין כסף - נוף, הירגעות, איזון, היטהרות ומראה קסום של שקיעה. מאז שנת 2002, מאות ארגונים ורשתות מקיימים ביום הזה אירועי ענק במטרה להעלות את המודעות וליזום מבצעי ניקיון בחופים.
2 צפייה בגלריה
להרחיב את החינוך וההסברה ולחלק קנסות למזהמים
להרחיב את החינוך וההסברה ולחלק קנסות למזהמים
להרחיב את החינוך וההסברה ולחלק קנסות למזהמים
( צילום: shutterstock)
שימו לב לנתונים הקשים על הזיהום בים:
80 אחוז מהפסולת בחופים מגיעה מהיבשה. חלקה מהזרמת ביוב, ממזבלות וממפעלים, אבל 60 אחוז – מן הנופשים בחוף. בכל שנה 12 מיליון טונות של פלסטיק מוצאות את דרכן אל הים ויוצרות איי זבל צפים. עד שנת 2050, על פי ההערכות, משקל הפלסטיק בים יהיה גדול יותר ממשקל כל הדגים שבו. וגם: חלקיקי פלסטיק זעירים, מיקרו פלסטיק וננו פלסטיק נמצאים בגופם של מרבית היצורים החיים בים, ומי שאוכל דגי ים אוכל אותם בתוספת פלסטיק.
יום האוקיינוסים העולמי מחייב את כולנו להדליק נורה אדומה לגבי כמויות הזבל האינסופיות שאנו מביאים לים וגם לקרוא לכל אחד ואחת להקפיד על ניקיון החופים!
איך מיישמים את זה? בקלות:
אל תביאו לחוף הים כלים חד פעמיים או שקיות פלסטיק.
אל תגידו לעצמכם, 'נו, זה רק קש שתייה אחד מסכן'. גם 'רק קש אחד' מתפרק למיקרו פלסטיק, נאכל על ידי הדגים ומגיע אליכם לצלחת.
אל תשאירו אחריכם מזכרות. אפילו לא מקל של ארטיק. אספו כל פסולת והקפידו להשליך אותה אך ורק בפח הזבל.
אם אין פחי זבל – קחו את האשפה אתכם הביתה.
אל תשאירו את השקית הסגורה בחנייה. היא תקרע – והפסולת תתפזר לכל עבר.
גם פסולת אורגנית היא פסולת. אף אחד לא רוצה לדרוך על שאריות האבטיח שלכם.
חוף הים הוא לא מאפרה. אל תשאירו את בדלי הסיגריות טמונים בחול. הם אמנם זעירים - אך מכילים חומרים מרעילים ומזהמים בכמויות גדולות.
נתקלתם באשפה על החוף? תנו דוגמא לילדים שלכם ואספו אותה.
והרשויות? הן צריכות להגביר את תדירות הניקיון, לתגבר את האכיפה וגם להרחיב את החינוך וההסברה בקרוב המתרחצים, כולל חלוקת קנסות למזהמים.
במהלך היום יתקיים שידור חי בזום של הרצאות, סרטונים וצילומים נדירים מהים של "אנשי הים התיכון", רשת ארצית של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון. פרטים באתר.
שנזכה להמשיך וליהנות מהים ומחופים נקיים ובבריאות טובה!
גדעון בכר, פעיל איכות סביבה, מרצה לנושא שינויי אקלים ויו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין הפועלת לשימור הטבע והגנת הסביבה